یوسفی: برنامه ما برای فروش روزانه 2، 5 میلیون بشکه نفت چیست؟

به گزارش آموزشگاه ما، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نمی توان به برنامه های احتمالی برای نوشتن بودجه عملیاتی تکیه کرد.

یوسفی: برنامه ما برای فروش روزانه 2، 5 میلیون بشکه نفت چیست؟

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به لایحه بودجه سال 1400، گفت: در بودجه ای که دولت به مجلس ارائه کرده است از کلیات تعیین است که این بودجه چندان عملیاتی نبوده و نیازمند اصلاحاتی می باشد. در تنظیم بودجه سال 1400، اصلاح ساختار بودجه یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مجلس نیز در طرح اصلاح احکام دائمی بودجه گام هایی برداشته و مکاتباتی بین کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است. هدف اصلی در اصلاح ساختار عملیاتی کردن بودجه می باشد.

وی در ادامه با بیان این که در بودجه دولت فروش روزانه نفت 2/5 میلیون بشکه در نظر گرفته شده است ابراز عقیده کرد: این رغم باتوجه به شرایط موجود عملیاتی نبوده و بیشتر شبیه آرزوی تحقق این میزان فروش بوده تا برنامه ای واقعی به عنوان یک منبع درآمدی می باشد. باتوجه به میزان فروش روزانه در سال جاری، چگونه می خواهیم فروش خود را به 2/5 میلیون بشکه در روز برسانیم؟ اینها برنامه های احتمالی است که نمی توان برای نوشتن بودجه عملیاتی به آنها تکیه کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شرح داد: از سوی دیگر حدود 40 درصد بودجه اوراق قرضه در نظر گرفته شده است. همچنین قیمت فروش نفت نیز 40 دلار در نظر گرفته شده است که با فروش روزانه 2/5 میلیون بشکه نفت درآمدی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت دیده شده است که عملا واقعی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با نرخ واقعی تورم در جامعه امری ضروری است اما دولت منابع دقیقی برای تامین افزایش حقوق در نظر نگرفته است. به نظر می رسد بودجه پیشنهادی دولت چندان عملیاتی نبوده و ما با کسری بودجه روبرو خواهیم شد. یکی از مواردی که در توزیع بودجه مورد تاکید مجلس است، بحث شفافیت می باشد. شفافیت در بودجه شرکت های دولتی که حدود سه برابر بودجه عمومی می باشد، از دیگر موارد مورد توجه مجلس است.

وی افزود: از دیگر مواردی که بسیار مهم است حرکت به سمت توسعه متوازن و توجه به مناطق محروم استان ها می باشد. بنا بود در بودجه به این موضوع توجه شود اما گویی آنطور که باید به آن پرداخته نشده است. قرار بود سال به سال وابستگی بودجه به فروش نفت کاهش یابد و به سمت منابع پایدار نظیر مالیات که امروز بالغ بر 150 هزار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، حرکت کنیم اما متاسفانه به این موضوع چندان توجه نشده است. در بودجه پیشنهادی دولت ما با کسری روبرو خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 204

به "یوسفی: برنامه ما برای فروش روزانه 2، 5 میلیون بشکه نفت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوسفی: برنامه ما برای فروش روزانه 2، 5 میلیون بشکه نفت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید