نکات کلیدی تعویض پلاک که قبلا نمی دانستید

به گزارش آموزشگاه ما، تعویض پلاک خودرو یکی از اصلی ترین مراحل خرید و فروش خودرو است. بسیاری از افرادی که خودرویی را خریداری می کنند می دانند که باید پلاک خودرو را استعلام کنند اما نمی دانند که دقیقا چگونه باید این کار را انجام داد. مجله همراه مکانیک با چندین سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه خودرو و خدمات جانبی آن، مقاله زیر را در مورد تعویض پلاک تهیه کرده که امیدواریم تا خاتمه آن با ما همراه باشید.

نکات کلیدی تعویض پلاک که قبلا نمی دانستید

تعویض پلاک؛ یکی از مهمترین مراحل نقل و انتقال خودرو است که خریدارن و فروشندگان را درگیر می کند. یکی از اهداف اصلی تغییر پلاک خودرو، دسترسی سریع به هویت و نشانی مالک وسیله نقلیه است. بدین منظور طرفین معامله باید مستندات و مدارک تعویض پلاک خودرو را آماده کنند و با مراجعه به مراکز مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

خب حالا ببینیم چه اقداماتی لازمه انجام تعویض پلاک خودرو پیروز است.

چرا و چگونه باید استعلام پلاک خودرو را انجام داد؟

هدف اصلی از استعلام پلاک خودرو اطمینان یافتن خریدار از صحت اطلاعات فروشنده است. درواقع پس از انجام این کار خریدار از استان و شهر محل سکونت فروشنده و محل صدور پلاک مطلع می شود. به این ترتیب خریدار از صحت پلاک خودرو سرقتی نبودن آن مطمئن می شود. برای استعلام پلاک، می توانید از طریق پیامک یا سایت ها اقدام کنید. اما این درگاه ها اطلاعات به روزی نداشته و ممکن است شما را به اشتباه بیندازند. بهترین و مطمئن ترین روش برای این کار مراجعه به دفاتر پلیس +10 است.

چه زمانی باید استعلام پلاک خودرو را انجام داد؟

وظیفه استعلام پلاک خودرو بر عهده خریدار بوده و عدم انجام آن می تواند نتایج زیان باری را به دنبال داشته باشد. زمان انجام این کار نیز دقیقا قبل از امضای قولنامه خرید خودرو پرداخت بیعانه است. اگر خودرو را وکالتی خریداری می کنید (که توصیه می کنیم هیچ گاه این کار را نکنید) حتما قبل از دریافت وکالت نامه این کار را انجام دهید. توجه کنید که اهمیت این کار را دست کم نگیرید چراکه در صورت وجود مشکل در هنگام تعویض پلاک خودرو این شمایید که مسئول هستید.

منظور از فک پلاک چیست؟

پس از اطمینان از سلامت خودرو، نوبت به تعویض پلاک خودرو می رسد که درواقع همان فک پلاک است. منظور از فک پلاک جدا کردن پلاک قدیمی خودرو نصب پلاک جدید آن است. توجه کنید که عدم انجام فک پلاک به معنای این است که شما مسئولیت هرگونه فعالیتی را که خریدار با خودروی خریداری شده انجام دهید پذیرفته اید. پس بهتر است پیگیر تعویض پلاک توسط خریدار باشید تا مسائل بعد ازآن گریبان شما را نگیرد.

نحوه انجام فک پلاک چگونه است؟

بری تعویض یا فک پلاک خودرو باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در این مراکز با دریافت برگ نوبت و تحویل مدارک به باجه مربوط فرایند تعویض پلاک خودرو انجام می شود. در نهایت نیز پلاک قبلی از خودرو جداشده و به انبار تحویل داده می شود و پلاک جدیدی که به نام خریدار است جایگزین آن می شود. توجه کنید که حضور فروشنده برای این کار الزامی نبوده و شما می توانید با دریافت وکالت نامه از فروشنده خودتان همه کارها را انجام دهید. در زمان تعویض پلاک باید خلافی خودرو را صفر کنید و هزینه های دیگر را نیز از طریق کارت بانکی بپردازید. پس از تعویض پلاک خودرو نوبت به انتقال مالکیت خودرو می رسد که در ادامه توضیح می دهیم.

برای پیگیری شرایط پلاک باید چه کنیم؟

اگر خودروی خود را وکالتی فروخته اید لازم است با مراجعه به سایت پلیس راهور از شرایط پلاک خود اطلاع حاصل کنید. چرا که ممکن است خریدار از تعویض پلاک سر باز زد و همچنان از پلاک شما استفاده کند. برای این کار پس از ورود به سایت پلیس راهور وارد قسمت شرایط پلاک فک شده می شوید و کد ملی صاحب خودرو را به همراه کد امنیتی موجود وارد می کنید. درصورتی که تعویض پلاک به درستی اجرا شده باشد، شماره پلاک خودروی فروخته شده در این قسمت نمایش داده می شود.

درصورتی که خریدار هنوز تعویض پلاک را انجام نداده بود، باید با مراجعه به دادگاه و ثبت درخواست فک پلاک تقاضای توقیف خودرو فک پلاک مورد نظر را ارائه دهید. در این صورت پلیس از تردد خودرویی با پلاک اعلام شده جلوگیری کرده و تا زمان فک پلاک و ثبت پلاک جدید آن را در پارکینگ نگه می دارد.

برای انتقال مالکیت خودرو چه باید کرد؟

عدم توجه به نکات کوچکی حقوقی در هنگام انتقال مالکیت خودرو ممکن است شما را در دام کلاه برداران انداخته و خسارت هایی به شما وارد کند. خسارت هایی که معمولا اثبات عدم صحت آن ها ناممکن بوده یا نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار زیادی است. برای جلوگیری از وقوع این مسائل در هنگام انتقال مالکیت خودرو به نکات زیر توجه کنید.

- حتما توجه کنید که در قولنامه اولیه ای که میان شما و فروشنده نوشته می شود مشخصات کامل خریدار و فروشنده، مشخصات کامل خودرو شامل شماره شاسی، شماره موتور، ایرادهای فنی و کارشناسی و مشخصات ظاهری، قیمت توافق شده، نحوه پرداخت مبلغ خودرو، مدت زمان در نظر گرفته شده برای انتقال سند و دیگر موارد مشابه به طور دقیق و واضح ذکر شود.

- بهتر است قولنامه خودرو را در حضور چند شاهد معتمد و با کمک یک کارشناس حقوقی و باتجربه بنویسید تا همه آنچه را که بعدا می تواند برای شما مشکل ساز شود تشخیص داده و جلوی ضرر را بگیرد.

- بهتر است توافقات انجام گرفته در مورد نحوه پرداخت خلافی، عوارض شهرداری و هزینه های انتقال سند نیز در قولنامه ذکر شود. به علاوه در روز تعویض پلاک خودرو مطمئن شوید که خلافی خودرو توسط فروشنده صفر می شود یا در صورت عدم حضور فروشنده قبلا این کار اجرا شده است.

- به فروشندگان توصیه می کنیم تا حد امکان از دادن هرگونه وکالت به خریداران بپرهیزند و کلیه مراحل تعویض پلاک و انتقال مالکیت را شخصا پیگیری کنند تا در آینده مسئله ای برایشان پیش نیاید.

- به فروشندگان توصیه می کنیم که تا پیش از انتها مراحل تعویض پلاک سند مالکیت خودرو را به نام خریدار منتقل نکنند.

- به خریداران توصیه می کنیم که مبلغی از قیمت خودرو را برای انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک، پرداخت عوارض شهرداری و انتقال سند مالکیت پیش خود نگه دارند و درنهایت پس از انتقال سند مبلغ را به فروشنده بپردازند.

- پس از تعویض پلاک حتما برای انتقال سند مالکیت نیز اقدام کنید. زیرا از نظر مراجع قضایی مالک خودرو کسی است که سند خودرو به نامش باشد نه پلاک آن.

در سرانجام از شما دعوت می کنیم تا وارد مقاله تعویض پلاک در hamrah-mechanic.com/mag/car-license-plate/replacement شوید و اطلاعات تکمیلی این فرآیند مهم را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 126

به "نکات کلیدی تعویض پلاک که قبلا نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کلیدی تعویض پلاک که قبلا نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید