طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه با طعم عالی

به گزارش آموزشگاه ما، خورشت قیمه سیب زمینی را می توان یک خورشت همه چیز تمام ایرانی دانست. ضیافت رنگ و بو و مزه و عطر که اصلی ترین عناصر غذاهای ایرانی یعنی زعفران و رب و هل و گلاب و دارچین را در خود دارد و بیراه نیست اگر بگوییم یک اثر هنری محسوب می گردد! قیمه انواع مختلفی دارد. از قیمه ساده گرفته تا قیمه نثار و قیمه بادمجان و قیمه با پنیر کبابی و انواع دیگری مثل قیمه پلو یا قیمه با گوشت چرخ نموده لاهیجان و قیمه بوشهری. در این مطلب، طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی زعفرانی با عطر و طعم عالی را به همراه نکات مهم آموزش می دهیم.

طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه با طعم عالی

مواد لازم برای طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی زعفرانی

  • گوشت گوسفندی خورشتی 350 گرم
  • لپه 1 پیمانه
  • پیاز میانه 2 عدد
  • سیب زمینی میانه 2 تا 3 عدد
  • رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
  • شکر نصف قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین 2 عدد
  • پودر هل نوک قاشق چای خوری
  • پودر گل محمدی نوک قاشق چای خوری
  • گلاب 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع یا جامد به مقدار لازم
  • زعفران دم نموده به مقدار لازم
  • لیمو عمانی 2 تا 3 عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی زعفرانی

1. خیس کردن و پختن لپه ها

بهتر است لپه را هم همانند همه انواع حبوبات دیگر، از 24 ساعت قبل از آغاز به پخت قیمه، خیس کنید. با این کار هم نفخ لپه گرفته شده و هم دانه های لپه نرم تر می شوند و پخت آن ها سریع تر طی می گردد.

بنابراین پس از اینکه لپه ها را پاک کردید، بشویید و در آب ولرم خیس کنید. در این بین بهتر است گه گاه آب لپه ها را عوض کنید. بعد از گذشت 12 تا 24 ساعت و هنگامی که می خواهید دست به کار پختن خورش قیمه شوید، آب لپه ها را عوض کنید، آن ها را در یک قابلمه بریزید و به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزید. در این مرحله، هدف این است که لپه ها کمی نرم شده و نیم پز بشوند تا پس از پختن خورشت، سفت باقی نمانند.

بنابراین حدود 15 تا 20 دقیقه پس از پختن لپه ها، یک دانه لپه را بردارید و با ناخن فشار بدهید. چنانچه لپه نصف شد، می توانید آن ها را از روی حرارت برداشته و آبکش کنید. اما اگر دانه لپه هنوز سفت بود و با دست نصف نشد، به زمان بیشتری برای پخت احتیاج دارد.

2. پختن خورشت

حالا سراغ مراحل اصلی تهیه خورش قیمه سیب زمینی می رویم.

ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و همراه با روغن، روی حرارت بگذارید و تفت بدهید. وقتی پیازها نرم و شیشه ای شدند، گوشت های خورشتی را به همراه فلفل و زردچوبه اضافه کنید و تا زمانی که رنگ گوشت ها عوض گردد، به تفت دادن ادامه بدهید. سپس رب گوجه فرنگی و آب لیمو را اضافه کنید و پس از اینکه رب هم حرارت دید و به اصطلاح رنگ باز کرد، لپه ها و چوب دارچین را به قابلمه اضافه کنید. لپه ها را به مدت یک دقیقه با مواد تفت بدهید، سپس روی مواد آب جوش ریخته و اجازه بدهید خورشت به مدت 2 ساعت بپزد.

در همین حین، لیموهای عمانی را با نوک چاقو سوراخ نموده و در آب جوش بیندازید تا نرم شده و تلخی پوست لیموها گرفته گردد.

در مرحله بعد، پس از گذشت 2 ساعت و زمانی که آب خورشت اندکی کشیده شد و گوشت ها و لپه ها پختند، نمک، شکر، پودر هل و پودر گل محمدی، گلاب، لیموهای عمانی و زعفران دم نموده را به قابلمه اضافه کنید. طعم خورشت را بچشید و اجازه دهید مواد به مدت یک ساعت دیگر روی شعله کم بپزند تا هم مزه همه مواد باهم ترکیب شده و هم خورشت جا بیفتد.

در این مدت، برنج را با هر روشی که دوست دارید، به صورت پلو یا کته بپزید. سیب زمینی ها را هم بشویید، پوست بکنید و به صورت خلال های نازک خرد نموده و سرخ کنید. خورشت قیمه شما آماده است و می توانید همراه با سیب زمینی های سرخ نموده سرو کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی

در این مطلب، روش آسان پخت خورشت سیب زمینی جاافتاده و مجلسی را به شما آموزش دادیم. با دنبال کردن این نکات، می توانید در آشپزخانه تان خورشتی بپزید که با قیمه های بیرونی و رستورانی برابری کند. در ادامه، به بعضی از سوالات متداول شما پاسخ می دهیم.

طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی با گوشت چرخ نموده چیست؟

خورشت قیمه عموما با گوشت خورشتی تهیه می گردد. با این حال چنانچه می خواهید شکل جدیدی از این غذا را امتحان کنید، می توانید به سراغ پختن خورش قیمه سیب زمینی با گوشت چرخ نموده بروید. مراحل پخت این غذا، کاملا مطابق با مراحل ذکر شده در دستور بالاست. با این حال در نظر داشته باشید که گوشت چرخ نموده، زودتر از گوشت تکه ای و خورشتی می پزد. بنابراین مدت زمان لازم برای پخت خورشت شما کمتر می گردد.

راز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی رستورانی چیست؟

مواد اولیه و لازم برای پختن خورش قیمه، در همه جا یکسان است. اگر می خواهید طعم قیمه شما به قیمه های رستورانی نزدیک تر باشد، روغن حیوانی را امتحان کنید.

روش نگهداری از خورشت قیمه در فریزر چگونه است؟

خورشت قیمه را می توانید به مدت 6 ماه در فریزر نگهداری کنید. بهتر است خورشت را در یک ظرف دربسته و محکم بریزید تا هوای فریزر به آن نفوذ نکند. پس از آن و زمانی که می خواهید از خورشت اضافه کنید، آن را از فریزر خارج نموده و پس از یخ زدایی، در ماکروفر یا روی گاز گرم کنید. بعلاوه سیب زمینی ها را هم به صورت تازه سرخ نموده و روی خورشت بریزید، زیرا سیب زمینی سرخ نموده در صورت منجمد شدن و گرم شدن دوباره، طعم ناخوشایندی می گیرد که زیاد مطبوع نیست.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1118

به "طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه با طعم عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه با طعم عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید