بیانیه تروئیکای اروپا درباره فراوری فلز اورانیوم در ایران

به گزارش آموزشگاه ما، به گزارش خبرنگاران به نقل از فرانس دییلماسی، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس موسوم به تروئیکای اروپا با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص شروع فراوری اورانیوم فلزی توسط ایران ابراز نگرانی کردند.

بیانیه تروئیکای اروپا درباره فراوری فلز اورانیوم در ایران

با ما سفر کنید و با تور سفر اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

در بیانیه مشترکی که امروز (آدینه) از سوی تروئیکای اروپایی صادر شده، آمده است: ما دولت های آلمان، فرانسه و انگلیس نگرانی عمیق خود را از تایید فراوری اورانیوم فلزی در ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی که مغایر با توافق هسته ای وین است، ابراز می کنیم.

سه کشور اروپایی بدون اشاره به نقض مداوم تعهدات برجامی از سوی خود و خروج یکجانبه آمریکا از آن مدعی شدند که بنا بر این توافق، ایران موظف است تا 15 سال اورانیوم فلزی را نه فراوری و نه تحصیل نموده و به توسعه و تحقیق در مورد اورانیوم فلزی بپردازد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: همانطور که در بیانیه 16 ژانویه تاکید کردیم ایران توجیه غیرنظامی برای این اقدامات که گام مهمی برای فراوری سلاح اتمی است، ارائه ننموده است. ما از ایران می خواهیم هر چه سریع تر به این اقدامات بدون فوت وقت انتها داده و هیچ اقدام جدیدی مغایر با توافق هسته ای انجام ندهد.

تروئیکای اروپایی همچنین مدعی شد که ایران با کاهش بیشتر تعهدات هسته ای خود شانس دستیابی به اهداف برجام با کوشش های دیپلماتیک جدید را از بین می برد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دو روز قبل به کشورهای عضو بیان کرد تجهیزات جدیدی در تاسیسات هسته ای اصفهان مستقر شده و ایران فراوری اورانیوم فلزی را از 20 بهمن (8 فوریه) آغاز نموده است.

آلمان، فرانسه و انگلیس، تروئیکای اروپایی امضا نماینده برجام در حالی با اشاره به مصارف نظامی اورانیوم فلزی، از فعالیت ایران در این زمینه ابراز نگرانی می نمایند که عملاً هیچ اقدامی در برابر آمریکا برای خاتمه دادن به تحریم های ضدایرانی اش و بازگشت به این توافق بین المللی انجام نداده اند.

ایران در واکنش اعتراضی به پایبند نبودن آمریکا و دیگر طرف ها به تعهدات برجامی، بخش هایی از تعهدات خود را در این توافق کاهش داده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 357

به "بیانیه تروئیکای اروپا درباره فراوری فلز اورانیوم در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه تروئیکای اروپا درباره فراوری فلز اورانیوم در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید