سند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد

به گزارش آموزشگاه ما، اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به طرح استفساریه ماده 29 قانون رسیدگی به جرائم رانندگی بیان نمود که سند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد.

سند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پس از مباحث مطرح شده مبنی براینکه در نقل و انتقال خودرو برگ سبز خودرو سند رسمی است و دیگر احتیاج به ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی نیست، 50 کننده مجلس در نامه ای رسمی به رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد ماده 29 قانون رسیدگی به جرائم رانندگی درخواست استفساریه کردند. معاون قوانین درنامه ای رسمی به رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ را به توضیح ذیل گفت:

این طرح برخلاف اصل 75 قانون اساسی است. در اصل 75 قانون اساسی آمده است: طرح های قانونی و پیشنهاد ها و اصلاحاتی که کنندگان در مورد لوایح قانونی عنوان می کنند و به تقلیل عایدی عمومی یا افزایش هزینه عمومی می انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش عایدی یا تامین هزینه نو نیز معلوم شده باشد.

در نظریه اداره کل اسناد و تنقیح قوانین آمده است:

قید (مراجعه به دفاتر اسناد رسمی) مذکور در متن ماده واحده در منطوق ماده 29 وجود ندارد بلکه مفهوم این ماده است و مفهوم مخالف قید های موجود در عبارت (… مکلفند قبل از … نقل و انتقال … ابتدا به دفاتر هدایت و رانندگی مراجعه کنند) این است که (بعداز مراجعه به هدایت و رانندگی مکلفند برای نقل و انتقال به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند) بنابراین رجوع به دفاتر تکلیف است و الزام دارد و هیچگونه ابهامی وجود ندارد و بر اساس نظر تفسیری شماره 583/21/76 تاریخ 1376/3/10 شورای محترم نگهبان از اصل73 قانون اساسی هر گونه تضییق و توسعه قانون در مواردی که برطرف ابهام قانون نیست تفسیر تلقی نمی گردد؛ لذا ارائه استفساریه مذکور مغایر با اصل 73 قانون اساسی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 743

به "سند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید