دلیل سرگیجه در هواپیما و راه های جلوگیری از آن چیست؟

به گزارش آموزشگاه ما، سرگیجه هواپیما یکی از شایع ترین بیماری های سفر محسوب می گردد که گریبان گیر بسیاری از افراد شده است.

دلیل سرگیجه در هواپیما و راه های جلوگیری از آن چیست؟

سرگیجه هواپیما نام یکی از بیماری های شایع قرن 21 است که گریبان گیر بسیاری از افراد شده است. احتمالا برای شما نیز پیش آمده که هنگام پرواز به سردرد یا سرگیجه مبتلا شده باشید. این در حالی است که قبل از آغاز پرواز، حال شما کاملا مساعد بوده است. لذا در این مقاله به آنالیز علت سرگیجه در هواپیما و روش های جلوگیری از آن که مورد پرسش بسیاری از مسافران بوده است، می پردازیم. ضمن دعوت از همراهی تا خاتمه این مقاله، شما می توانید مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما از تهران به شیراز را به وسیله لینک بلیط-هواپیما-تهران-شیراز مشاهده فرمائید.

برای داشتن سفر ایدئال اغلب افراد برنامه ریزی های دقیقی انجام می دهند و از مهم ترین آن ها مراجعه به فرودگاه در زمان مناسب است. با توجه به اینکه گیت فرودگاه قبل از پرواز بسته می گردد، به همین علت مسافران استرس زیادی را در این مرحله تحمل می نمایند و چه بسا به سردرد و سرگیجه نیز منتهی گردد.

فرض کنید بلیط هواپیما شیراز تهران را خریداری نموده اید و وارد فرودگاه شده اید. احتمالا تا قبل از پرواز، تنش های زیادی را از هنگام بستن وسایل گرفته تا گذشتن از بخش کنترل مدارک پرواز، تاخیر هواپیما و... تحمل نموده اید. بسیاری از مسافران نیز تصور می نمایند علت سردرد آن ها حین پرواز، یکی از همین دلایل است. سردردی که از یک طرف سر آغاز شده و تا پیشانی امتداد می یابد و کم کم تبدیل به سرگیجه می گردد. دلایل عمده این حالت عبارت اند از:

سرگیجه در هواپیما به علت افزایش ارتفاع

شاید اصلی ترین علت سردرد نیز همین تغییر ارتفاع باشد. چراکه با افزایش ارتفاع، مولکول های هوا سنگین تر و تنفس نیز سخت تر می گردد. این موارد سطح اکسیژن خون را کاهش می دهند که خود علت مهمی بر ایجاد خستگی و سردرد است. از طرف دیگر نشستن طولانی مدت سبب می گردد که گردش خون بیشتر به سمت پاها جریان یابد و سیستم آن در بدن به هم بریزد. تغییر ارتفاع، احتمالا اصلی ترین علت بروز سردرد هواپیما است.

فشار به حفره های سینوسی

سیستم کنترل فشار کابین با فرود آمدن هواپیما، خاموش می گردد. این تغییر فشار در کابین سبب می گردد تا به حفره های سینوسی صورت فشار وارد شده و در نهایت ملتهب و دردناک شوند. این مورد به خصوص برای افراد مبتلا به سینوزیت، شایع تر است. همین موضوع می تواند یکی از دلایل سرگیجه در هواپیما باشد.

سرگیجه در هوپیما ناشی از کم آبی

با افزایش ارتفاع، هوا نسبت به ارتفاع سطح دریا خشک تر می گردد. مسافران هواپیما نیز با استنشاق این هوای خشک، در معرض کم آبی قرار می گیرند. لذا این مساله در کنار عوامل دیگر سبب می گردد تا مسافران در کابین هواپیما به سردرد دچار شوند.

ترس از ارتفاع

امروزه به علت رواج و در دسترس بودن سفرهای هوایی، تاثیر این گزینه بسیار کم رنگ تر شده است و به همین علت آن در انتهای فهرست مورد آنالیز قرار دادیم. اما با این وجود برای بسیاری از افرادی که برای اولین بار سفر هوایی را تجربه می نمایند یا برخی از سالمندان، یکی از علل اصلی سردرد در هواپیما است.

راه های جلوگیری سردرد و سرگیجه در هواپیما

علت سرگیجه در هواپیما چیست؟ از جمله پرکاربردترین سوالاتی است که مسافران قبل از پرواز جویای آن هستند. لذا بعد از اینکه علل سردرد در هواپیما را ریشه یابی نمودیم، این بار نوبت به جلوگیری و درمان آن می رسد. این راهکار ها عبارت اند از:

نوشیدن آب

بیشترین چیزی که به شما یاری می نماید، همین راهکار به ظاهر ساده است. کمبود اکسیژن در بدن اصلی ترین علت بروز سردرد در شما است که بخش زیادی از این کمبود با نوشیدن آب جبران می گردد.

وسایل خواب به همراه ببرید

استراحت یاری شایانی به بهبود سردرد شما خواهد نمود. توصیه بیش تر پزشکان در این خصوص، همراه داشتن چشم بند و بالشت گردنی است. خوابیدن و استراحت کردن، خستگی ناشی از کمبود اکسیژن در بدن را برطرف می نماید.

نوشیدن یک لیوان قهوه

کافئین موجود در قهوه، یاری فراوانی به شما برای بهبود سردرد خواهد نمود. بنابراین چنانچه سردرد شما آزار دهنده شد، می توانید از مهمان دار یک فنجان قهوه درخواست کنید.

مصرف قرص های مسکن

هرچند که این مورد خیلی توصیه نمی گردد، اما در صورتی که با رعایت راه های مذکور، بهبودی در شرایط شما ایجاد نشد، می توانید از قرص های کدئین، استامینوفن و ایبوپروفن استفاده نمائید. بعلاوه قرص های آنتی هیستامین به افرادی که در پرواز دچار گرفتگی گوش می شوند نیز یاری فراوانی خواهد نمود. البته در نظر داشته باشید که در برخی از پروازهای خارجی، همراه داشتن این قرص ها ممنوع است. لذا قبل از همراه بردن آن حتما از قسمت اطلاعات پرواز، استعلامات مربوطه را جویا شوید.

توصیه هایی برای داشتن پروازی راحت بدون سرگیجه

حال که متوجه شدید علت سرگیجه در هواپیما چیست و راه های جلوگیری از آن را نیز آنالیز نمودید، توصیه می کنیم ملاحظات زیر را هم حین پرواز مدنظر قرار دهید.

  • از پوشیدن لباس های تنگ و کفش های نامناسب، قبل یا هنگام پرواز خودداری نمائید. نباید فراموش کنید که لباس های تنگ و نامناسب، سیستم گردش خون شما را بیش از پیش، بهم خواهد ریخت.
  • قبل از ورود به هواپیما از خوردن غذای زیاد یا چرب خودداری کنید. این مورد در کنار سردرد هواپیما می تواند سبب بروز سرگیجه و تهوع در شما گردد.
  • تا جائی که قوانین پرواز و مهمانداران به شما اجازه می دهند، سعی کنید هنگام پرواز تحرک داشته باشید. حرکت حتی برای چند دقیقه کوتاه نیز می تواند یاری زیادی به کاهش سردرد و گرفتگی عضلات شما کند.
  • سعی کنید هنگام پرواز، با استراحت، چرت کوتاه و ریلکس کردن، پرواز را خیلی به خودتان سخت نگیرید و از تجربه سفر هوایی تا جای ممکن لذت ببرید.
منبع: کجارو
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 829

به "دلیل سرگیجه در هواپیما و راه های جلوگیری از آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل سرگیجه در هواپیما و راه های جلوگیری از آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید