خلاصه ای از ویژگی های سندروم داون

به گزارش آموزشگاه ما، سندروم داون اختلالی کروموزومی است که منجر به اختلال در توانایی های جسمی و شناختی می گردد. بچه هایی که از سندروم داون رنج می برند تفاوت های کوچک و بزرگی در ویژگی های فیزیکی نشان می دهند. در اینجا به بعضی از

خلاصه ای از ویژگی های سندروم داون

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سندروم داون اختلالی کروموزومی است که منجر به اختلال در توانایی های جسمی و شناختی می گردد. بچه هایی که از سندروم داون رنج می برند تفاوت های کوچک و بزرگی در ویژگی های فیزیکی نشان می دهند. در اینجا به بعضی از اطلاعات مفید درباره ویژگی های سندروم داون اشاره شده است.

سندروم داون یکی از شایع ترین اختلالات کروموزومی مرتبط با ناهنجاری های فیزیکی و اغلب ذهنی در بچه ها تازه متولد شده است. وجود کروموزوم اضافی 21 دلیل اصلی سندروم داون است. این ناهنجاری ژنتیک در هر یک از 800-1000 تولد اتفاق می افتد. به طور کلی، نمو جسمی و ذهنی در بچه ها مبتلا به سندروم داون کند تر است. رشد جسمی و ذهنی در بچه ها مبتلا به سندروم داون کندتر از بچه ها عادی است. افراد مبتلا به سندروم داون بعلاوه ممکن است مسائل دیگری هم داشته باشند مانند جنون، بیماری های قلبی، مسائل شنوایی و مسائل چشمی، تیروئید، روده و مسائل اسکلتی. احتمال تولد کودک مبتلا به سندروم داون در زنان با بارداری دیرهنگام افزایش می یابد.

ویژگی های جسمی

نشانه ها و علائم سندروم داون از کودکی به کودک دیگر فرق دارد. بعضی ممکن است علائم شدیدی داشته باشند درحالیکه علائم بعضی دیگر ممکن است خفیف تر باشند. حدود 100 ویژگی شناسایی شده برای افراد مبتلا به سندروم داون وجود دارد. بعضی از شایع ترین آن ها عبارتند از:

صورت تخت

پیشانی عریض

گردن کوتاه

شیب بالا به سمت چشم ها

شکاف باریک به چشم ها

لکه های سفید در عنبیه چشم

گوش های کوچک با شکل غیر عادی

فرورفتگی کوچک نزدیک بینی

دهان کوچک

زبان بیرون زده

بازوها و پاهای کوچک

انگشتان دست و پا کوتاه با انحنای انگشتان کوچک به سمت داخل

فضای زیاد بین انگشت اول و دوم در پاها

ویژگی های ذهنی

درجه خاصی از ناتوانی رشدی در افراد مبتلا به سندروم داون دیده می گردد. ولی، این بدین معنا نیست که آن ها نمی توانند به یادگیری یا پردازش اطلاعات بپردازند. ولی، سرعت یادگیری و پردازش اطلاعات در آن ها در مقایسه با افراد عادی کمتر است. این را تا حد زیادی می توان با روش های مناسب اصلاح کرد. خصوصیات شناختی شایع افراد مبتلا به سندروم داون توانایی درک بیشتر آ ن ها از اظهار کردن است. اغلب، این افراد نمی توانند آنچه را که یاد گرفته اند یا درک نموده اند اظهار نمایند. برای غلبه بر این محدودیت، آن ها باید به استفاده از ابزارهای دیگر مانند تصاویر، رنگ ها، صداها یا واسطه های دیگر تشویق شوند. این ناتوانیی برای اظهار درست خود اغلب با نشانه ناتوانی یادگیری اشتباه گرفته می گردد.

مسائل پزشکی مربوطه

به همراه این ویژگی ها، بچه ها مبتلا به سندروم داون از طیف گسترده ای از مسائل پزشکی مربوط به این اختلال رنج می برند. بعضی از ویژگی های پزشکی همراه با این سندروم عبارتند از:

نقص قلب مادرزادی

اختلالات معده و روده

مسائل تنفسی

لوسمی

افزایش آسیب پذیری به عفونت

اختلالات قلبی یکی از جدی ترین مسائلی است که افراد مبتلا به سندروم داون با آن روبرو می شوند. بچه ها مبتلا به سندروم داون از افزایش ضربان قلب رنج می برند. نقص سپتوم دهلیزی شایع ترین نقص قلبی مادرزادی است. در بعضی موارد، جراحی قلب مشاهده می گردد. بچه ها مبتلا به سندروم داون دستگاه ایمنی ضعیفی دارند. در نتیجه، آن ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قرار دارند. بعضی از مسائل تنفسی مانند سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا در این بچه ها شایع هستند.

مسائل پزشکی دیگر مرتبط با سندروم داون مسائل شنوایی و بینایی، صرع، مسائل پوستی، اختلالات معده و روده و مسائل تیروئید هستند. بچه ها مبتلا به سندروم داون اغلب زیاد دچار چاقی می شوند. آن ها ممکن است کم کاری و پر کاری تیروئید و کمبود هورمون رشد رنج ببرند. بچه ها مبتلا به سندروم داون پوست بسیار نرمی دارند. با افزایش سن، پوست آن ها زبر و خشک می گردد. درماتیت آتوپیک یا اگزمای آتوپیک مشکل پوستی اصلی است که در بچه ها مبتلا به سندروم داون یافت می گردد. آن ها بعلاوه از اختلات معده و روده رنج می برند. این بچه ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 670

به "خلاصه ای از ویژگی های سندروم داون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلاصه ای از ویژگی های سندروم داون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید