خارش پوست علامت ابتلا به این بیماری های خطرناک است

به گزارش آموزشگاه ما، خارش پوست، یکی از شایع ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می نماید برای کاهش یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه نمایند. گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد.

خارش پوست علامت ابتلا به این بیماری های خطرناک است

دلایل متعددی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آن ها مربوط به بیماری های پوستی و برخی دیگر مربوط به بیماری های جدی تر مانند سرطان و ایدز است.

خارش پوست، یکی از شایع ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می نماید برای کاهش یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه نمایند. گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد.

خارش شدید در سراسر بدن، اغلب در افرادی که دچار بیماری کلیوی یا مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی هستند، رخ می دهد. در واقع یک مطالعه نشان داد که 42 درصد از بیماران دیالیزی دچار خارش میانه تا شدید کلیوی بودند.

آنتونی M. رزسی، MD، دستیار در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering و بیمارستان پروتستان نیویورک می گوید:برخی افراد آن را یک مزاحمت توصیف می نمایند:خارش بسیار شدید دارم که در اوج خستگی شب از خواب بیدار می شوم.

علم هنوز کشف ننموده است که چرا بیماری کلیه باعث خارش می گردد، اما پزشکان معتقدند که با ایجاد سموم در بدن، زمانی که کلیه ها قادر به حذف مواد زاید از جریان خون نیستند، اتفاق می افتد.

دلیل خارش پوست

خارش پیوسته می تواند یک نشانه خاموش بیماری کبدی باشد. کم خونی، می تواند یک نشانه اولیه بیماری کبد باشد. دکتر سوزی، استادیار گروه پوست در دانشکده پزشکی ییل می گوید:اگر کبد شما به درستی عمل نکند، اتفاقات جانبی مانند اسید های صفراوی باعث سمی شدن بدن می شوند.

هدف اصلی این است که، بیماری کبد را درمان نموده و دارو هایی که می توانند اسید های صفراوی را از بین ببرند، تجویز نمایند. پزشکان معمولا دارو هایی را تجویز می نمایند که می توانند جذب بدن از اسید های صفراوی را مهار نمایند یا میزان اسید صفراوی که به کبد بازگردانده می شوند را کاهش دهند.

اگر پوست بدن به آرامی خراشیده گردد، ناخن ها نازک می گردد و پوست قرمز به جای می ماند که 15 تا 30 دقیقه طول می کشد تا قرمزی پوست ناپدید گردد و ممکن است درماتوفیزیسم وجود داشته باشد.

اگر چه دلیل این اتفاق معین نیست، کلینیک می گوید که این می تواند ناشی از استرس، عفونت ها، آلرژن ها یا دارو هایی مانند پنی سیلین باشد. دکتر روخسر می گوید:این یک شرایط پوستی شدید است، جایی که پوست شما حساس به لمس و انتشار بیش از حد هیستامین است.

منطقه ها لمسی و زیر لباس، بیشترین حساسیت را به درماتولوژی دارند. تشخیص آسان است، اما اغلب اوقات تشخیص داده نمی گردد، زیرا برای افرادی که به متخصص پوست متوسل می شوند، به میزان کافی جدی یا ناراحت نماینده نیست. اگر خارش شدید باشد، پزشک میتواند آنتی هیستامین را برای تسکین التهاب تجویز کند.

ظاهر شدن خارش مداوم وسط کمر (بدون جوش یا دانه) می تواند نشانه نوروپاتی، نشانه ای از عصبانیت باشد. قبل از ارائه درمان، پزشکان ابتدا بیماری نخاعی را به عنوان یک دلیل، شناسایی می نمایند. تحقیقات نشان داده است که بیماری ستون فقرات، چه به دلیل سن یا آسیب، می تواند بر عصب فشار وارد کند و آن را خراب کند، که باعث احساس خارش در پوست می گردد.

خارش های نوروپاتی ممکن است در یک سمت بدن و یا هر دو طرف رخ دهد، اما اگر خراش تسکین نداشته باشد، هشداری بزرگ است. دکتر روسی می گوید:افراد مبتلا به اگزما احساس خارش می نمایند. اما (خارش عصبی) با خراش بهبود نمی یابد.

خارش، اغلب تشدید می گردد. برخی ها می گویند احساس می نمایند که حشرات بر روی بدن آن ها می خزند. هنگامی که بیماری نخاعی یا سایر بیماری ها رخ داد، ممکن است خارش عصبی با کرم کپسایسین، که از فلفل داغ گرفته شده است، درمان گردد، این روش برای سوزاندن اعصاب به طور نامنظم بر روی پوست شلیک می گردد.

جای زخم و تاول روی زانو ها، آرنج ها، کپل ها و یا موی سر، بسیار خارشی هستند و نشانه هایی از حساسیت پوستی بیماری سلیاک می باشند. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک میلوتین مصرف می نماید، سیستم ایمنی مخاطی در روده با فراوری نوعی آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین پاسخ می دهد.

جان زون، عضو هیئت مشاوره پزشکی دانشکده پزشکی بنیاد سلیاک، به celiac.org گفت:این آنتی بادی IGA به سلول های پوستی منتقل می گردد تا پاسخ خارش را ایجاد کند. تجویز داپسون می تواند تسکین دهنده خارش کوتاه مدت برای پوست را فراهم کند، اما آسیب روده ای جدی است و بیماران باید یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای زندگی را بپذیرند.

اگر بیماران سلیاک به خوردن گلوتن ادامه دهند، ممکن است دچار سوء تغذیه، کم خونی، کاهش تراکم استخوان، ورم معده و حتی سرطان شوند.

از 5 تا 30 درصد لنفوم ها مانند هوجکین و غیر هوجکین می تواند خارش داشته باشد، خارش با تحریک یا بدون تحریک، می تواند اولین علامت بیماری هوجکین باشد که احتمالا ناشی از سیتوکین ها، مولکول های سیگنال سلولی است که موجب التهاب در پاسخ به عفونت می گردد.

اگر پزشک شما به لنفوم شک کند، ممکن است اشعه ایکس تجویز کند، تا بیماری را از بین ببرد. اگر این بیماری تشخیص داده شد، خارش پس از آغاز شیمی درمانی یا پرتودرمانی به زودی متوقف خواهد شد.

کامرون روخسر، استاد دانشیار پوست در بیمارستان کوه سینا و متخصص پوست و جراح زیبایی در مرکز زیبایی پوست و لیزر نیویورک می گوید:بیماری تیروئید، از نظر فعال بون یا غیر فعال بودن، می تواند احساسات عجیب و غریب در پوست ایجاد کند. هیچ کس چگونگی آن را نمی داند، اما ممکن است تغییرات در غدد عرق، باعث خشکی پوست گردد.

منبع: مشرق نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 963

به "خارش پوست علامت ابتلا به این بیماری های خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارش پوست علامت ابتلا به این بیماری های خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید