ضیافت گوترش برای پیوند دادن دو قبرس

به گزارش آموزشگاه ما، دبیرکل ناتو روز دوشنبه میزبان ضیافت ناهاری برای رهبران قبرس بود با این امید که آنها را به میز مذاکرات برای اتحاد مجدد این کشور جزیره ای مدیترانه ای بازگرداند؛ مذاکراتی که از سال 2017 میلادی به حالت تعلیق درآمده است.

ضیافت گوترش برای پیوند دادن دو قبرس

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان ملل فورا درخصوص این مذاکرات اظهارنظر نکرد. نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس این نشست را خلاقانه خواند و گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اختلافات در مواضع دو طرف اشاره نمود.

در پی حمله ترکیه، قبرس در سال 1974 میلادی به دو بخش یونانی نشین در جنوب و ترک نشین در شمال تقسیم شده است که فقط بخش یونانی نشین آن از سوی جامعه جهانی به اسم دولت مشروع مورد تایید است.

مذاکرات متعددی با میانجی گری سازمان ملل بدون نتیجه خاتمه یافته اند.

آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی نشین گفت: ارسین تاتار، رهبر قبرس ترک نشین در جریان این ضیافت موضع خود را در مورد برابری حاکمیت قبرس ترک نشین و رویکرد دو کشوری شرح داد.

وی اضافه کرد: ما درباره راه های مختلفی که به وسیله آنها می توانیم بر این بن بست غلبه کنیم و شرایطی را برای از سر گیری یک گفت وگوی سازنده و موثر ایجاد کنیم، مذاکره کردیم.

آناستازیادس به جزئیات این مذاکرات اشاره ای نکرد اما گفت گوترش انتصاب یک نماینده ویژه را که اقدامات اعتمادسازی را پیگیری کند و زمینه های مشترکی را برای از سر گیری احتمالی مذاکرات در آینده جستجو کند، در نظر دارد.

نیکوس کریستودولیدس، وزیر امور خارجه قبرس در مصاحبه ای گفت: این نشست به صرف ناهار بسیار سازنده و مثبت بود چرا که علاقه دبیرکل سازمان ملل به حل مشکل قبرس را نشان داد.

وی اضافه کرد: قبرس یونانی نشین انتظار دارد این نماینده ویژه که دبیرکل سازمان ملل او را منصوب می نماید، به قبرس سفر کند و سه کشور ضامن یعنی ترکیه، یونان و انگلیس ببینند که آیا احتمال از سر گیری مذاکرات وجود دارد یا خیر.

این مقام تاکید نمود: قبرس یونانی نشین حتی آماده است فردا این مذاکرات را بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت از سر بگیرد و امیدوار است که تا خاتمه امسال میلادی اشاره های ضمنی از سوی این نماینده ویژه در مورد اینکه آیا برگزاری مذاکرات تازه ممکن است یا خیر، وجود داشته باشد.

نیکوس کریستودولیدس در ادامه گفت: ما متوجه هستیم که بدون مذاکره این اوضاع سخت تر و سخت تر می گردد. تنها راه برای حل مشکل قبرس، مذاکره است. قبرس یونانی نشین نمی تواند درباره این توافق دو کشوری که قبرس ترک نشین و ترکیه خواهان آن هستند، مذاکره کند چرا که این موضوع خارج از چهارچوب قطعنامه های شورای امنیت و اختیارات گوترش است. جامعه بین الملل بعلاوه واکنش منفی به این پیشنهاد داشته است. تنها راه چاره قابل اجرا برای قبرس، یک فدراسیون است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 652

به "ضیافت گوترش برای پیوند دادن دو قبرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضیافت گوترش برای پیوند دادن دو قبرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید