سفالهای موشه لان تپه صنایع دستی هفت هزار ساله استان البرز هستند

به گزارش آموزشگاه ما، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سفالهای موشه لان تپه صنایع دستی هفت هزار ساله استان البرز هستند.

سفالهای موشه لان تپه صنایع دستی هفت هزار ساله استان البرز هستند

رحیم خاکی با بیان اینکه این محوطه تاریخی دارای آثار منقول بسیار با اهمیتی است، اضافه کرد: تعداد زیادی از سفالهای این محوطه ارزشمند در موزه ملی نگهداری می گردد و زینت بخش موزه پیش از تاریخ هستند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز، این سفال های یافت شده در واقع صنایع دستی روزگار خود بودند و امروز با توجه به گذر زمان در محوطه های تاریخی تبدیل به آثار منقول تاریخی فرهنگی شده اند.

خاکی اضافه کرد: مهارت ساخت سفال به عنوان یکی از میراث ناملموس البرز پیشینه ای بیش از 10 هزار سال دارد. امروزه نیز البرز یکی از قطب های سفالگری کشور است و استادان صاحب سبکی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

لازم به ذکر است در محوطه اسماعیل آباد یا همان موشه لان تپه سفال های متنوع و فراوانی یافت شده که برخی مورد استفاده امور روزمره بودند. کاسه های ساده، کاسه های پایه دار، ظروف منقوش و ابریق ه ای مقدس بعلاوه سفال های بزرگی که سیلوی ذخیره غلات بودند، در این تپه به دست آمده است.

با آنالیز سفال های تاریخی این تپه تعیین می گردد که ساخت سفال ها هم با روش دست ساز بوده و هم از چرخ سفالگری استفاده شده و برای ساخت سفال های بزرگ یا سیلوی غلات از روش فیتیله استفاده شده است.

نقوشی که بر روی این ظروف سفالی کشیده شده، شامل نقوش مواج، مثلثی و مشبک است که بازتاب عناصر طبیعی از جمله رودخانه، کوه، زمین های کشاورزی و نقوش حیوانات بویژه بز بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1098

به "سفالهای موشه لان تپه صنایع دستی هفت هزار ساله استان البرز هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفالهای موشه لان تپه صنایع دستی هفت هزار ساله استان البرز هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید