هنر در دوران اشکانیان سرآمد دنیا است

به گزارش آموزشگاه ما، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ هنر ایران در دوره اشکانی دچار تغییر و تحولاتی شد که این هنر را دگرگون کرد و آن را ارتقا داد. در واقع هنر در دوره اشکانی آمیخته ای از هنر ایران و هنر یونانی است، دوران اشکانیان شروع دوباره تمدن ایران و جلوگیری از نفوذ فرهنگ و هنجارهای یونان بود که از این دوره به بعد فرهنگ و هنر ایران زمین توانست خود را از سایر فرهنگ ها جدا کند و خاص تر بشود.

هنر در دوران اشکانیان سرآمد دنیا است

گردش نرم و روان خطوط، بهره گیری از تخیل، طرح و نقش مایه های آئینی و روحانی، علاقه به ظرافت و ریزه نگری، پرداخت به جزئیات زوایای پنهان، تزئین و شیوه ترسیم از روبه رو ، میراث هنری اشکانیان است که منبع شرقی دارد. افزون بر این، موضوعات رایج در آثار هنری این دوره از جمله پیکره های انسانی، تقدیم نذورات، مراسم جشن، شکار،قربانی و سوارکاری صحه ای بر تأثیر و تمایل از شمه های سنتی ایرانی است.

هنرهایی همانند معماری، فلزکاری، سفالگری، نقاشی دیواری، مجسمه سازی و شیشه گری اشکانیان سرآمد دنیا بود که هم اکنون نیز در مکاتب هنری مورد توجه قرار می گیرد.

کتاب هنر اشکانی که گردآوری آن به وسیله ندا اخوان مقدم اجرا شده، مجموعه مقالاتی در باب هنر اشکانی است. در این کتاب، مقاله های هنر اشکانی از اس.بی داونی، دست ساخته های هنری هاترا و اشکانیان از شینجی فوکایی، هنر پارتیان هنر اشکانی از آ اینورنیتسی، آیین سلطنتی در پارت اشکانی از آ اینورنیتسی و مشاهدات اولیه در خصوص تکنیک های سنگ تراشی تندیس های ایران در دوران سلوکیان و اشکانیان و جایگاه آن در محیط فرهنگی اشکانیان از ملکوم ای آر کالج گردآوری شده است.

در مقدمه این کتاب نوشته شده:

دانسته های ما از دوران اشکانی، که حدود پانصد سال بر ایران فرمان می راندند، بسیار اندک است و همین سبب شده تا گاهی در بعضی از منابع آنان را بدون دستاورد فرهنگی، و یا آثار به جا مانده از آنان را فاقد ابداع بدانند. اما، به نظر می رسد زمان آن فرارسیده تا این موضوع دوباره ارزیابی گردد. این مجموعه مقالات به همین منظور گردآوری و ترجمه شده است تا علاوه بر آشنایی محققان تاریخ هنر ایرانی با پژوهش های انجام گرفته در این زمینه، فرضیات مطرح شده در خصوص اشکانیان و تاریخ اجتماعی، فرهنگی و هنری آنان مورد بازبینی قرار گیرد و راهگشایی برای پژوهش های بدیع در این زمینه باشد.

کتاب هنر اشکانی که مجموعه مقالاتی درباره هنر دوره اشکانیان است به ترجمه ندا اخوان مقدم به وسیله نشر فرهنگستان هنر در 320 صفحه به قیمت 125.000 تومان چاپ شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1105

به "هنر در دوران اشکانیان سرآمد دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر در دوران اشکانیان سرآمد دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید