قیمت بالا و کاهش تقاضای مردمی علت کمبود بنزین سوپر نیست، مقدار تبخیر بنزین سوپر بالاتر از بنزین معمولی!

به گزارش آموزشگاه ما، سخنگوی صنف صندلیداران سوخت گفت: بالا بودن مقدار تبخیر بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی، سبب کاهش عرضه بنزین سوپر در صندلی های سوخت شده است.

قیمت بالا و کاهش تقاضای مردمی علت کمبود بنزین سوپر نیست، مقدار تبخیر بنزین سوپر بالاتر از بنزین معمولی!

رضا نواز سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده های نفتی کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه مالی خبرنگاران، در خصوص تبخیر بیش از حد استاندارد بنزین اظهار کرد: عقیده داریم که در این موضوع هم به مردم و هم به صندلی های سوخت ظلم می گردد؛ به طور مثال، اکنون در صندلی های سوخت با کاهش عرضه بنزین سوپر روبرو هستیم به طوری که به هر جا مراجعه گردد، معمولا مشاهده می گردد که بنزین سوپر ندارند.

او شرح داد: علت این مسئله، این است که تبخیر بنزین سوپر بسیار بیشتر از بنزین معمولی است. به علت بالا بودن قیمت آن، در مخازن ماندگاری بیشتری دارد و هرچقدر ماندگاری بیشتر گردد، تبخیر بیشتری اتفاق می افتد؛ بنابراین صندلیدار نه تنها حق الزحمه ای دریافت نمی کند، بلکه زیان هم می دهد.

نواز بعلاوه گفت: با این حال صندلیداران خدمات خود را ادامه دادند، اما باز هم عرضه بنزین سوپر با مشکلاتی روبرو شده که اکنون مشاهده می گردد، کمتر و کمتر می گردد.

او تاکید نمود: بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بنزین سوپر، نقش بسیار زیادی در آلودگی هوا طی فصول سرد مخصوصا در تهران و کلانشهر ها سال دارد. از هرگونه اقدامی که به کاهش آلودگی هوا منجر گردد استقبال می کنیم؛ معمولا هم در سال ها گذشته طبق قوانین و مقررات عمل کردیم. در آن قسمتی که دخل و تصرفی در آن نداشته باشیم، کوشش می کنیم، اما نتیجه دست ما نیست.

بیشتر بخوانید:

  • مسئله ای در عرضه بنزین سوپر و گازوئیل نداریم / کاهش تقاضا برای مصرف بنزین سوپر در سطح کشور

سخنگوی صنف صندلیداران سوخت در واکنش به این سوال که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مدعی است که کاهش عرضه بنزین سوپر در صندلی های سوخت به علت کاهش تقاضای مردمی است، اما سخنان او در این مصاحبه نشان می دهد که ممکن است به علت ضرر و زیان های وارده به صندلی های سوخت در اثر عرضه این نوع بنزین، صاحبان این صندلی ها علاقه ای به عرضه آن نداشته باشند، گفت: در این موضوع، توپ در زمین صندلیداران نیست؛ درست است که تمایل ندارند، اما همواره ایثارگرانه تمکین نموده اند. صندلی ها در طول سال خسارت های زیادی می بینند که در رسانه ها نیز خیلی کمتر منعکس می گردد، ولی صبورانه کارشان را ادامه می دهند.

او اضافه نمود: عدم استقبالی هم اگر وجود داشته باشد، ناشی از زیان است. صندلیدار، سرمایه گذار است و وقتی می بیند که یک سکو به علت بنزین سوپر اشغال شده و نه تنها درآمد ندارد، بلکه زیان هم می بیند، طبیعی است که رغبتی نداشته باشد. با این حال، موضوع عدم استقبال صندلیداران، 10 تا 15 درصد در کاهش عرضه بنزین سوپر موثر است. در حدود 80 درصد مابقی، موضوعات دیگری دخیل هستند که بهتر است شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در خصوص آن ها شرح دهد.

نواز در بخش دیگر سخنان خود در خصوص اندازه مصرف انواع دیگر بنزین در کشور مانند یورو-4 و یورو-5 نیز شرح داد: آمار سیستمی و به روز، در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است، اما به صورت کلی، آمار مصرف بنزین آزاد اواخر سال 98 تا به امروز به شدت افزایش پیدا نموده و این عدد بسیار بالاست.

او تاکید نمود: در حال حاضر بنزین آزاد در مقایسه با بنزین سهمیه ای، بسیار بیشتر از آن چه باید، مصرف می گردد.

سخنگوی صنف صندلیداران سوخت با اظهار بی اطلاعی از این که استاندارد بنزین یورو-5 به وسیله سازمان ملی استاندارد تدوین شده یا خیر؟ ادامه داد: در خصوص یورو-4 و یورو-5 در قانون هوای پاک، یک زمان بندی برای توزیع این سوخت ها در شهر ها و کلانشهر ها و حتی در محور های مواصلاتی کشور ذکر شده که آمار دقیق این مسئله نیز در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 714

به "قیمت بالا و کاهش تقاضای مردمی علت کمبود بنزین سوپر نیست، مقدار تبخیر بنزین سوپر بالاتر از بنزین معمولی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت بالا و کاهش تقاضای مردمی علت کمبود بنزین سوپر نیست، مقدار تبخیر بنزین سوپر بالاتر از بنزین معمولی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید