طرز تهیه کالجوش و انواع آن در شهرهای ایران

به گزارش آموزشگاه ما، در مجموعه غذاهای محلی ایران، با طرز تهیه غذاهای لذیذ به شهرهای مختلف کشورمان، ایران سفر می کنیم. امروز می خواهیم شما را با انواع کالجوش یا کله جوش در ایران آشنا کنیم.

طرز تهیه کالجوش و انواع آن در شهرهای ایران

دلتان یک غذای ساده، متفاوت و محلی می خواهد؟ قرار است مهمانی بدهید و نمی دانید چه غذای خوشمزه تازهی درست کنید؟ به مزه کردن غذاهای شهرهای دیگر ایران علاقه مند هستید؟ به آشپزخانه بروید و با طبخ یک غذای لذیذ تازه، عزیزان و مهمانانتان را شگفت زده کنید.

خبرنگاران قصد دارد با انتشار دستور پخت غذاهای متنوع ایرانی و محلی، شما را راهی سفری به گوشه و کنار کشور عزیزمان، ایران کند. کالجوش، غذایی مشهور، ساده و پرطرفدار در میان ایرانیان است و در منطقه ها مختلف کشور با طرز تهیه های متنوعی درست می گردد. در ادامه محبوب ترین انواع کالجوش را به شما معرفی خواهیم کرد و طرز تهیه دو کالجوش ترکی و اصفهانی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کالجوش یا کله جوش، یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که اصالت و خاستگاه آن به استان اصفهان بر می گردد؛ اما به طور گسترده ای در شهر های خراسان و یزد به روش های مختلف طبخ می گردد. کالجوش را با نام های دیگری چون کالا جوش، کل جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش و کشک جوش نیز می شناسند.

مواد اصلی تشکیل دهنده کالجوش کشک، گردو و نعنا هستند؛ اما در برخی از منطقه ها کشور، در تهیه کالجوش به جای کشک از ماست استفاده می کنند که طعمی فوق العاده به آن می دهد. گوشت از مواد رایج استفاده شده در این غذا نیست و به ندرت در آن ریخته می گردد؛ به همین دلیل، کالجوش غذایی مناسب برای گیاه خواران به شمار می آید. البته باید بدانید که در برخی شهرها مانند زنجان و تبریز از کوفته قلقلی گوشت چرخ کرده در طبخ کالجوش استفاده می کنند.

کالجوش را با انواع نان داغ از جمله سنگک یا بربری و مخلفاتی چون سبزی خوردن و ترشی سرو می کنند. بهتر است بدانید که کالجوش غذایی آبکی است و معمولا در آن نان تیلیت می کنند. کالجوش را می توان به عنوان پیش غذا، میان وعده یا حتی یک غذای مجلسی برای مهمانی ها سرو کرد.

کالجوش به دلیل دارا بودن میزان زیادی کشک، برای کسانی که لبنیات مصرف نمی کنند، بسیار مناسب و منبع غنی کلسیم است. این غذا همچینین دارای منیزیم و فسفر است؛ برای همین یک غذای بسیار مقوی و سیرکننده به شمار می آید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • خاستگاه کالجوش
  • انواع کالجوش
  • طرز تهیه کالجوش ترکی
  • طرز تهیه کالجوش اصفهانی
  • فواید کالجوش
  • سفر به اصفهان با طعم کالجوش

خاستگاه کالجوش

کالجوش، یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که از 100 سال پیش در منطقه ها کویرنشین ایران خورده می شده است. این غذا تنها غذای مردم فقیر و غنی در روزگار قدیم بوده است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن، کشک سابیده شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشک، یکی از مواد لبنی مانند دوغ است که در ایران ابداع شده است. وجود ضرب المثل های فراوان در مورد کشک در زبان فارسی نشان می دهند که قدمت تولید و استفاده از کشک به زمان های دور برمی گردد.

کشک یکی از فرآورده های لبنی است که به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از گرفتن کره باقی می ماند یا از ماست بدون چربی تهیه می گردد. ماده اولیه کشک، شیر میش، بز، گاو یا مخلوطی از آن ها است. در منطقه ها مختلف کشور به دلیل دامداری ایلی و عدم دسترسی اغلب گله داران روستایی به کارخانه شیر پاستوریزه، مازاد شیر تولید شده را به کشک تبدیل می کنند و به این وسیله قابلیت نگهداری آن را بالا می برند.

در گذشته به محض این که هوا کمی گرم می شد، بساط طبخ غذاهای ساده، سبک، لذیذ و در عین حال مقوی مانند اشکنه، ماست و خیار و کالجوش نیز بر پا می شد. کالجوش، غذایی بر پایه کشک است که به سرعت و به آسانی طبخ می گردد و به همین دلیل، غذای محبوبی در بیشتر شهرهای ایران است. جالب است بدانید که وجه تسمیه کالجوش یعنی غذایی که برای پخته شدن به چند جوش نیاز دارد.

انواع کالجوش

1. کالجوش اصفهانی

کالجوش اصفهانی، محبوب ترین نسخه کالجوش است که بدون گوشت طبخ می گردد. طرز تهیه این کالجوش، بسیار ساده است و معمولا آن را نوعی فست فود به حساب می آورند. کالجوش اصفهانی از پیاز، کشک، گردو، نعنای خشک، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه تشکیل می گردد.

2. کالجوش ترکی (آذری)

کالجوش ترکی همراه با گوشت چرخ کرده، به صورت کوفته ریزه یا همان گوشت قلقلی تهیه می گردد. از دیگر مواد تشکیل دهنده این کالجوش می توان به پیاز، کشک، گردو، نعنای خشک، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اشاره کرد.

3. کالجوش تبریزی

مواد تشکیل دهنده کالجوش تبریزی، پیاز، سیر، کره، گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، مرزن خشک، مغز گردو ریز خردشده، کشک، نعنای خشک، سیر داغ، پیاز داغ، نعنا داغ، زعفران دم کرده و روغن مایع هستند. برای طبخ این نوع کالجوش خوشمزه، باید در ابتدا گوشت را با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید و ورز دهید. سپس گوشت های قلقلی کوچک درست کنید و در میزانی روغن تفت دهید. در ادامه، پیاز نگینی خردشده را در روغن مایع سرخ کنید تا سبک و طلایی گردد. حالا سیر و کره را به پیازها بیفزایید و کمی دیگر تفت دهید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و در ظرفی جداگانه، زردچوبه و گردو را در کمی روغن تفت دهید و سپس به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید. کشک را با کمی آب رقیق کنید و همراه با گوشت های قلقلی سرخ شده به مخلوط پیاز، سیر و گردو اضافه کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا تمام مواد روی شعله ملایم گاز بجوشند. در پایان پخت، مرزه و نعنا را هم به کالجوش تبریزی اضافه کنید و سپس از روی شعله گاز بردارید. این نسخه کالجوش را معمولا با سیرداغ، پیازداغ و نعنا داغ و البته یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ تزیین می کنند. کالجوش تبریزی را با نان تیلیت می کنند و می خورند.

در برخی از منطقه ها تبریز، کالجوش را با گوشت قورمه هم درست می کنند. برای طبخ این غذا کافی است گوشت را با پیاز و گوجه رنده شده تفت بدهید و کشک، ماست چکیده و نعنا را به آن ها بیفزایید. سپس آن ها را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. در پایان کار نیز یک یا 2 عدد سیب زمینی آبپز به کالجوش اضافه کنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید. این نسخه از کالجوش به طرز متفاوتی سرو می گردد؛ به این ترتیب که آب آن را جدا و مواد داخل آن را نیز به صورت جدا به سر سفره می آورند.

4. کالجوش کرمانی

کالجوش کرمانی، یکی از نسخه های لذیذ این غذا است که با کشک، گردو، گوجه فرنگی، آب، نعنای خشک، پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه درست می گردد. برای طبخ این غذا ابتدا باید کشک را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و به آن آب اضافه کنید تا از حالت سفتی دربیاید. سپس گوجه فرنگی ها را با استفاده از غذاساز پوره کنید و کنار بگذارید. در یک ماهیتابه، پیازها را با روغن تفت دهید و در ادامه گوجه فرنگی ها را به آن بیفزایید و آنقدر بپزید تا آب گوجه فرنگی کاملا کشیده گردد. گردوی خردشده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مخلوط پیاز و گوجه اضافه کنید و تفت دهید. کشک را به آرامی در این مواد بریزید و هم بزنید. توجه داشته باشید که شعله گاز باید کم باشد؛ زیرا در غیر این صورت کشک می برد و حالت بریده بریده به خود می گیرد.

برخی افراد به جای نعنای خشک از شنبلیله، مرزه و ترخون خشک شده استفاده می کنند که عطر و بویی بی نظیر به این غذا می دهند. کالجوش کرمانی را با نان داغ سنگک یا بربری و ترشی سرو می کنند.

5. کالجوش با ماست و رب گوجه فرنگی

کالجوش را می توان با پیاز، ماست، پونه کوهی، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل سیاه طبخ کرد. برای طبخ این نسخه از کالجوش در ابتدا پیاز را در کمی روغن تفت می دهند تا نرم گردد. سپس پونه، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را به آن می افزایند و هم می زنند. در ادامه، کمی آب در این مخلوط می ریزند و زمان می دهند تا مواد با هم بپزند. ماست را به صورت جداگانه با میزان کمی آب و نمک هم می زنند و به مواد دیگر اضافه می کنند. توجه کنید که در این مرحله، باید ماست را به سرعت با دیگر مواد مخلوط کرد تا بریده بریده نگردد.

6. کالجوش زنجانی

زنجانی ها برای درست کردن کالجوش از عدس، لپه و برنج، ماست چکیده و دوغ استفاده می کنند. در این صورت برای این که دوغ و ماست کله جوش نبرد، باید آن ها را در حین پخت، مرتبا هم زد. یکی از ادویه های مورد استفاده زنجانی ها برای کالجوش، کاکوتی یا به زبان خودشان کهلیگ اوتی است.

برای تهیه کالجوش زنجانی، برنج و لپه را از قبل خیس کنید. سپس آن ها را به پیاز تفت داده شده اضافه کنید. در این مخلوط، کمی آب بریزید و اجازه دهید تا بجوشد و مواد نیم پز شوند. در ظرف جداگانه ای کشک و ماست را به همراه ادویه مخلوط کرده و در کمی آب جوش حل کنید. این مخلوط را باید مرتبا هم زد تا ماست نبرد. ماست را به برنج و لپه نیم پز شده اضافه کنید و روی حرارت مدام هم بزنید. سپس در ظرفی مناسب سرو کنید. کالجوش زنجانی را می توان با نعنا داغ و گردو تزئین کرد.

7. کالجوش خوی

در خوی به کالجوش، چورتمه می گویند و بیشتر آن را در فصل زمستان و بهار، با گوشت قورمه درست می کنند.

8. کالجوش کاشمری

کاشمری ها به کالجوش قروتی می گویند و در آن به جای گردو، پسته آسیاب شده می ریزند.

9. کالجوش قزوینی

کالجوش قزوینی شبیه به کالجوش ترکی است و در آن از گوشت قلقلی استفاده می گردد. سبزی این نسخه از کالجوش، شنبلیله، نعنا، مرزه، ترخون و تخم گشنیز تفت داده شده است.

10. کالجوش بجنوردی

بجنوردی ها به کالجوش، قوروتو می گویند و در آن، شیرین بیان می ریزند.

11. کالجوش سبزواری

سبزواری ها، کالجوش را با روغن حیوانی، گردوی فراوان، پیاز، گوجه فرنگی رنده شده، نعنا و پونه درست می کنند. این نسخه از کالجوش با نان کاک سبزواری سرو می گردد.

12. کالجوش بروجنی

بروجنی ها برای متعادل کردن طبع سرد کشک، کمی کشمش تفت می دهند و به کالجوش اضافه می کنند.

13. کالجوش اراکی

اراکی ها به کالجوش، ترید کشک می گویند و در آن، نعنا، گوجه رنده شده، پیاز داغ، کشک و گردو می ریزند. در برخی از منطقه ها استان مرکزی هم نام این غذا دو کشک است که دو به معنای دوغ به کار برده می گردد.

14. کالجوش مشهدی

مشهدی ها به کالجوش، اشکنه کشک می گویند و آن را بدون گوشت طبخ می کنند. در برخی منطقه ها خراسان هم به کله جوش، کَمه جوش می گویند و به جای کشک از کمه برای طبخ آن استفاده می کنند.

15. کالجوش خراسان جنوبی یا قروتی

برای تهیه قروتی یا کشک دیگ چدنی، کشک خشک را با گردو در ظرف سفالی به نام تقارچه ها می سابند و کم کم به آن آب اضافه می کنند تا مایعی بنفش رنگ به دست بیاید. در ادامه، مایع کشک ساییده را به روغن پیازی که به نعنای خشک معطرشده می افزایند و پس از کمی جوشیدن، آن را سرو می کنند.

16. کالجوش بوشهری

بوشهری ها کالجوش را با بادمجان سرخ شده میل می کنند که طعم لذیذ آن را دوچندان می کند.

17. کالجوش سمنانی یا دامغانی

کالجوش سمنانی یا دامغانی، یک نسخه بدون گوشت از کالجوش است. برای طبخ این کالجوش، بادمجان ها را با پوست به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه ای با کمی روغن و نمک قرار دهید تا پخته شوند. پس از آماده شدن کالجوش، بادمجان های پخته شده را روی آن بریزید و همراه با نان نوش جان کنید. شما می توانید در صورت تمایل، رب گوجه فرنگی نیز به این غذا بیفزایید.

18. کالجوش با مرغ

کالجوش با مرغ، درست مانند کالجوش ترکی درست می گردد. با این تفاوت که به جای گوشت چرخ کرده، باید کوفته قلقلی ها را از سینه مرغ چرخ کرده درست کنید.

مواد لازم برای کالجوش ترکی

برای 4 نفر

  • 200 گرم کشک
  • 400 گرم گوشت چرخ کرده
  • 2 قاشق غذا خوری آرد
  • 1 عدد پیاز بزرگ پوست کنده و نگینی خردشده
  • 2 قاشق غذا خوری مغز گردو خردشده
  • 2 قاشق غذا خوری نعنای خشک شده
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم
  • پیاز داغ و گردو برای تزئین

طرز تهیه کالجوش ترکی

1. گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در یک کاسه بریزید و ورز دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

2. به میزان یک گردو از گوشت بردارید و در کف دست خود بگذارید. آن را به حالت دایره ای و گلوله مانند در بیاورید. این کار را با ادامه مایه گوشتی تکرار کنید تا تمام گردد.

3. میزانی روغن سرخ کردنی در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا روغن گرم گردد. سپس کوفته قلقلی های گوشت را در ته ماهیتابه بچینید و سرخ کنید تا گوشت ها تغییر رنگ دهند.

4. میزان 4 پیمانه آب در یک قابلمه بریزید و آن را شعله میانه گاز قرار دهید تا آب به جوش بیفتد. سپس شعله را کم کنید.

5. در همین حین، کمی روغن سرخ کردنی در یک ماهیتابه دیگر بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا روغن گرم گردد. سپس پیازهای خردشده را در آن بریزید و تفت دهید تا پیازها نرم شوند. مغز گردوی خردشده را به پیازها بیفزایید و مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. تفت دادن را تا زمانی که رنگ پیازها طلایی گردد و بافت گردوها نرم گردد، باید ادامه دهید.

6. آماده سازی کشک: کشک را به آب جوشیده در قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا کشک، رقیق گردد. سپس نمک، زردچوبه و فلفل سیاه در کشک بریزید و هم بزنید.

7. پس از 10 دقیقه، گردو و پیاز تفت داده شده را در قابلمه بریزید. اجازه دهید تا کالجوش به آرامی جا بیفتد. اگر حس می کنید کالجوش شما رقیق است، می توانید دو قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا در مخلوط مواد حل گردد و بجوشد.

8. آماده سازی نعنا: میزانی روغن سرخ کردنی در یک ماهیتابه دیگر بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا روغن گرم گردد. سپس نعنای خشک را در روغن بریزید و به مدت 20 ثانیه تفت دهید.

9. در آخرین دقایق پخت کالجوش، نعنا داغ را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. سپس برای 5 دقیقه دیگر، اجازه دهید تا مواد با هم بجوشند.

10. کالجوش را در کاسه بریزید و با پیاز داغ و گردو تزیین کنید.

نکات مهم برای طبخ کالجوش ترکی

  • شما می توانید برای خوشمزه تر کردن این غذا از سیر داغ هم استفاده کنید.
  • کالجوش ترکی را می توان با ترشی و سبزی خوردن سرو کرد.
  • شما می توانید کالجوش را با نان خشک هم سرو کنید.
  • اگر از روغن حیوانی یا کره برای سرخ کردن غذا استفاده کنید، کله جوش خوشمزه تر خواهد شد.
  • شما می توانید کشک را در خانه درست کنید. برای این کار، دوغ را کمی نمک بزنید و بجوشانید تا مواد جامد آن لخته گردد. سپس آن را در کیسه بریزید و آویزان کنید. خمیری را که در کیسه باقی می ماند، گوله کنید و در جایی که هوا جریان دارد روی پارچه بگذارید تا خشک گردد.

مواد لازم برای کالجوش اصفهانی

برای 4 نفر

  • 200 گرم کشک
  • 1 عدد پیاز بزرگ پوست کنده و نگینی خردشده
  • 2 قاشق غذاخوری مغز گردو خردشده
  • 2 قاشق غذاخوری نعنای خشک شده
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم
  • پیاز داغ و گردو برای تزئین

طرز تهیه کالجوش اصفهانی

1. میزانی روغن سرخ کردنی در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا روغن گرم گردد. سپس پیازهای خردشده را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا نرم شوند.

2. پس از طلایی شدن پیازها، نمک و زردچوبه را در ماهیتابه بریزید، با پیازها هم بزنید و کمی تفت دهید تا بوی زردچوبه دربیاید.

3. گردوی خردشده را به ماهیتابه بیفزایید و مواد را هم بزنید و تفت دهید.

4. آماده سازی نعنا: میزانی روغن سرخ کردنی در یک ماهیتابه دیگر بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا روغن گرم گردد. سپس نعنای خشک را در روغن بریزید و به مدت 20 ثانیه تفت دهید.

5. میزان 2 پیمانه آب جوش به پیازها اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد. پس از به جوش آمدن آب، نعنای سرخ شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

6. آماده سازی کشک: کشک سابیده شده را در یک کاسه کوچک بریزید، یک پیمانه آب به آن بیفزایید و کشک را در آب رقیق کنید. کشک رقیق شده را به دیگر مواد کالجوش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا چند جوش بزند.

7. کالجوش شما آماده است. آن را در یک کاسه بکشید و با پیاز داغ و گردو تزئین کنید.

نکات مهم برای طبخ کالجوش اصفهانی

  • نعنا را نباید زیاد در روغن سرخ کرد؛ زیرا در این صورت نعنا تلخ می گردد و طعم کالجوش را خراب می کند.
  • میزان آبی که به کشک اضافه می کنید به غلظت کشک بستگی دارد.
  • برخی افراد در هنگام سرو در کنار کالجوش اصفهانی، بادمجان سرخ شده می گذارند. برخی نیز بادمجان را در کله جوش در حال پخت می ریزند.
  • اگر کشک شما شور است، به کالجوش نمک زیاد نزنید.
  • گردوها را با چاقو خرد کنید تا زیر دندان بیایند.
  • بهتر است از کشک های محلی و بدون افزودنی به جای کشک های صنعتی استفاده کنید تا غذای شما طعم اصیل خود را حفظ کند.
  • اگر کمی آب قلم یا استاک گوشت به کله جوش اضافه کنید، تبدیل به غذایی مقوی بخصوص برای بچه ها و سالمندان می گردد.
  • کالجوش در اصل با کشک تهیه می گردد؛ اما می توانید از ماست چکیده، محلی و ترش و همچنین دوغ نیز استفاده کنید. در تهیه کله جوش با دوغ، معمولا به ازای هر نفر، یک لیتر دوغ اضافه می گردد و آب از مواد اولیه حذف می گردد. تفاوت طرز تهیه کالجوش با ماست و کالجوش با کشک محلی در این است که وقتی از ماست استفاده میکنید، باید مدام آن را هم بزنید تا بریده بریده نگردد.

فواید کالجوش

ماده مغذی و اصلی کله جوش، یعنی کشک دارای مزاج سرد و خشک است و دیر هضم و نفاخ محسوب می گردد؛ اما زمانی که آن را به صورت کالجوش سرو می کنید، سردی، دیر هضم بودن و نفاخی آن اصلاح می گردد. کالجوش درست به همین دلیل، برای سرد مزاجان، معده های سرد و بلغمی، یک غذای مناسب و گرم به شمار می آید. کشک خشک سرشار از پروتئین، کلسیم، نمک، نیاسین یا ویتامین B3 است. در ادامه شما را با فواید کالجوش آشنا خواهیم کرد.

  • مناسب برای سلامتی، رشد و بهبود استخوان ها
  • تامین کلسیم لازم برای بدن
  • جلوگیری از پوکی استخوان

سفر به اصفهان با طعم کالجوش

قصه های مجید را به خاطر دارید؟ کالجوش همان غذایی است که بی بی همیشه برای مجید می پخت؛ اما مجید آن را نمی خورد. البته این نخوردن مجید حتما به این دلیل بوده است که او از طعم لذیذ این غذا خبر نداشته است.

کالجوش از آن دسته غذاهای نوستالژی و قدیمی است که مادربزرگ ها و مادرهای ایرانی در درست کردن آن تبحر خاصی دارند. در سفر به اصفهان، نصف جهان، حتما در یکی از رستوران ها یا بریانی های محلی شهر توقفی داشته باشید و کالجوش را به عنوان پیش غذا یا یک میان وعده لذیذ سفارش دهید. اگر تا به امروز به اصفهان سفر کرده باشید، حتما می دانید که اصفهانی ها، کالجوش را همراه با بریون سرو می کنند.

رنگ و بوی کالجوش با مواد اولیه لذیذی چون کشک محلی، نعنای تفت داده شده، پیاز داغ و گردو آنقدر هوس برانگیز است که قطعا کار شما را به سفارش کاسه دوم هم خواهد کشاند. از قلم نیاندازید که نان خشک را در کالجوش تیلیت کنید و از طعم و مزه متفاوت این غذای اصیل ایرانی لذت ببرید.

اگر در زادگاه یا شهر محل سکونت شما کالجوش را به روشی متفاوت از آنچه در این مقاله خواندید تهیه می کنند، تفاوت ها و دستورپخت های رایج را با ما و دیگر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر پیروز به طبخ هر یک از غذاهای لذیذ ارائه شده در مجموعه غذاهای محلی ایران شدید، حتما از غذاهای لذیذ و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ کردن خبرنگاران در اینستاگرام (@)، تجربه و تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / irancook.ir / افق کوروش / بیتوته / اُکالا
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 876

به "طرز تهیه کالجوش و انواع آن در شهرهای ایران" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه کالجوش و انواع آن در شهرهای ایران" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کالجوش و انواع آن در شهرهای ایران"

1 دیدگاه

ایلیا شاکری 25 بهمن 1401

مطلب مفید و جامعی بود

پاسخ به ایلیا شاکری
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید