خبرنگاران عضو شورای عالی نظام پزشکی: محدودیت تردد در شب یلدا اعمال گردد

به گزارش آموزشگاه ما، شیراز- خبرنگاران- عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، با اشاره به نگرانی های موجود از نزدیک شدن به بلندترین شب سال یعنی یلدا در زمینه فراهم شدن بستر شیوع کرونا گفت: از هرگونه اعمال محدودیت در این شب که مانع گسترش و شیوع گسترده بیماری کووید 19 گردد استقبال می کنیم.

خبرنگاران عضو شورای عالی نظام پزشکی: محدودیت تردد در شب یلدا اعمال گردد

دکتر کوروش افشین پور، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: موج سوم شیوع این بیماری که رکورد قربانیان ناشی از آن در کشور نیز زده شد هنوز به طور کامل مهار نشده و خستگی و فشار این موج هنوز در تن کادر درمانی باقی است.

وی، ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مردم برای عبور از موج سوم شیوع این بیماری ادامه داد: اگر مردم قصد دارند شب یلدا را به عنوان یک سنت و آیین پاس بدارند، سال جاری را بر خلاف سال های قبل به جمع کوچک خانوادگی اکتفا نمایند و از برگزاری دورهمی و شب نشینی خانوادگی و فامیلی گسترده جدا پرهیز نمایند.

او توضیح داد: تاکید ما بر لزوم خودداری از برگزاری دورهمی برای این است که پای سلامت و جان تک تک هموطنانمان و کادر درمان ما در میان است و هرگونه سهل انگاری و بی توجهی نسبت به توصیه ها می تواند ما را به شرایط وخیم یکی 2 هفته اخیر بازگرداند.

عضو شورای نظام پزشکی استان فارس گفت: قطعا هیچ یک از مردم ما حاضر نخواهند بود برای یک شب در کنار هم بودن باعث و بانی رقم خوردن اتفاقاتی تلخ، ناگوار و جبران ناپذیر شوند.

افشین پور ادامه داد: بنا به اعلام وزارت بهداشت، 51 درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا ناشی از درون خانوادگی و ناشی از برپایی همین دورهمی ها و میهمانی های خانوادگی است که عدد بسیار بالایی است و بنابراین باید در این ایام به ویژه مناسبت هایی مانند شب یلدا، دور دورهمی ها را یک خط قرمز بکشیم.

به گزارش خبرنگاران، کاهش موارد بستری و فوتی ها به علت ابتلا به کووید 19 در هفته های اخیر در کشور رخ داده و یکی از نگرانی های پیش رو در زمینه افزایش موارد ابتلا و بستری در روزهای آینده، برگزاری دورهمی ها و شب نشینی برای شب یلدا است.

مسئولان نظام سلامت در هفته های اخیر بارها هشدار داده اند که دورهمی های خانوادگی به خصوص در شب یلدا می تواند منجر به افزایش فرایند ابتلا و بستری به علت کووید 19 در کشور گردد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دورهمی های کوچک یلدا جان بزرگان فامیل را تهدید می نماید. تدارک دورهمی شب یلدا تدارک مراسم فوت عزیزان است. بنابراین با توجه به خطر انتقال کرونا دورهمی های شب یلدا را تعطیل کنید.

در همین زمینه احتمال اجرای محدودیت تردد از ساعت 21 به ساعت 18 در روز سی ام آذرماه جاری مطرح شده که نیازمند تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا است.

تارنمای خبری امریکایی هیل (TheHill) نیز گزارش داد: بنابر تازه ترین تحقیقات اجرا شده، اماکن سربسته که در آن افراد در یک فضای مشترک به سر می برند، کانون نشر کووید 19 است.

بنا بر اعلام روز سه شنبه 25 آذرماه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت 223 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به 52 هزار و 670 نفر رسید.

بر این اساس، در 24 ساعت قبل از ظهر سه شنبه (25 آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و 704بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و هزار و 299 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به یک میلیون و 123 هزار و 474 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: تا ظهر سه شنبه، 833 هزار و 276 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین 5704 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و 6 میلیون و 797 هزار و 469 آزمایش تشخیص کووید 19 در کشور اجرا شده است.

لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، 12 شهرستان در شرایط قرمز، 288 شهرستان نارنجی و 148 شهرستان در شرایط زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در شرایط قرمز قرار دارند.

بنا بر اعلام روز سه شنبه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، یک هزار و 17 بیمار مبتلا به کرونا و یا مشکوک و دارای علامت بیماری کووید 19 در بیمارستان های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، 277 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های مراقبت های ویژه ، خدمات درمانی دریافت می نمایند.

به گفته عبدالرسول همتی، از ابتدای شیوع کرونا تا روز سه شنبه 25 آذرماه، بیش از 527 هزار تست تشخیصی کرونا در استان فارس گرفته شده است که بر اساس آخرین آنالیز ها، ابتلای 156 هزار و 636 نفر به قطعیت رسیده است.

همچنین بر این اساس، تا روز سه شنبه دو هزار و 844 نفر از مردم استان فارس در اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 220

به "خبرنگاران عضو شورای عالی نظام پزشکی: محدودیت تردد در شب یلدا اعمال گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عضو شورای عالی نظام پزشکی: محدودیت تردد در شب یلدا اعمال گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید