آیفون 16 و 16 پلاس؛ مروری بر مهم ترین شایعات

به گزارش آموزشگاه ما، دو روز دیگر (19 شهریور) اپل از سری آیفون 16 رونمایی می نماید. طی ماه های گذشته در خصوص این گوشی ها اطلاعات زیادی فاش شده و در ادامه قصد داریم به هر آنچه در خصوص دو گوشی آیفون 16 و 16 پلاس می دانیم، بپردازیم. در یک مطلب جداگانه به شایعات مربوط به مدل های پرو خواهیم پرداخت.

آیفون 16 و 16 پلاس؛ مروری بر مهم ترین شایعات

تاریخ معرفی و عرضه

همانطور که گفتیم، این گوشی ها دوشنبه در تاریخ 19 شهریور ساعت 20:30 به وقت ایران رسما معرفی می شوند. بر اساس اعلام افشاگران، گوشی های سری آیفون 16 از تاریخ 30 شهریور رسما به بازار راه پیدا می نمایند. در این میان قابلیت های هوش مصنوعی اپل از همان روز اول قرار نیست در دسترس کاربران قرار بگیرد و حدود یک ماه بعد از عرضه برای کاربران ارائه می گردد.

طراحی آیفون 16 و 16 پلاس

از زمان آیفون 11، در طراحی آیفون های معمولی تحول چشمگیری رخ نداده است، مگر اینکه ورود حفره نمایشگر را چشمگیر بدانیم. ظاهر کلی سری 16 همچون گذشته خواهد بود، اما تصاویری از ماکت ها منتشر شده که بعضی تغییرات را نشان می دهد.

ماژول دوربین حالا قرار است شکل مستطیلی پیدا کند و دو دوربین را به صورت عمودی در یک راستا قرار می دهد. بعلاوه، فلش LED از ماژول خارج شده و به فضای خارج از پنل منتقل می گردد. تصویر منتشر شده از ماکت ها، تمام رنگ های احتمالی این دو مدل را نشان می دهند که معمولا نسبت به مدل های پرو غلیظ تر هستند.

دکمه های اکشن و کپچر

نمای جانبی ماکت ها، دکمه های اکشن و کپچر را نشان می دهد که دکمه ها به ترتیب برای فعال سازی عملکردهای سفارشی و به عنوان کلید شاتر دوربین عمل خواهند کرد. با این حال، به نظر می رسد اسلایدر سایلنت حذف خواهد شد. ظاهرا، دکمه کپچر بیشتر شبیه یک پد لمسی خازنی است تا یک دکمه فیزیکی و امکان انجام حرکات سوایپ انگشت را فراهم می نماید؛ به عنوان مثال، می توان از آن برای کنترل زوم استفاده کرد.

نمایشگرهای نسبتا مشابه

آیفون 16 دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی و آیفون 16 پلاس همچون سال گذشته، دارای صفحه نمایش بزرگ تر 6.7 اینچی خواهد بود. با این حال، هر دو مدل از مدل های پرو مربوطه که دارای مقدار 6.3 اینچ و 6.9 اینچ هستند، کوچک تر خواهند بود. حاشیه ها نازک تر شده اند، بنابراین می توان انتظار داشت ابعاد مدل های معمولی و پلاس کمی کوچک تر باشد (ابعاد مدل های پرو چند میلی متر بزرگ تر خواهد شد).

هر چهار مدل از حفره جزیره پویا در صفحه نمایش استفاده می نمایند و بعید است که این موضوع برای مدل های معمولی سال آینده تغییر کند (مدل های پرو ممکن است آغاز به انتقال سخت افزار به زیر صفحه نمایش نمایند).

ضمناً قرار نیست نمایشگر این دو گوشی از رفرش ریت بالایی پشتیبانی نمایند و بار دیگر همان رفرش ریت 60 هرتز قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

تراشه های اپل A18 و هوش مصنوعی برای همه

پیش تر اشاره کردیم که هوش مصنوعی اپل با تاخیر روبرو خواهد شد؛ اما نکته مهم این است که در نهایت به آیفون 16 و 16 پلاس خواهد رسید. مدل های 15 و 15 پلاس به علت تراشه های قدیمی تر (A16) و ظرفیت رم محدود (6 گیگابایت) از این قابلیت محروم هستند.

اما این در خصوص سری 16 صدق نخواهد نمود. اپل، همچون سایر شرکت های فناوری در حال حاضر، هوش مصنوعی را به عنوان گام بزرگ بعدی در نظر می گیرد. این به آن معناست که گوشی های نو دارای NPU به مقدار کافی سریع برای پردازش آنی بر روی دستگاه و رم کافی برای نگهداری مدل های هوش مصنوعی نسبتا بزرگ خواهند بود.

البته این به آن معنا نیست که اپل در ظرفیت های رم زیاده روی خواهد نمود. انتظار می رود مدل های معمولی و پلاس سال جاری 8 گیگابایت رم داشته باشند و مدل های سال آینده ممکن است تا 12 گیگابایت افزایش یابند. گوگل ظرفیت رم را در سری Pixel 9 افزایش داد، اما بخشی از آن را رزرو کرد تا مدل هوش مصنوعی همیشه در حافظه بارگذاری شده و آماده پاسخگویی باشد. اینکه آیا اپل نیز همین رویه را در پیش خواهد گرفت یا خیر، هنوز تعیین نیست.

ممکن است گوشی های غیر پرو دارای تعداد هسته های GPU کمتری باشند، اما این نباید بر عملکرد هوش مصنوعی تاثیر بگذارد. با توجه به صفحه نمایش 60 هرتز آنها، به قدرت GPU اضافی نیازی نیست.

دوربین های مشابه

همانطور که پیش تر دیدیم، آیفون 16 و 16 پلاس دو دوربین خواهند داشت و در این زمینه غافلگیری وجود ندارد. شایعات حاکی از آن است که این دو گوشی از همان دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی موجود در مدل های قبلی سری 15 خود استفاده خواهند کرد. جهش از 12 مگاپیکسل در سری 14 و مدل های قدیمی تر بسیار بزرگ بود و نمی توان هر ساله انتظار پیشرفت مشابهی را داشت.

در خصوص دوربین اولترا واید هم باید بگوییم که فقط قرار است از لنز بهتری استفاده گردد که دیافراگم بزرگ تری دارد و در نتیجه در محیط های کم نور عملکرد نسبتا بهتری از خود ارائه می دهد. ضمناً به لطف پشتیبانی از فوکوس اتوماتیک، می تواند برای عکاسی ماکرو هم استفاده گردد.

ویژگی های احتمالی سری آیفون 17

ظاهرا در سال آینده، اپل میخواهد مدل پلاس را کنار بگذارد و در عوض با آیفون 17 اسلیم روبرو می شویم که از نمایشگر 6.6 اینچی استفاده می نماید. گفته می گردد آیفون 17 و 17 اسلیم مجهز به دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی خواهند بود ولی حفره نمایشگر مدل های پرو کوچک تر محسوب می گردد.

روی هم رفته شایعات زیادی در خصوص سری آیفون 17 مطرح شده است که طبیعتا بعضی از آن ها واقعیت ندارند. به عنوان مثال، شنیده ایم که آیفون 17 اسلیم فقط یک دوربین اصلی خواهد داشت اما گران تر از 17 پرو مکس خواهد بود. ممکن است یکی یا هر دوی این موارد درست نباشند. در این میان باید به آیفون SE 4 هم اشاره کنیم که احتمالا در سه ماهه اول 2025 راهی بازار می گردد.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 شهریور 1403 بروزرسانی: 17 شهریور 1403 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1162

به "آیفون 16 و 16 پلاس؛ مروری بر مهم ترین شایعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 16 و 16 پلاس؛ مروری بر مهم ترین شایعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید