زمان عرضه اولیه بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور

به گزارش آموزشگاه ما، به گزارش خبرنگاران، فردا (شنبه) یکی از بزرگترین عرضه های بورسی به وسیله هلدینگ سیمانی غدیر به روش حراج در فرابورس ایران انجام می گردد؛ روشی که به گمان فعالان بازارسرمایه می تواند راه حلی برای کنترل این معاملات پرطرفدار باشد.

زمان عرضه اولیه بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور

براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه های اولیه طی یکی دو سال اخیر و در پی افزایش تعداد فعالان بازار به یکی از موضوعات مورد توجه بازارسرمایه تبدیل شده و از طرفی دیگر همین موضوع بازار سرمایه را دچار آسیب هایی از این محل نموده است. معضلاتی که ناشی از ضعف دانش و آگاهی بسیاری از تازه واردان بورسی به موضوع ارزش گذاری اصولی و در کل فقدان دانش کافی در حوزه سرمایه گذاری در بورس باز می گردد.

بر این اساس و در راستای ایجاد آرامش بیشتر و تحلیل مداری در سرمایه گذاری، روش حراج به میدان آمده تا بازار را از هیجانات موجود در عرضه های اولیه و معاملات ثانویه آن بیش از گذشته حفظ کند.

پیشتر روش بوک بیلدینگ، تنها راه در عرضه های اولیه به شمار می رفت، تا این که چد ماه پیش روش دیگری به نام روش ترکیبی با رویکرد تشویق مردم به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها و سرمایه گذاری غیرمستقیم به بازارسرمایه معرفی گردید؛ اما اکنون شرکت فرابورس ایران در اقدامی تازه تصمیم دارد برای نخستین بار از روش حراج برای عرضه اولیه یک نماد در بازار دوم فرابورس خود استفاده کند.

نکته مهم عرضه اولیه روز شنبه، این است که انجام آن برای عموم نیست و تنها به سرمایه گذاران واجد شرایط، یعنی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و صندوق های مشترک اختصاص دارد.

براین اساس، روز شنبه (20 آذر ماه)، نماد سغدیر 167.5 میلیون سهم را برای اولین بار به روش تازه، عرضه اولیه می نماید، این اندازه معادل پنج درصد از کل سهام سغدیر است که به روش حراج در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می گردد.

بنابر اطلاعیه شرکت فرابورس، قیمت مبنای هر سهم سغدیر یک هزار و 450 تومان خواهد بود؛ به این ترتیب حداقل ارزش این عرضه اولیه 243 میلیارد تومان خواهد بود و هر کد معاملاتی واجد شرایط می تواند حداکثر 10 درصد از این عرضه اولیه یعنی 16.75 میلیون سهم خریداری کند.

سهم 12 درصدی سغدیر از سیمان کشور

چندی پیش، مدیر عامل وغدیر در معرفی برنامه عرضه شرکت های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری غدیر در بورس با اشاره به درج نماد هلدینگ سیمانی غدیر و عرضه این شرکت، گفته بود این هلدینگ ترکیبی از شرکت های سیمانی وغدیر بوده و 12 درصد سهم فراوری سیمان کشور مربوط به این هلدینگ است.

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 769

به "زمان عرضه اولیه بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان عرضه اولیه بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید