محققان ایرانی دلیل سختی درمان مبتلایان به کرونا را کشف کردند

به گزارش آموزشگاه ما، به گزارش خبرنگاران به نقل از ساینس دیلی، مجید کاظمیان و بهداد افضی دو پژوهشگر ایرانی همراه گروهی از محققان بین المللی متوجه شده اند یک جهت بیوشیمیایی به عنوان سیستم کمپلمان ایمنی (immune complement system)از طریق ویروس در سلول های ریه فعال می گردد و احتمالاً این جهت دلیل سختی درمان کووید 19 را شرح می دهد.

محققان ایرانی دلیل سختی درمان مبتلایان به کرونا را کشف کردند

این تحقیق در ژورنال ساینس ایمونولوژی منتشرشده است.

محققان معتقدند ترکیب داروهای آنتی ویروسی با داروهایی که این راستا را مسدود می نمایند، احتمالاً در درمان بیماری تأثیرگذار است. آنها با استفاده از یک مدل ویترو و سلول های ریه انسان تحقیقاتی انجام دادند و متوجه شدند داروی رمدسیویر در ترکیب با روکسولیتینیب (Ruxolitinib)این واکنش را مسدود می نماید.

این در حالی است که شواهد آزمایش های جدید نشان می دهد استفاده از روکسولیتینیب به تنهایی برای درمان کووید 19 تأثیرگذار نبوده است.

به گفته مجید کاظمیان استادیار دپارتمان علوم رایانشی و بیوشیمی در دانشگاه پردو، محققان برای شناسایی داروهای تأثیرگذار بیش از 1600 داروی تأیید شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا را آنالیز کردند.

طی چند سال اخیر محققان متوجه شده اند سیستم کمپلمان نه تنها در جریان خون بلکه درون سلول ها کار می نماید.

تحقیق جدید نشان داد این واکنش در سلول های ساختارهای کوچک ریه به نام کیسه های هوایی ریه (آلوئول) ایجاد می گردد.

او در این باره می افزاید: مشاهده کردیم که عفونت ویروس کرونای در این سلول های ریه از راستای غیر منتظره به واکنش سامانه فعال شده، منجر می گردد. این موضوع برای ما غیر منتظره بود زیرا به فعال شدن این سیستم درون سلول ها یا حداقل داخل سلول های ریه فکر نمی کردیم.

کلودیا کمپر محقق ارشد این پژوهش می گوید: سیستم کمپلمان به عنوان یک سامانه نگهبان میزبان را در مقابل عفونت های ناشی از باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها حفاظت می نماید. انتظار نمی رفت این سیستم در شرایط عفونت ناشی از ویروس کرونا در مقابل میزبان قرار گیرد و در التهاب مخرب بافت که در موارد شدید کووید 19 اتفاق می افتد، نقش داشته باشد.

بهداد افضلی دیگر پژوهشگر این تحقیق می گوید: این یافته ها شواهدی مهم فراهم می نمایند که نشان می دهد نه تنها ژن های مرتبط با سیستم کمپلمان ایمنی از مهمترین راستاهای تحت تأثیر ویروس کرونا در سلول های آلوده هستند، بلکه فعالیت این سیستم درون سلول های اپیتلیال ریه که عفونت در آن به وجود آمده رخ می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر