کشور دیدنی آذربایجان با همه دانستنی هایش

به گزارش آموزشگاه ما، جمهوری آذربایجان به لحاظ میراث فرهنگی و طبیعی یکی از غنی ترین کشورهای منطقه می باشد.

تاریخ باشکوه و آثار دیدنی به جا مانده از دوران های مختلف و متاثر از هنرهای ایرانی، ترک و روسی و بعلاوه همگامی با دانش ، فناوری و پیشرفت های شهری به همراه برج های بلند و مدرنش چهره ای دیدنی به این کشور داده است. با هم تعدادی از دانستنی های آذربایجان را مرور خواهیم کرد.

کشور دیدنی آذربایجان با همه دانستنی هایش

صنایع دستی و خرید در آذربایجان

آذربایجان به علت فرش های دست بافش مشهور است. که این صنایع دستی زیبا هدایا و سوغاتی های بسیار مناسبی هستند. گروهی از این فرش های دست بافت حقیقتا آثار هنری محسوب می شوند. این سوغاتی ارزشمند آذربایجان را بیشتر می توان در شهر قدیمی باکو پیدا کرد. بعلاوه باکو مکان مناسبی برای خرید انواع صنایع دستی از سراسر آذربایجان است.

ابریشم و سایر صنایع دستی آذربایجان را می توانید از بازارهای خیابانی خریداری کرد. مراکز خرید مدرن در شهر باکو پیوسته در حال افزایش است. کسانی که اهل مد هستند و در جستجو مراکز خرید لوکس می توانند در شهر از این امکانات استفاده نمایند. در شهر باکو برای هر نوع بودجه ای امکان خرید فراهم است، فروشگاه های آت لت در سطح شهر پذیرای افراد جهت خرید می باشد.

پرچم جمهوری آذربایجان

پرچم جمهوری آذربایجان از سه رنگ که به صورت افقی و مساوی طراحی شده تشکیل شده است. این سه رنگ شامل آبی رنگ بالا، قرمز رنگ میانی و سبز رنگ زیرین پرچم می باشد. در میان پرچم هلال ماه و ستاره هشت پر در قسمت میانی پرچم نهاده شده است. هر رنگ در این پرچم معنای ویژه ای دارد، رنگ آبی پرچم نشان میراث ترکی است، رنگ سرخ پرچم به نشانه پیشرفت و حرکت به سوی دموکراسی و مدرنیته است. رنگ سبز پرچم علامت شهرنشینی و تاریخ اسلامی است.

در نهم نوامبر 1918 دولت جمهوری دموکراتیک آذربایجان طرح پرچم سه رنگ را تصویب کرد. این پرچم پس از اشغال جمهوری آذربایجان به وسیله نیروهای شوروی و انضمام آن به این کشور لغو شد. در 17 نوامبر 1990 پرچم سه رنگ به وسیله مجلس عالی جمهوری خودمختاری نخجوان به عنوان پرچم ملی پذیرفته شد. در همین جلسه قبول این پرچم به عنوان پرچم ملی آذربایجان به شورای عالی آذربایجان پیشنهاد شد. در 5 فوریه 1991 شورای عالی جمهوری شوروی آذربایجان پیشنهاد قبول پرچم سه رنگ را تصویب نمود.

از نوامبر سال 2009 با توجه به اینکه اولین بار پرچم ملی آذربایجان به طور رسمی در نهم نوامبر سال 1918 پذیرفته شده است این روز به عنوان روز پرچم آذربایجان اعلام شده است.

ویژگی های جغرافیایی جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان واقع در منطقه ای است که ویژگی های جغرافیایی، آب و هوایی و ژئوپولتیکی منحصر به فردی دارد. مساحت کشور آذربایجان 600 / 86 کیلومتر مربع و بلندترین نقطه آن 4685 متر از سطح دریا بالاتر است. این کشور دارای آب و هوای خشک و جلگه ای نیمه خشک می باشد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد آب و هوایی در این منطقه، روبرو شدن با نه گونه از دوازده گونه موجود از منطقه ها آب و هوایی می باشد.

برای نمونه در منطقه آبشرون با آب و هوای گرم و خشک، در طی قرن ها باغ هایی به منظور بهبود شرایط آب و هوایی ایجاد شد. منظره کلی منطقه آبشرون، شامل بوته های خار، صخره ها، شوره زارها و جلگه هایی است که در فصل بهار پوشیده از چمن است. در منطقه دیگری از این سرزمین شگفت انگیز، چشمه های آب بی شماری از دل زمین می جوشند. نام این منطقه بولاق است. آب های زلال و گوارای چشمه های زیر زمینی به وسیله سیستم ویژه ای به نام کاریز به روی زمین راهنمایی می شوند. آنجا منطقه ایست که بیشه زار های گسترده ای با انواع درختان مقدس دارد جایی که حتی در تابستان هم بارانی است.

سرزمین آذربایجان دشت های گسترده ای دارد و نواحی کوهستانی که مقصد بسیار جذابی برای کوه نوردان و طبیعت گردان و بعلاوه گردشگران می باشد. آذربایجان سرزمینی است که منابع طبیعی درمانی نیز دارد که شامل چشمه های آب گرم معدنی، بعلاوه برای استفاده در علم پزشکی درمان بیماری ها خاک و گل موثری دارد. منابع طبیعی درمانی در کشور آذربایجان در منطقه ها قوبا، شمخای، اسماعیلی و منطقه ها گنجه و نخجوان وجود دارد. بعلاوه آذربایجان هشت پارک ملی و منابع فراوانی جنگل دارد.

اقتصاد جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان، در مقایسه با سایر جمهوری های تازه استقلال یافته اطراف خود، به علت بهره برداری از منابع نفتی و سرمایه گذاری پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی توسعه بیشتری پیدا نموده است. واحد پول کشور جمهوری آذربایجان منات است که هر 100قپیک برابر با یک منات است. بعلاوه هر منات آذربایجان برابر با 64/0 دلار آمریکا می باشد.

در سال 2005 میلادی واحد پول جمهوری آذربایجان از منات آذربایجان به منات تازه آذربایجان تغییر پیدا کرد و در سال 2005 میلادی اسکناس ها و سکه ها به مناب تازه تغییر پیدا کرد که به صورت اسکناس های یک، پنج، ده، بیست، پنجاه و صد مناتی و سکه های یک، سه، پنج، ده، بیست، پنجاه قپیک منات تازه در جمهوری آذربایجان عرضه گشت.

با تکمیل خط لوله باکو ، تفلیس ، جیحان رشد فراوری ناخالص داخلی این کشور، در سه ماهه اول سال 2007 به 41/7% رسید و رتبه نخست دنیا را از این لحاظ کسب کرد. از سال 1996 میلادی، به علت افزایش درآمدهای حاصل از قراردادهای بین المللی نفتی، فرایند رو به رشد سرمایه گزاری خارجی، اعتبارات صندوق بین المللی پول و بانک دنیای و مساعدت کشورهای اروپایی موجب شد تا اقتصاد جمهوری آذربایجان رشد چشمگیری داشته باشد.

  • صنعت

استخراج نفت خام و گاز طبیعی، فراوری فرآورده های نفتی، صنایع فلزی، ماشین آلات و ماشین های فلز کاری، استخراج سنگ آهن، فراوری سیمان، صنعت مواد غذایی، مواد شیمیایی و پتروشیمی و منسوجات مهم ترین فعالیت های صنعتی جمهوری آذربایجان می باشند.

  • صنعت کشاورزی

جمهوری آذربایجان، فراوری نماینده مواد کشاورزی نظیر غلات، پنبه، توتون، سیب زمینی، چای و سبزیجات می باشد.

  • صادرات

صادرات جمهوری آذربایجان، علاوه بر محصولات کشاورزی شامل کالاهای صنعتی، مواد غذایی، ماشین آلات و ماشین های فلزکاری، محصولات نساجی، نفت و گاز و کود شیمیایی و پتروشیمی می باشد.

  • واردات

در مقابل صادرات، جمهوری آذربایجان محصولات صنایع غذایی و بعضی مواد غذایی، محصولات کشاورزی، ماشین آلات صنعتی، ماشین آلات فراوری فلزات غیرآهنی و آهنی را وارد می نماید.از سیاست های رشد مالی جمهوری آذربایجان، جذب سرمایه های خارجی به ویژه در بخش نفت و گاز می باشد.جمهوری آذربایجان در سال 2008 میلادی، بنا به گزارش بانک دنیای از نظر اجرای برنامه های اصلاحات مالی در رتبه نخست در دنیا نهاده شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 807

به "کشور دیدنی آذربایجان با همه دانستنی هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور دیدنی آذربایجان با همه دانستنی هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید