یارانه طرح های حمایتی در اردبیل دو برابر نمایشگاه استانی کتاب بود

به گزارش آموزشگاه ما، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اردبیل، سید ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، در جلسه آنالیز کم و کیف طرح های حمایتی و تشویقی کتاب، گفت: طرح های فصلی کتاب در راستای حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر و پشتیبانی از اقشار فرهنگی شکل می گیرد و یکی از مزایای آن این است که یارانه مستقیماً به دست خریدار می رسد.

یارانه طرح های حمایتی در اردبیل دو برابر نمایشگاه استانی کتاب بود

وی افزود: مزیت دیگر این طرح ها این است که این رویداد در هر فصل برگزار می گردد؛ اما نمایشگاه های استانی و سراسری نهایتاً سالی یک بار و البته متقاضی، هم خرید حضوری و هم غیرحضوری را تجربه می نماید؛ چون اغلب کتابفروشان عضو طرح، فروش اینترنتی را هم در برنامه خود دارند؛ در حالی که در نمایشگاه کتاب چنین امکانی نداریم. ضمن اینکه علاقه مندان و متقاضیان، هر کتابی را از هر کتابفروشی شهر می توانند تهیه نمایند و محدودیتی در این باره ندارند.

ااسحاقی ادامه داد: از صندلی برگزارنماینده و از منظر یک مخاطب، نمایشگاه سراسری را فستیوال و جشنواره کتاب می دانم اما فکر می کنم مزایای طرح های فصلی بیشتر از آن باشد.

وی اذعان کرد: یارانه سالانه ای که در این بخش صرف می گردد، دو برابر میزان نمایشگاه سراسری است؛ به این ترتیب که سال گذشته برای نمایشگاه کتاب اردبیل حداکثر 80 میلیون تومان یارانه پرداخت شد اما در یک سال اخیر در هر فصل حداقل 40 میلیون تومان و مجموعاً حدود 160 میلیون تومان یارانه به طرح فصلی خرید کتاب در استان اختصاص یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: اینکه گفته می گردد تیراژ کتاب پایین است یا قیمت آن بالا، از جمله مواردی است که وابسته به شرایط مالی کشور و شرایط روز از جمله قیمت دلار بوده و از دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج است. تنها اتفاقی که افتاد کوشش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین کاغذ با دلار 4200 بود که با اقدام به موقع توانستند بخشی از مشکل را برطرف نموده و شرایط را سامان دهند.

وی توضیح داد: یکی از پیشنهادهای ما این بود که کتابفروشان، تعاونی و مرکز پخشی تشکیل دهند که با مراکز پخش شهرهای عظیم ارتباط بگیرند تا به این شکل آثار استانی وارد چرخه پخش سراسری شوند اما از آنجایی که اغلب ما در کار جمعی ضعف داریم این اتفاق نیفتاده و نبود انجمن چاپخانه داران، کتابفروشان یا نویسندگان از جمله مواردی است که دست به دست هم می دهند تا در حوزه نشر و پخش کتاب به مسائلی مثل کاهش شمارگان کتاب بربخوریم. رزومه سازی های اداری و سازمانی هم معضلی در کنار دیگر مسائل است که احتیاج به ساماندهی و رسیدگی دارد.

اسحاقی در مورد کتابفروشان و تخصیص بیمه هنرمندان به آنان نیز گفت: بر اساس آنچه در آیین نامه آمده، خود شخص باید فعالیت فرهنگی - هنری داشته باشد؛ به این ترتیب، فردی که فعالیت صنفی و پروانه کسب دارد، مشمول بیمه خویش فرما می گردد. کتابفروشان به عنوان کارآفرین با پروانه کسب خود می توانند کد کارگاهی بگیرند و خود را بیمه نمایند؛ به این حوزه، بر اساس آیین نامه، بیمه هنرمندان تعلق نمی گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 12

به "یارانه طرح های حمایتی در اردبیل دو برابر نمایشگاه استانی کتاب بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه طرح های حمایتی در اردبیل دو برابر نمایشگاه استانی کتاب بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید