دو شرط مهم برای دریافت وام بازنشستگان اعلام شد

به گزارش آموزشگاه ما، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ملاک پرداخت وام بازنشستگی که برای آن حداکثر حقوق دریافتی 15 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، می گوید: منابع سازمان محدود است و باید برای پرداخت تسهیلات اولویت بندی صورت گیرد لذا معیشت و دریافتی مستمری از جمله اولویت هاست.

دو شرط مهم برای دریافت وام بازنشستگان اعلام شد

ثبت نام غیرحضوری متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه 20 میلیون تومانی به بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از 21 مردادماه به مدت یک هفته شروع شد و تا روز آدینه 27 مرداد ادامه دارد، 40 هزار فقره تسهیلات برای بازنشستگان و مستمری بگیران واجد شرایط این سازمان در نظر گرفته شده است.

اما مطابق با اعلام سازمان تامین اجتماعی، برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه بازنشستگان باید دارای شرایطی همانند دارا بودن 20 سال سابقه بیمه پردازی و بیشتر، حداکثر مستمری دریافتی 150 میلیون ریال، دارای سن 50 تا 78 سال، عدم مسدودی حساب، مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی، عدم سابقه چک برگشتی، عدم بدهی معوق به سیستم بانکی کشور (بابت شخص متقاضی یا ضمانت وام دیگران)، عدم استفاده از تسهیلات مشابه طی 3 سال گذشته و داشتن موجودی مکفی در حساب بانکی شخص به مبلغ 100 هزار تومان باشند.

دکتر محسن تقیانی- مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در خصوص نقدها به شرایط دریافت وام بازنشستگی اظهار کرد: منابع سازمان تأمین اجتماعی محدود است و باید برای پرداخت تسهیلات اولویت بندی صورت گیرد. معیشت و دریافتی مستمری از جمله اولویت هاست.

وی اضافه نمود: دریافت 15 میلیون تومان مستمری را ملاک قرار دادیم که در جمع بندی های کارشناسی احصاء شد. بسیاری از بازنشستگان نیز حداقل بگیرند و هدف این است که این قشر نیز بتوانند از وام استفاده کند. تا روز گذشته حدود 120 هزار نفر در سامانه ثبت نام و تقاضای خود را ثبت نموده اند.

تقیانی اظهار داشت: راه برای سایر بازنشستگان بسته نیست. کسانی که مستحق دریافت وام هستند می توانند به کانون های بازنشستگی مراجعه نمایند و بدون شرایط، تقاضای خود را برای دریافت وام ثبت نمایند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی که در برنامه ای رادیویی صحبت می کرد، با بیان اینکه ثبت تقاضای وام به صورت الکترونیکی انجام می گردد اظهار کرد: اگر نام آن ها در قرعه کشی برای دریافت وام برگزیده گردد، احتیاج به مراجعه به بانک ندارند و وام بدون ارائه ضامن به حساب آن ها واریز می گردد.

وی گفت: درصد بالایی از بازنشستگان مشمول دریافت وام هستند و تنها 20 تا 30 درصد بازنشستگان خارج از محدوده هستند. کوشش ها بر این است که حداکثر رضایت در بین بازنشستگان ایجاد گردد. سعی می گردد در مراحل بعدی شرایط را آسان تر کنیم. معترضان و یا کسانی که پیشنهاد دارند می توانند به وسیله سامانه 1420 نظرات خود را ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری کشور با اشاره به منابع محدود سازمان تأمین اجتماعی و تقاضای فراوانی که با سایر صندوق ها قابل انطباق نیست گفت: کسانی که دست اندرکار تخصیص وام و تسهیلات هستند اصل را بر این گذاشتند تا بتوانند نظمی را در این راستا بنیان گذاری نمایند. در امسال با 2 رویکرد مدیریت به وسیله تشکل ها و مدیریت به وسیله سازمان تأمین اجتماعی روبرو بودیم.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی عقیده داشت بعضی به تشکل ها دسترسی دارند و بهتر می توانند تسهیلات را تخصیص دهند. بعلاوه محبوبیت هایی که سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می نماید بین نهاد های مدنی فاصله ایجاد می نماید و همین 2 نگاه موجب شد شاهد 2 رویکرد متفاوت باشیم. در رویکرد اول 48 هزار نفر در قالب حضور در تشکل ها برای دریافت وام ثبت نام کردند و کسانی که وام دریافت کردند حقوق بالای 15 تا 30 میلیون تومان دارند. سازمان تأمین اجتماعی نیز تحرکی برای کسانی که فاقد توانمندی برای استفاده از سیستم به روز هستند، ایجاد نموده است.

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری کشور بعلاوه یادآور شد: با این روند عده ای که احتیاجمند و حداقل بگیر هستند و زیر 20 سال سابقه دارند نمی توانند وام را دریافت نمایند و عده ای که زیر 15 میلیون تومان دریافتی دارند، می توانند وام بگیرند.

صادقی با بیان اینکه مولفه های بازدارنده موجب ایجاد دلخوری در بین بازنشستگان شده است اظهار داشت: حدود 4 میلیون بازنشسته، مستمری بگیر، ازکارافتاده و بازمانده داریم که حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر زیر حداقل دریافت می نمایند و از این تعداد یک میلیون و 25 هزار نفر افرادی هستند که به ازای حداکثر 20 روز حقوق دریافت می نمایند.

وی با بیان اینکه باید از ابتدای سال رفتار واحدی اتخاذ می شد اذعان کرد: باید سابقه زیر 20 سال برای پرداخت وام برداشته گردد و ملاک شرایط زندگی افراد را با تحقیق سطحی انجام دهند. بعلاوه باید وام را برای حقوق های تا سقف 20 میلیون تومان پرداخت نمایند.

منبع:ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1120

به "دو شرط مهم برای دریافت وام بازنشستگان اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو شرط مهم برای دریافت وام بازنشستگان اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید