شنیدن صدای ترسناک ستاره ها ممکن شد

به گزارش آموزشگاه ما، ایسنا نوشت: برای نخستین بار دانشمندان با طراحی یک مدل کامپیوتری، امواج گاز در هسته ستارگان را به امواج صوتی تبدیل کردند و از این رو این امکان فراهم شد که هم صدای درون ستارگان و هم چشمک آن ها به شکل صدا شنیده گردد. آن ها معتقدند چنین تجربه ای به طور ترسناکی مجذوب کننده است!

شنیدن صدای ترسناک ستاره ها ممکن شد

بسیاری از مردم می دانند زمانی که اتمسفر نور ستارگان را خم می نماید، اینطور به نظر می رسد که ستاره ها چشمک می زنند، اما علاوه بر این، ستاره ها همواره به طور طبیعی هم چشمک می زنند که این چشمک به علت وجود امواجی از جنس گاز است که بر سطح آن ها وجود دارد، اما در حال حاضر تصویربرداری از چنین پدیده ای بر سطح ستاره ها، به وسیله تلسکوپ های کنونی امکان پذیر نیست.

در یک مطالعه تازه، تیمی از پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن اولین شبیه سازی های سه بعدی انرژی موجی را از هسته یک ستاره بزرگ به سطح بیرونی آن انجام دادند. با استفاده از این مدل های تازه، آن ها برای نخستین بار نشان دادند که ستاره ها به طور طبیعی چقدر چشمک می زنند.

بعلاوه، این تیم برای نخستین بار امواج گاز را به امواج صوتی تبدیل کردند و این امکان را فراهم کردند که هم صدای درون ستاره ها و هم چشمک آن ها به شکل صدا شنیده گردد، که البته آن ها معتقدند چنین تجربه ای به طور ترسناکی مجذوب نماینده است!

Evan Ander، به عنوان یک دانشجوی فوق دکتری در مرکز اکتشافات و تحقیقات بین رشته ای در مرکز اخترفیزیک دانشگاه نورث وسترن، سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته است. او در این باره می گوید: حرکت ها در هسته ستارگان، امواجی مانند امواج اقیانوس را ایجاد می نماید. هنگامی که امواج به سطح ستاره می رسند، باعث درخشش و چشمک ستاره می شوند، به گونه ای که ستاره شناسان ممکن است قادر به مشاهده آن باشند. اکنون، برای نخستین بار ما با طراحی یک مدل کامپیوتری متوجه می شویم که یک ستاره در نتیجه امواجی که دارد، چقدر چشمک می زند.

Anders ادامه می دهد: با توجه به اتفاقات مختلفی که به صورت دینامیکی در داخل ستاره رخ می دهد، ستارگان کمی روشن تر یا کمی تیره تر می شوند. چشمک هایی که این امواج ایجاد می نمایند بسیار ظریف هستند و چشم انسان به مقدار کافی برای تماشا آن ها حساس نیست، اما در آینده تلسکوپ های مجهز ممکن است قادر به شناسایی آن ها باشند.

در ادامه، Anders و همکارانش از شبیه سازی های خود برای فراوری صدا استفاده کردند. از آنجایی که این امواج خارج از محدوده شنوایی انسان هستند، محققان به طور یکنواخت فرکانس امواج را افزایش دادند تا قابل شنیدن باشند.

با توجه به این نکته که یک ستاره پرجرم تا چه مقدار بزرگ یا درخشان است، ستاره، همرفت امواجی مطابق با صداهای مختلف فراوری می نماید. برای مثال، امواجی که از هسته یک ستاره بزرگ متساطع می گردد، مانند صدای شلیک یک اسلحه در مکانی عجیب شنیده می گردد، اما با رسیدن امواج به سطح ستاره، این صداها تغییر پیدا می نمایند. بعلاوه، برای یک ستاره بزرگ، پالس هایی شبیه به یک پژواک آرام که در یک اتاق خالی طنین انداز می گردد، ایجاد می گردد. از سوی دیگر، امواج در سطح یک ستاره میانه، مانند یک زمزمه مداوم در یک سرزمین بادخیز ایجاد می نماید و امواج سطحی روی یک ستاره کوچک مانند یک هشداری است که از یک آژیر آب و هوا پخش می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1113

به "شنیدن صدای ترسناک ستاره ها ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شنیدن صدای ترسناک ستاره ها ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید