تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

به گزارش آموزشگاه ما، رواج ارز دیجیتال نشانه ای از تحول دنیا در عصر نو است. بسیاری از تحلیل گران بازارهای مالی معتقدند که ارز دیجیتال، در آینده اقتصاد دنیا نقش پر رنگ تری پیدا خواهد نمود.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

معامله گران برای خرید، فروش و نگهداری رمز ارز، به یک بستر برای معامله احتیاج دارند؛ صرافی آنلاین ارز دیجیتال بستر این معامله را فراهم می نماید. برای انتخاب صرافی، معامله گر، بهتر است با انواع صرافی های ارز دیجیتال آشنایی پیدا کند؛ بعلاوه مزایا و معایب هر کدام را نیز بداند. صرافی ها به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند. صرافی های متمرکز، تحت نظارت یک نهاد مسئول فعالیت می نمایند. در مقابل، صرافی های غیرمتمرکز واسطه خاصی ندارند و گرداندن آن ها با کاربران است.

تفاوت انواع صرافی های ارز دیجیتال

بین صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز تفاوت هایی اساسی وجود دارد که در ادامه به تفصیل، آن ها را آنالیز خواهیم کرد.

سرعت معامله

درصرافی های متمرکز، سرعت معاملات بسیار بیشتر از صرافی های غیرمتمرکز است. این موضوع از آن جهت اهمیت پیدا می نماید که در معاملات، حتی ثانیه ها نیز سرنوشت سازند. بنابراین اجرای دستور معامله در لحظه، به وسیله صرافی، موضوع مهمی برای معامله گران است.

امنیت

ثبت اطلاعات هویتی کاربران، در صرافی های متمرکز انجام می گردد و لازم است، ولی در صرافی های غیرمتمرکز صورت نمی گیرد و ضرورتی هم ندارد.

فرض کنید شما به عنوان کاربر یک صرافی ارز دیجیتال، اطلاعات حساب خود را فراموش نموده اید. در این حالت اگر شما کاربر یک صرافی متمرکز باشید، می توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید اما اگر کاربر یک صرافی غیرمتمرکز باشید این امکان وجود نخواهد داشت. در همین مثال، صرافی متمرکز به علت داشتن اطلاعات کاربران در معرض هک شدن واقع شده است. اما از آن جایی که صرافی های غیرمتمرکز اطلاعات کاربران را ثبت نمی نمایند، خطر هک شدن در آن ها صفر است.

توصیه می گردد در صورت استفاده از صرافی غیرمتمرکز، حتما اطلاعات خود را در جایی مناسب یادداشت کنید تا در صورت فراموشی، حساب شما از بین نرود.

کنترل و نظارت

صرافی های متمرکز عمدتا بر اساس قوانین رسمی کشورهای مختلف فعالیت می نمایند. اما صرافی های غیرمتمرکز در بستر بلاکچین فعالیت می نمایند و هیچ گونه نظارتی از سمت هیچ نهاد رسمی بر آن ها صورت نمی گیرد. با این اوصاف، فعالیت کاربران در دسته اول به شکل معین و قابل ردیابی رخ می دهد ولی در دسته دوم، کاربران به صورت ناشناس فعالیت می نمایند. گفتنی است که مطابق عقیده کارشناسان، ناشناس بودن و ناشناس ماندن معاملات، موضوعی مهم درمورد معاملات ارز دیجیتال به شمار میرود.

تعداد کاربران

تعداد معامله گران در صرافی های متمرکز بسیار بیشتر از صرافی های غیرمتمرکز است. امکاناتی که دسته اول از صرافی ها در اختیار کاربر قرار می دهند، به کاربر یاری می نمایند معامله خود را بهتر و آسان تر انجام دهد و در نتیجه، برای او جذابیت بالایی دارند. یکی از این امکانات، معاملات فیوچرز است که در قالب آن می توان از بالا رفتن و پایین آمدن قیمت (بسته به نوع معامله ) سود کسب کرد.

در سال های اخیر اندازه استقبال از صرافی های غیرمتمرکز بسیار بیشتر از گذشته شده است. نمودار پایین اندازه رشد استفاده کاربران از صرافی های غیرمتمرکز در سال های اخیر را نشان می دهد؛ نموداری کاملا صعودی بدون اصلاحی.

در حال حاضر، درصد استفاده کاربران از صرافی های غیرمتمرکز نسبت به نوع متمرکز، حدودا 10درصد است. حتی می توان پذیرفت که اگر این صرافی ها روی موضوعاتی مانند افزایش سرعت معاملات و فراهم کردن امکانات و ابزارهای ساده تر تمرکز نمایند؛ نمودار مذکور جهش بیشتری را تجربه خواهد نمود.

نقدشوندگی

نقدینگی و نقد شوندگی در صرافی های متمرکزی که معروفیت بیشتری دارند، بالاتر از صرافی های غیرمتمرکز است. در واقع، هر چه تعداد کاربران و معامله گران بالاتر باشد، جریان نقدینگی نیز بیشتر خواهد بود.

در صرافی های متمرکز، دریافت مجوز قانونی از نهادهای ذی ربط یک امر ضروری محسوب می گردد و این موضوع بیان گر اهمیت رعایت قوانین در آن هاست. اما در صرافی های غیر متمرکز، شاهد چنین ضرورتی نیستیم و به همین علت، محدودیت های صرافی های متمرکز در آن ها دیده نمی گردد. چنین مساله ای، تاثیر به سزایی بر اندازه نقدشوندگی صرافی ها دارد.

کارمزد معاملات

برای معامله گرانی که با اهداف کوتاه مدت در بازار کریپتو فعالیت می نمایند، نرخ کارمزد معامله یک موضوع مهم به شمار می آید. صرافی های ارز دیجیتال متمرکز به علت استفاده از واسطه، کارمزدهای بیشتری دریافت می نمایند. بنابراین، این دسته از معامله گرها تمایل زیادی به استفاده از چنین صرافی هایی ندارند؛ چرا که تعداد معاملات آنها در کوتاه مدت زیاد است و باید کارمزد بیشتری را پرداخت نمایند.

کاربرانی که اهداف بلند مدت برای خود تعریف می نمایند، برعکس گروه قبلی، تمایل بیشتری به استفاده از نوع متمرکز دارند. گفتنی است که اگر تعداد معاملات شما زیاد باشد؛ اختلاف کمیسیون صرافی ها تاثیر پررنگی بر سودده شدن یا ضررده شدن معاملات شما خواهد داشت.

دستکاری قیمت ها

با توجه به اطلاعاتی که تا به امروز به دست آورده اید، حتما می توانید حدس بزنید که دستکاری قیمت ها فقط در صرافی های متمرکز ممکن است رخ بدهد. از کنار این مساله به سادگی نگذرید.

تصور کنید یک واحد ارز دیجیتال خریده اید. سپس، یک حد ضرر برای این معامله تنظیم نموده اید. در چنین وضعیتی اگر دستکاری قیمت از سوی صرافی صورت گیرد؛ نتیجه معامله شما تغییر خواهد نمود. معامله ای که می توانست با سود بسته گردد، ممکن است با ضرر بسته گردد. اما در صرافی های غیرمتمرکز هیچوقت دستکاری قیمت رخ نمی دهد که مزیت بزرگی نیز برای آن ها به شمار میرود.

انتخاب نوع صرافی آنلاین ارز دیجیتال

انتخاب نوع صرافی رمز ارز، تاثیر چشمگیری بر شانس موفقیت یا شکست یک تریدر خواهد داشت. به همین دلیل، در این مقاله به آنالیز تفاوت میان صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز پرداختیم. تفاوت های مورد نظر، شامل مسائلی مانند: اندازه سرعت انجام معاملات، سطح امنیت اطلاعات کاربران، وجود یا عدم وجود کنترل و نظارت، تعداد کاربران، نقدشوندگی و احتمال دستکاری قیمت ها می شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1069

به "تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید