جذب توریست به یونان با افتتاح موزه زیردریایی

به گزارش آموزشگاه ما، از روزنامه هنر چاپ لندن، از شهرهای باستانی مدفون در زیرآب، ردیف خمره های عظیم سفالی موسوم به آمفورا از قرن پنجم قبل از میلاد و لنگر کشتی های غرق شده متعلق به امپراتوری بیزانس گرفته تا لاشه هواپیماهای سرنگون شده در جریان جنگ جهانی دوم، دریاهای یونان گنجینه میراثی منحصربه فرد است که به تدریج دسترسی عموم مردم، غواصان زبده و سایر شناگران به آن باز خواهد شد.

جذب توریست به یونان با افتتاح موزه زیردریایی

وزارت فرهنگ و ورزش یونان ماه مارس (فروردین 1400) از برنامه ها برای رونمایی از 91 کشتی غرق شده متعلق به سال 1868 تا 1970 میلادی برای اهداف تفریحی اطلاع داد. لینا مندونی وزیر فرهنگ یونان از بستر دریای این کشور به عنوان قوس تاریخ یونان و واسطه ای برای رشد پایدار جوامع محلی یاد کرد و جورج دیداسکالو دیگر مقام ارشد فرهنگی در کابینه یونان، به علاقه مندان به غواصی وعده افتتاح یک موزه بزرگ زیردریایی برای کاوش و بازدید را داد.

تابستان سال گذشته حدود 300 غواص توانستند از اولین موزه زیردریایی یونان بازدید نمایند. این موزه بقایای کشتی به گل نشسته پریسترا در نزدیکی جزیره آلونیوس است که حوالی 425 تا 415 سال قبل از میلاد غرق شد. اگرچه بدنه این کشتی دوهزار ساله در گذر زمان نابود شده است اما محموله چهار هزار آمفورای آن هنوز در جایی که بار زده شده بودند، قرار دارند.

به گفته مقامات یونانی، کشتی پریسترا به دلیل قدمت، ابعاد و شرایط مطلوبی که دارد، یکی از مهمترین یادگارهای زیردریایی در سراسر دنیا است.

جذب گردشگر به یونان با افتتاح موزه زیردریایی

بقایای این کشتی سال جاری به مدت چهار ماه از ماه ژوئن تا اواسط اکتبر (تیر تا مهر 1400) پذیرای بازدیدنمایندگان خواهد بود و محوطه تاریخی آن از بهار 2023 مورد بهره برداری قرار می گیرد. تا آن موقع به یاری بودجه 960 هزاریورویی دولت یونان و اتحادیه اروپا، سه محوطه باستان شناختی زیردریایی دیگر در مجمع الجزایر اسپورادس و خلیج پاگاستیک غربی نیز افتتاح خواهد شد. به این ترتیب غواصان علاقه مند به تاریخ و یادگارهای تاریخی می توانند از بقایای یک کشتی غرق شده رومی، محموله چندین کشتی به گل نشسته و چند لنگر متعلق به قرون وسطی بازدید نمایند.

به گفته مقامات یونان، موزه زیردریایی یونان با موزه های مشابه که از مجسمه های معاصر در دیگر نقاط دنیا راه اندازی شده یک تفاوت عمده دارد که آن را منحصر به فرد می کندو آن هم این که آثار به نمایش درآمده در این موزه از یادگارهای اصل دوران باستان هستند که درست همانجایی که کشف شدند به نمایش گذاشته شده اند.

برای بازدید از این گنجینه زیرآبی نیازی نیست حتما غواص باشید. مراکز اطلاعاتی در آلونیوس و آمالیاپولی در خلیج پاگاستیک همین حالا نیز به علاقه مندان اجازه می دهند با استفاده از فناوری های دیجیتال به کشتی های به گل نشسته دوروبر سر بزنند.

آژانس باستان شناسی دریایی یونان (The Ephorate) همچنین امیدوار است یادگارهای باستانی نزدیک ساحل که به دلیل تغییرات زمین شناختی و بالا آمدن آب دریا در زیر آب مدفون شده اند را نیز به معرض نمایش بگذارد. علاوه بر استقرار پنل های اطلاعاتی روی سطح آب، این موسسه در نظر دارد تا سال 2023 یک قایق ویژه با کف شیشه ای به آب بیندازد که در تورهایی که از ویلای باستانی به گل نشسته از شهر اپیداروس انجام می گردد، مورد استفاده قرار گیرد. نمایش دیجیتال محوطه، تجربه بازدیدنمایندگان را تکمیل خواهد شد.

دیگر آنکه کار ساخت موزه عتیقه جات زیردریایی پیرئوس پس از یک وقفه از سر گرفته شده و طبق برآوردها این موزه در سال 2025 میلادی افتتاح خواهد شد. موزه مذکور در بندر پیرئوس واقع شده و قرار است در آن بیش از دو هزار و 200 شی عتیقه که از زیردریا کشف شده اند به نمایش گذاشته گردد و تاریخچه دریانوردی یونان از عصر ماقبل تاریخ تا دوره مدرن روایت گردد.

جذب گردشگر به یونان با افتتاح موزه زیردریایی

آسیب کرونا به صنعت گردشگری یونان

صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع یونان است و یک پنجم اقتصاد این کشور را به خود اختصاص می دهد. یونان به دلیل غنای فرهنگی و تاریخی یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در اروپاست و 18 بنا و محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث دنیای یونسکو دارد.

این کشور اروپایی در سال 2019 در مجموع پذیرای حدود 31 میلیون و 300 هزار گردشگر بود که در مقایسه با 24 میلیون گردشگری که در سال 2015 به این کشور سفر کردند، افزایش قابل توجهی داشت. اما شیوع کرونا همه معادلات را بهم زد؛ بنابر آمار منتشر شده در رسانه های محلی، از ژانویه تا سپتامبر سال 2020 تعداد گردشگران خارجی که به یونان سفر کردند با 77 و دو دهم درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019، به 6 هزار و 147 نفر رسید. میزان گردشگرانی که از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به یونان آمدند با شیوع کرونا 70 و 7 دهم درصد افت کرد و آمار ورود گردشگران غیراروپایی به این کشور نیز با کاهشی 80 و دو دهم درصدی همراه شد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین گفت.

این بیماری به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان دنیای بهداشت از آن با واژه همه گیری یاد کرد. شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای دنیای و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: گردشبان
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 502

به "جذب توریست به یونان با افتتاح موزه زیردریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب توریست به یونان با افتتاح موزه زیردریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید