حسان دیاب: پیش از آنکه دیر شود لبنان را نجات دهید

به گزارش آموزشگاه ما، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با اشاره به بحران مالی شدید این کشور و عدم تشکیل دولت، از کشورهای دوست و برادر خواست که پیش از آنکه دیر شود، این کشور را نجات دهند.

حسان دیاب: پیش از آنکه دیر شود لبنان را نجات دهید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، شامگاه امروز (چهارشنبه)، درباره شرایط بد مالی این کشور به سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری النشره، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در این خصوص گفت: علی رغم آنکه 300 روز از استعفای دولت می گذرد، محاسبات سیاسی با نادیده گرفتن منافع لبنان و رنج لبنانی ها همچنان ادامه دارد و تشکیل دولت را با مانع روبرو کرده است. به خاطر این محاسبات خلأ در کشور به یک قاعده و برپایی دولت و نهادهای آن به یک استثناء تبدیل شده است.

حسان دیاب ادامه داد: واقعیت مالی و بحران زده [کشور] با تراکم اشتباهات در سیاست های مالی همراه شده که ما نقشه راهی برای حل وفصل آن در قالب طرح بهبود دولتمان ایجاد کردیم و بر پایه آن، اقدام به مذاکره با صندوق بین المللی پول نمودیم که این طرح با استعفای دولت متوقف شد. [لبنان] امروز نیازمند دولتی پابرجاست که مذاکرات با صندوق بین المللی پول را از راه قرار دادن کشور در ریل خروج از بحران شدید فعلی کامل کند؛ بحرانی که بار سنگین خود را بر دوش لبنان و مردم این کشور نهاده است.

دیاب اضافه کرد: ما، امروز، در برابر یک حقیقت سخت قرار گرفته ایم که بانک جهانی در گزارش چند روز پیش خود آن را اظهار داشت. این بانک گفت که لبنان در بحرانی مالی غرق شده که ممکن است در سایه نبود چشم اندازی برای یک راه چاره به منظور خارج کردن کشور از این شرایط بد که با فلج شدن سیاسی همراه شده، این بحران لبنان را در میان ده بحران بد مالی از نیمه قران نوزدهم تا به امروز قرار دهد.

وی گفت حقایقی که در ادامه بیان می شود، بیانیه بانک جهانی را تأیید می کند: ناتوانی در تشکیل دولتی نو که با مسائل حاد مالی، اجتماعی، معیشتی و مالی مقابله کند. عدم مسئولیت پذیری ملی گروه های سیاسی، کوتاهی در پی بردن به حجم بحران و پیامدهای آن، تداوم توقف مذاکرات با صندوق بین المللی پول، ادامه توقف طرح بهبود، اقدام بانک لبنان در کاهش پشتوانه ها برای واردات مواد اولیه، نبود دارو و شیر برای بچه ها و همچنین مواد سوختنی به علت اقدام برخی تجار در انبار کردن مواد اولیه، قاچاق مواد اولیه به طرق مختلف آن هم به رغم تلاش های بسکمک که برای مقابله با این اقدامات اجرا شده و...

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان همچنین با اشاره به اقدام برخی کشورها در تحریم کامل لبنان و اعمال فشار بر این کشور به منظور جلوگیری از ورود کمک های اولیه، تأکید کرد که تمام این اقدامات به منظور سوق دادن لبنان به سمت فروپاشی کامل است.

حسان دیاب در ادامه با بیان اینکه پیامدهای فروپاشی مالی این کشور بسیار خطرناک خواهد بود، تأکید کرد که در صورت وقوع فروپاشی، این مسئله بر کشورهای دوست و برادر لبنان هم اثرگذار خواهد بود.

دیاب از در بخش دیگری اظهاراتش دو خواسته یکی برای مردم این کشور و دیگری برای کشورهای دوست و برادر لبنان اعلام کرد؛ او ابتدا از مردم لبنان خواست که در شرایط فعلی صبر پیشه کنند و در عین حال، از گروه های سیاسی این کشور خواست که برای کاستن از مسائل مردم لبنان، به منظور تشکیل دولت امتیاز بدهند.

وی در پایان اظهاراتش به کشورهای دوست و برادر لبنان اشاره کرد و گفت: از شما می خواهم که تبعات آنچه را مسئولیتش متحمل نمی شوید، به لبنانی ها تحمیل نکنید زیرا مردم لبنان از برادران و دوستان خود انتظار داردند که در کنار آن ها بایستد و در این سیه روزی سخت به آن ها کمک کنند. مردم انتظار ندارند که رنج های آن ها را نظاره کنید و یا در تعمیق آن سهیم باشید. به دوستان و برادران می گویم لبنان در قلب خطر شدیدی واقع شده است اکنون و پیش از آنکه دیر شود این کشور را نجات دهید.

کشور لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم اوت سال 2020 (14 مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از 190 کشته و 6500 مجروح در پی داشت.

در پی این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور حسان دیاب نخست وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و مصطفی ادیب با رأی مجلس لبنان به نام مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او هم پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اظهار داشت تا اینکه سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان به نام مأمور نو تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد؛ اما او هم تا امروز پیروز به تشکیل کابینه نو نشده و با میشل عون رئیس جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 559

به "حسان دیاب: پیش از آنکه دیر شود لبنان را نجات دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسان دیاب: پیش از آنکه دیر شود لبنان را نجات دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید