قاچاق خودروهای لوکس؛ ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش آموزشگاه ما، طی هفته ای که گذشت صداوسیما با پخش گزارشی از قاچاق گسترده خودرو از مبادی جنوبی کشور پرده برداشت، در همین رابطه رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت مالی ناجا گفت: قاچاق به وسیله دریا و سواحل جنوبی، مناطق آزاد، ترانزیت و گذر موقت از روش های قاچاق خودروست.

قاچاق خودروهای لوکس؛ ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش خبرنگاران، سرهنگ جلال امینی با اشاره به اینکه در مبادی رسمی، تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق با گمرک است، ادامه داد: در مبادی غیر رسمی از جمله در سواحل جنوبی که یکی از معبر های قاچاق است با توجه به طولانی بودن این سواحل، قاچاق اتفاق می افتد. فرماندهی دریابانی و مرزبانی در آن جا به صورت گشت های دریایی، ساحلی و استقرار ثابت حضور دارند.

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به این که قاچاق، موضوعی کاملاً تخصصی است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم به تفسیر احتیاج داریم که در این صورت بعضی ها از ما ایراد می گیرند که این تفسیر ممکن است به آموزش قاچاق منجر شود.

وی با اشاره به این که قاچاق خودرو با بقیه قاچاق ها تفاوت اساسی دارد، افزود: قاچاق خودرو، سفارش و مصرف نماینده خاص دارد.

دهقانی نیا گفت: یکی از حفره ها، گذر موقت خودرو است که باید درباره آن چاره اندیشی شود و اطلاعات این خودرو ها باید علاوه بر گمرک با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای 108 خودرو در آذربایجان غربی در پلدشت پرونده تشکیل شد که محکومیت 280 میلیارد تومانی گرفتند، همچنین 17 دستگاه خودرو لوکس در کرج داریم که محکومیت 73 میلیاردی گرفتند که خلأ و نقص آن هم ورود موقت بود.

همچنین در این رابطه معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز گفت: در دو سال گذشته، اطلاعات مربوط به خودرو های گذر موقت در بستر سامانه جامع تجارت؛ سیستمی شده است و اطلاعات افرادی که خودروی خود را تحت عنوان گذر موقت وارد کشور می نمایند حتماً در سامانه ثبت می شود.

مهرداد جمال ارونقی افزود: گمرک به پلیس راهور در مورد خودرو های گذر موقت، نامه ارسال می نماید و بر اساس آن به وسیله سیستم برای این خودرو ها پلاک صادر می شود و این اطلاعات در اختیار آن سازمان ها قرار می گیرد.

وی افزود: گمرک در موعد مقرر این خودرو ها را آنالیز می نماید و اگر در زمان مقرر، خودرو تحویل گمرک نشود بلافاصله آن را به عنوان خودروی قاچاق به سازمان های مربوط گزارش می نماید و پرونده های متعددی هم در این باره تشکیل شده است.

ارونقی گفت: پلیس ناجا می تواند به همه اطلاعاتی که در مبدأ برای خودرو های ترانزیتی وارد سیستم می شود، دسترسی داشته باشد. پلیس امنیت مالی در کنار گمرک حضور دارد و همه دسترسی هایی که گمرک در مورد سیستم دارد در اختیار پلیس امنیت مالی است. در مورد شناسه کالا هم تکالیف خود را به صورت کامل اجرا کردیم و مستندات آن موجود است.

خودرو کالایی قاچاق ناپذیر است

مهدی دادفر دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه واردات خودرو به صورت سازمان یافته از مرز های جنوبی به هیچ عنوان قابل اجرا نیست، گفت: همانطور که مسئولان پلیس، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کردند که این پدیده ای که صدا و سیما طی روز های اخیر در مورد آن گزارش بسیار مفصلی تهیه نموده و آن را در شبکه های سراسری پخش نموده به هیچ عنوان نمی تواند رخ دهد، به بیان دیگر اصولاً خودرو یک کالای قاچاق ناپذیر است، زیرا که شما وقتی می خواهید یک خودرو را وارد کشور کنید باید 13 سازمان و نهاد در مورد واردات خودرو نظر بدهند، بنابراین به همین راحتی نیست که شما خودرو را با یک لنج یا یک قایق عظیم به لب ساحل منتقل نموده و با یک تعویض پلاک به کشور وارد کنید، چنین چیزی به هیچ عنوان امکان ندارد.

وی افزود: اینکه پلاک خودرو را عوض نمایند و خودرو را به همین راحتی در سطح کشور و یا استان های مختلف حرکت دهند، آن هم خودرو هایی که بالای میلیارد تومان قیمت آن ها است، از نظر بنده چیز عملی نیست، زیرا که پلیس در مورد خودرو هایی که بسیار لوکس هستند و به نوعی در خیابان نامتعارف محسوب می شوند به سرعت مشکوک شده و اگر مدارک خودرو قلابی و یا جعلی باشد، سریع می تواند این موضوع را تشخیص دهد، از سوی دیگر با توجه به اینکه شماره شاسی، شماره موتور و وین نام در خودرو به صورت اختصاصی برای یک دستگاه در نظر گرفته می شوند، جعل چنین چیز هایی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

دادفر گفت: بنابراین این که قاچاق خودرو در سطح گسترده وجود داشته باشد به هیچ عنوان وجود ندارد، شاید در دو سه سال 50 دستگاه چنین اتفاقی برایشان رخ دهد که آن هم تردد و پلاک کردن آن ها بسیار سخت و نزدیک به صفر است، بر این اساس این موضوع که قاچاق خودرو به صورت سازمان یافته انجام بگیرد و حجم بسیار گسترده ای از خودرو های لوکس با برند های مختلف این چنین بدون پرداخت تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی بتوانند در شهر های کشور آمد شد کند، عملی نیست.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو با تاکید بر اینکه اطلاق لفظ لوکس برای بعضی خودرو ها به هیچ عنوان صحیح نیست، افزود: خودرو هایی که به ایران می آیند به دلیل تعرفه و حقوق و عوارض گمرکی، مالیات وسایر هزینه های مترتب بر آن ها قیمتشان بسیار افزایش پیدا می نماید، اما اگر قیمت جهانی این خودرو ها را نگاه کنیم بسیاری از آن ها در رده های لوکس یا لاکچری طبقه بندی نمی شوند، بلکه آن ها به دلیل اینکه در ایران با هزینه بسیار سنگینی وارد بازار می شوند، قیمتشان زیاد می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع دیگری که باعث می شود به خودرو هایی که از مبادی گمرکات کشور به صورت قانونی وارد کشور شوند، لفظ قاچاق اطلاق شود، یادآورشد: این است که می گویند باید گواهی مبدا خودرو از کشور و کمپانی مادر صادر شود، به اصطلاح خودروی های تویاتایی که وارد کشور می شود، باید گواهی مبدا آن را خود شرکت تویوتا ژاپن صادر کند، در صورتی که به دلیل تحریم ها و مشکلاتی که صنعت خودرو با آن گرفتار است، تمامی خودرو های که این چند سال و قبل از ممنوعیت واردات به کشور وارد می شدند، از کشور های ثالثی همچون امارات، عمان و ... وارد شده، به همین دلیل گواهی مبدا آن ها به طور مثال دوبی میخورد، اما طی این دو سه ساله، بعضی ها به این خودرو ها قاچاق می گویند، که به هیچ عنوان چنین موضوع درست نیست و صحت ندارد.

دادفر با تاکید بر اینکه واردات خودرو همچنان در سال 1400 نیز ممنوع است، ادامه داد: ما طی این مدت ممنوعیت پیشنهاد های بسیاری را برای واردات و آزاد شدن آن اعلام کردیم، اما متاسفانه با هیچ کدام از آن ها موافقت نشده، ما در این رابطه پیشنهاد واردات خودرو بدوان انتقال ارز را مطرح کردیم، به بیانی ما برای واردات از دولت یک دلار نخواهیم گرفت، یعنی ارز از کشور به خاطر واردات خارج نخواهیم کرد، بلکه ارز هایی که واردنمایندگان در خارج از کشور دارند را به صورت خودرو به داخل وارد می کنیم، که از این طریق هم درآمد های دولت افزایش پیدا می نماید و هم ارز هایی که در خارج وجود دارد، به صورت خودرو به کشور باز می شود، اما دولت و بانک مرکزی با این پیشنهاد نیز مخالف است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 355

به "قاچاق خودروهای لوکس؛ ماجرا از چه قرار است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاچاق خودروهای لوکس؛ ماجرا از چه قرار است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید