تاریخ شهادت امام محمد باقر در سال 98 چه روزی است؟

به گزارش آموزشگاه ما، تاریخ شهادت امام محمد باقر (ع) در سال 98 مصادف است با روز آدینه 18 مرداد ماه. امام محمد باقر (ع) در هفتمین روز از ماه ذی الحجه سال 114 هجری قمری به شهادت رسیدند.

تاریخ شهادت امام محمد باقر در سال 98 چه روزی است؟

خبرنگاران | سرویس عمومی - امام باقر (ع) فرزند امام سجاد (ع) و نوه امام حسین (ع) است. مادر وی ام عبدالله، دختر امام حسن مجتبی (ع)، است. چون نسب امام باقر (ع) هم به امام حسن (ع) و هم به امام حسین (ع) می رسد، به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین دادند. پیامبر اسلام ده ها سال قبل از به دنیا آمدن امام باقر (ع) نام او را محمد و لقبش را باقر قرار داد. حدیث جابر و روایات دیگر بر این نامگذاری دلالت می نماید. او ملقب به شاکر و هادی بود؛ اما مشهورترین لقبش باقر (شکافنده) است. یعقوبی می نویسد: بدان سبب باقر نامیده شد که علم را شکافت. کنیه معروفش ابوجعفر است و در منابع روایی بیشتر با عنوان ابوجعفر اول از وی یاد می گردد.

تاریخ شهادت امام محمد باقر در سال 98 برابر با روز آدینه 18 مرداد ماه است.

تاریخ شهادت امام محمد باقر در سال 98

شهادت امام باقر(ع) را 7 ذی الحجه سال 114 هجری قمری دانسته اند؛ که این روز در تاریخ شمسی برابر با روز آدینه 18 مردادماه است. همچنین در حالی که بیشتر منابع سال 114ق را سال شهادت ایشان دانسته اند، نقل های دیگری مبنی بر شهادت امام باقر(ع) در سال های 115ق، 116ق و 118 ق نیز وجود دارد.

در اینکه چه فرد یا افرادی در قتل وی دست داشته اند، نقل های روایی و تاریخی مختلف است. بعضی از منابع، شخص هشام بن عبدالملک را عامل شهادت آن حضرت دانسته اند. بعضی ابراهیم بن ولید را عامل مسمومیت معرفی نموده اند. شهادت امام باقر(ع) در دوران خلافت هشام بن عبد الملک اتفاق افتاده است، زیرا خلافت هشام از سال 105 تا سال 125 هجری قمری استمرار داشته است و آخرین سالی که مورخان در شهادت امام باقر(ع) نقل نموده اند 118ق است.

امام باقر(ع) وصیت نموده بود در لباسی که در آن نماز می خوانده دفن گردد. وی در قبرستان بقیع، کنار مرقد پدرش امام سجاد(ع) و عموی پدرش امام حسن(ع) دفن شد. امام وصیت کرد ده سال در منا برای وی از مال خودش مراسم عزاداری بر پا نمایند.

حضرت امام محمدباقر (ع) پنجمین امام شیعیان دنیا در روز آدینه (یا دوشنبه یا سه شنبه) اول (غره) ماه رجب یا به روایتی سوم ماه صفر سال 57 هجری قمری در مدینه منوره چشم به دنیا گگردد. پدر ارجمندش حضرت امام سجاد (ع) پسر امام حسین (ع) و مادر گرامیش ام عبدالله، فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) است و بنابراین امام محمدباقر (ع) اولین امامی است که از نسل هر دو فرزندان امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) یعنی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می باشد.

حضرت امام سجاد (ع) پس از تولد فرزند بزرگوارش، او را در آغوش گرفت و نوازش کرد و بر گوش راست او اذان و بر گوش چپش اقامه خواند و این مولود مبارک را محمد نام نهاد.

حضرت امام جعفر صادق (ع) در خصوص مادر گرامی پیشوای پنجم شیعیان می فرماید: آن بانو (فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) صدیقه ای بود که همانند او در میان فرزندان امام حسن علیه السلام دیده نشده است.

از قول حضرت امام باقر (ع) هم واقعه ای شگفت انگیز در خصوص آن بانوی ارجمند بیان شده که بیانگر مقام والای ایشان است. امام باقر (ع) می فرماید: مادرم نزدیک دیواری نشسته بود که ناگهان دیوار شکافته شد و ما صدای هولناک فرو ریختن دیوار را شنیدیم. در این حال، مادرم دست خود را بلند کرد و به سوی دیوار گرفت و گفت: نه، به حق مصطفی صلی الله علیه و آله سوگند یاد می کنم که خداوند اجازه سقوط به تو نداده است. پس دیوار در هوا معلق ماند تا مادرم از آن بگذشت. پس از آن، پدرم امام سجاد علیه السلام، یک صد دینار از برای مادرم صدقه داد.

بیشتر بدانید: زندگینامه امام محمد باقر (ع)، امام پنجم شیعیان

کنیه امام باقر (ع) ابوجعفر و معروف ترین لقب ایشان باقر العلوم به معنای شکافنده علوم است، زیرا آن حضرت (ع)، شکافنده معضلات فکری و حل نماینده مسائل و پیچیدگی های علوم، و در گستردگی دانش و معارف، سرآمد و شخصیت منحصر به فرد عصر خویش بود.

شاکر، هادی، امین، صابر، ذاکر، جامع و حاضر از دیگر القاب آن حضرت (ع) است که هر یک بر وجه خاصی از کمالات و فضایل آن حضرت (ع) دلالت دارد.

حضرت امام محمدباقر (ع) همزمان با واقعه جانگداز عاشورا در سال 61 هجری، در سن 4 سالگی بود که به همراه پدر و در کنار جد عزیزش حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا حضور داشت.

آن حضرت در زمان شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) در سال 94 هجری قمری، 36 سال سن داشت که امامت شیعیان را عهده دار شد. مدت امامت پنجمین پیشوای شیعیان دنیا تا زمان شهادت ایشان، 19 سال و دو ماه بود.

مجله خبرنگاران شهادت این امام بزرگوار را به شما دوستداران اهل بیت تسلیت می گوید. شما می توانید از عکس شهادت امام محمد باقر برای تصاویر پروفایل خود و همچنین برای حضور فعال تر در شبکه های اجتماعی استفاده نمایید.

منبع: setare.com
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 516

به "تاریخ شهادت امام محمد باقر در سال 98 چه روزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ شهادت امام محمد باقر در سال 98 چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید