خبر خوش برای دیابتی ها؛ ترمیم آسیب های کلیه ممکن شد!

به گزارش آموزشگاه ما، محققان در آزمایش روی موش ها و سلول های انسانی در آزمایشگاه، فرایند ترمیم کلیه را ممکن کردند.

خبر خوش برای دیابتی ها؛ ترمیم آسیب های کلیه ممکن شد!

گروهی از محققان بین المللی روشی را برای بازفراوری کلیه پیدا نموده اند که می تواند به یاری کلیه های آسیب دیده از بیماری هایی مثل دیابت بیاید. این روش نه تن ها باعث بازیابی عملکرد این اندام حیاتی می گردد، بلکه جلوی نارسایی کلیه را می گیرد و می تواند یاری بسزایی به بیماران کند.

محققانی از سنگاپور و آلمان در مطالعه ای تازه به آنالیز پروتئینی موسوم به اینترلوکین-11 (IL-11) پرداخته اند که ظاهراً در واکنش به آسیب در اندام ها، ایجاد مشکل می نماید. آن ها می گویند آزمایش روی موش ها نشان داده است که وقتی کلیه ها دچار آسیب می شوند، سلول های مجاور ناحیه آسیب اینترلوکین-11 منتشر می نمایند.

این پروتئین سرعت رشد سلول ها را کاهش می دهد و یک آبشار مولکولی از التهاب و خراشیدگی را ایجاد می نماید، ولی زمانی که IL-11 مسدود می گردد، این فرایند هم به وجود نمی آید و سلول های سالم می توانند دوباره فراوری شوند و آسیب موجود را رفع نمایند. محققان با یاری مهندسی ژنتیک و با داروی آنتی بادی، فراوری اینترلوکین-11 را در موش ها متوقف کردند.

مسدودسازی IL-11 می تواند به ترمیم کلیه یاری کند

پروفسور استوارت کوک، از محققان ارشد این پژوهش می گوید: دریافتیم که IL-11 برای عملکرد کلیه زیان آور است و بیماری مزمن کلیوی را ایجاد می نماید. بعلاوه نشان دادیم که درمان ضد IL11 می تواند نارسایی کلیه را علاج کند، اثر بیماری مزمن کلیه را معکوس سازد و به وسیله بازفراوری سلول ها، عملکرد های کلیه را در موش ها بازیابی کند و درعین حال برای استفاده درازمدت ایمن باشد.

دانشمندان آزمایش هایی را روی سلول های کلیه انسان در آزمایشگاه هم انجام داده و نتایج مشابهی را به دست آورده اند. آن ها آنتی بادی اینترلوکین-11 را به سلول های مبتلا به کلیه دیابتی دادند و متوجه شدند که سلول ها دوباره می توانند تکثیر شوند و با خنثی کردن اثر خراشیدگی و التهاب، درنهایت کارکرد این اندام را به حالت عادی برگردانند.

بااین حال، مطالعات فعلی هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند و تا زمانی که در کارآزمایی های بالینی امتحان نگردد، نمی توان گفت که این روش موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر. نتایج این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1048

به "خبر خوش برای دیابتی ها؛ ترمیم آسیب های کلیه ممکن شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش برای دیابتی ها؛ ترمیم آسیب های کلیه ممکن شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید