دستگاه های تصفیه آب خانگی افسانه یا واقعیت؟

به گزارش آموزشگاه ما، مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نتایج پژوهش علمی بر روی 110 دستگاه تصفیه آب در دانشگاه علوم پزشکی اراک بیانگر آن است که آب خروجی از این دستگاه ها آلودگی میکروبی دارد.

دستگاه های تصفیه آب خانگی افسانه یا واقعیت؟

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حسن مهرعلی گفت: براساس نتایج حاصل از این تحقیق 22 درصد از آب ورودی به دستگاه تصفیه آب سالم است ولی آب خروجی آلودگی میکروبی دارد.

وی گفت: با توجه به حذف کلر در فیلتر سیاه کربن اکتیو دستگاه تصفیه خانگی رشد باکتری ها در بخش های دیگر دستگاه رخ می دهد.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دستگاه های تصفیه آب در فرآیند رقابتی شیمیایی حذف یون ها، ابتدا یون های مفید مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلوراید را حذف می نمایند تا بتوانند سایر یون های زیان آور نظیر نیترات و نیتریت را به چنگ بیاورند.

مهرعلی اضافه نمود: تاخیر در تعویض فیلتر، عملکرددستگاه را کاهش می دهد که در 22 درصد موارد فیلتر دستگاه تعویض نمی گردد و یا با تعلل در تعویض به مصرف همان آب آلوده عادت می نمایند.

وی گفت: مصرف نمایندگان آب دستگاه های تصفیه آب خانگی از کیفیت آب مصرفی خود در عمل اطلاعی ندارند و دستگاه امکان آگاهی برای مصرف نمایندگان از آب دستگاه تصفیه را فراهم نمی نماید.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مخازن ذخیره آب دستگاه های تصفیه خانگی قابلیت شستشو ندارد و پس از مدتی لایه ای از باکتری ها (بیوفیلم) در جداره مخزن مستقر و ایجاد آلودگی توکسین در آب می نماید.

مهرعلی اضافه نمود: این مخزن سال ها شستشو نمی گردد و اگر امکان دست کشیدن و یا رویت درون آن باشد لایه لزج به خوبی قابل تماشا است.

وی گفت: باکتری های آلاینده در آب در شرایط دمایی گرم و مرطوب در زیر ظرفشویی آشپزخانه و شسته نشدن فیلتر و باکتری ها تکثیر می یابد.

مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سیاهی و تیرگی فیلترها را که افراد در زمان تعویض فیلتر مشاهده می نمایند بیشتر ناشی از همین تکثیر باکتری ها است.

مهرعلی گفت: مشکل دیساسیون و تخریب و تجزیه بافت و پلیمر فیلترها و مواد آلی تکثیر یافته بر روی آن ها و راهیابی به آب آشامیدنی نیز موضوع دیگری است که آنالیز آن ها به پژوهش علمی جداگانه احتیاج دارد.

وی اضافه نمود: وجود نوعی طعم و بو بد و حتی تلخی ناشی از حذف کامل املاح و به نوعی دیونیزه شدن آب در محصول خروجی دستگاه های تصفیه خانگی و بر هم خوردن بالانس یون ها مشهود است و بیشتر مصرف نمایندگان این تغییر طعم را تجربه و تایید می نمایند ولی کم کم ذائقه آنان به همان آب دستگاه منزل عادت نموده و سایر آب ها را نامطلوب تلقی می نمایند.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رویکرد سازمان جهانی بهداشت(WHO) به آب آشامیدنی، نگاهی تغذیه ای در تامین میکرو المان ها و عناصر ضروری بدن است و هرگز منظور از آب آشامیدنی H2O خالص یا بدون یون نیست.

مهرعلی گفت: در شرایطی که حذف املاح مفیدی همانند کلسیم، منیزیم و فلوراید برای بدن و جامعه ای که در معرض پوسیدگی های دندانی و پوکی استخوان و کمبود ید قرار گرفته است خدمت محسوب نشده و آسیب زاست.

وی اضافه نمود: خرید و بهره برداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی به نام افزایش سطح بهداشت و سلامت خانوار انجام می گردد درحالی که نتایج حاصل از پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اراک این مسئله را تایید نمی نماید و نصب این تجهیزات جز تحمیل هزینه اقتصادی ثمر دیگری برای خانواده ها ندارد.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی مصرف آب را افزایش می دهد زیرا در عمل فیلترهای R.O آب را به 2 بخش آب کم یا بدون املاح و آب پر املاح تقسیم می نمایند و آب پر املاح به طور مستقیم به خروجی فاضلاب رفته و مصرف نمایندگان آب تبدیل شده به فاضلاب را نمی بینند.

مهرعلی گفت: دستگاه های تصفیه آب خانگی برای منطقه های که جز آب دریا و یا آب شور آب آشامیدنی دیگری ندارند و یا آب لوله کشی شهری دارای اختلال است می تواند یک گزینه مطلوب باشد.

وی اضافه نمود: آب خروجی دستگاه های تصفیه خانگی فقط برای خوشرنگ بودن چای آن هم در منطقه های که آب آن سختی بالاتر از 500 میلی گرم در لیتر داشته باشد برای تهیه چای و برای نوشیدن مناسب نیست کاربرد دارد و به علت مسائل اشاره شده استفاده از آن برای سایر منطقه ها توصیه نمی گردد.

447 هزار مشترک آب و 255 هزار مشترک فاضلاب در استان مرکزی از خدمات شبکه بهره مند هستند.

منبع :خبرگزاری برنا

منبع: اُکالا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 727

به "دستگاه های تصفیه آب خانگی افسانه یا واقعیت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه های تصفیه آب خانگی افسانه یا واقعیت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید