همه چیز درباره ویندوز 12: از تاریخ انتشار تا برترین ویژگی ها

به گزارش آموزشگاه ما، خبرها در خصوص زمان عرضه ویندوز 12 و همین طور ویژگی های آن حالا بیش از پیش به گوش می رسد.

همه چیز درباره ویندوز 12: از تاریخ انتشار تا برترین ویژگی ها

شاید باورش سخت باشد اما ویندوز 11 در حال حاضر نزدیک به دو سال از عمرش می گذرد و چند به روزرسانی در حال حاضر در دسترس است.

ما ویندوز 11 نسخه 22H2 را در سال 2022 دریافت کردیم و چندین به روز رسانی مانت شده هم را در طول سال 2023 داشتیم؛ نسخه 23H2 نیز اکنون آغاز به انتشار نموده و احتمالا به زودی اخبار بیشتری را پیرو انتشار ویندوز دوازده بشنویم.

با وجود این توضیحات و یا اخبار افشا شده، همه نشانه ها حاکی از آن است که مایکروسافت در آینده تمرکز خود را به ویندوز 12 تغییر می دهد و گزارش ها حاکی از آن است که این نسخه کاملاً تازه در سال 2024 عرضه خواهد شد.

مایکروسافت به طور رسمی نسخه تازهی از ویندوز را معرفی ننموده است. در واقع، گزارش هایی که درباره ویندوز 12 شنیده ایم کم اهمیت است.

به طور رسمی، این شرکت متعهد به به روزرسانی های سالانه و به روزرسانی های کوچک تر ویژگی ها برای ویندوز 11 است.

در آینده انتظار می رود که در خصوص نسخه و بیلد تازه اطلاعات بیشتری به گوش برسد. با تمامی این تفاسیر و پیرو اخبار ویندوز 12، قصد داریم نگاهی دقیق تر به آنچه در حال حاضر انتظار داریم بیندازیم.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • ویندوز 12 چه زمانی منتشر می گردد؟
  • آیا ویندوز 12 یک ارتقاء رایگان خواهد بود؟
  • آیا مجبور به ارتقاء به ویندوز 12 خواهیم شد؟
  • آیا کامپیوتر من می تواند ویندوز 12 را اجرا کند؟
  • ویندوز 12 چه ویژگی های تازهی دارد؟
    • رابط کاربری دسکتاپ تازه
    • یک رویکرد ماژولار
    • به روزرسانی های سریع تر ویندوز 12
    • قابلیت های هوش مصنوعی ویندوز 12
    • عدم پشتیبانی از برنامه های 32 بیتی Arm
  • ویندوز 12 مرموز

ویندوز 12 چه زمانی منتشر می گردد؟

به طبع یکی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص این سیستم عامل مطرح می گردد؛ این است که ویندوز 12 دقیقا کی منتشر می گردد؟

بر اساس گزارش ها، نسخه اصلی بعدی ویندوز به احتمال زیاد در سال 2024 عرضه خواهد شد؛ یعنی تقریباً سه سال پس از معرفی ویندوز 11.

در حال حاضر این تمام اطلاعاتی است که داریم. ممکن است برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر مدتی طول بکشد. اگر اساس انتشارات گذشته مانند نسخه ده و یازده برای ما یک روند معمول باشد ویندوز 12 باید در فصل پاییز یا حداقل در نصف دوم سال عرضه گردد اما این موضوع قطعی نیست.

مایکروسافت اخبار مرتبط با کار روی ویندوز 12 را تکذیب نموده است اما با توجه به اینکه ما هنوز مدتی دور از عرضه آن هستیم احتمالاً شرکت از افشای اطلاعات به دیگران خودداری می نماید.

اگر عضو برنامه Windows Insider باشید ممکن است ویژگی های ویندوز 12 به تدریج در طی دو سال آینده ظاهر شوند اما مایکروسافت احتمالاً تا زمان نزدیک تر به تاریخ عرضه، آن ها را به عنوان ویژگی های ویندوز 11 نامگذاری خواهد نمود.

هر ویژگی در برنامه Insider ممکن است جزو ویژگی های ویندوز 12 نباشد زیرا بسیاری از آن ها به وسیله به روزرسانی های کوچک عرضه می شوند اما بعضی از آن ها ممکن است به آینده نگاه نمایند.

احتمالاً ویژگی های اختصاصی ویندوز 12 را تا زمان نزدیک تر به تاریخ عرضه نخواهیم دید.

آیا ویندوز 12 یک ارتقاء رایگان خواهد بود؟

یکی از سوالات مهمی که احتمالاً دارید این است که آیا برای ارتقاء به ویندوز 12 در صورت عرضه (اگر اتفاق بیفتد) باید پول پرداخت کنید؟ خوشبختانه، این امر احتمالاً اتفاق نخواهد افتاد.

مایکروسافت چند سالی است که تصمیم به ارائه به روزرسانی های اصلی ویندوز به صورت رایگان به کاربران موجود ویندوز گرفته است و ادامه این سیاست منطقی به نظر می رسد.

البته خود ویندوز 12 احتمالاً رایگان نخواهد بود؛ بنابراین اگر شما هیچ گونه لایسنس ویندوزی ندارید همچنان باید آن را بخرید.

چیزی که ممکن است شما را وادار به هزینه کردن کند اندازه سازگاری کامپیوتر شما با ویندوز 12 است اما این مسئله موضوع متفاوتی است که به یک بخش جداگانه می پردازیم.

آیا مجبور به ارتقاء به ویندوز 12 خواهیم شد؟

در خصوص نصب اجباری، پاسخ احتمالی به این سوال بیشتر مورد انتظار خیر است.

مایکروسافت به طرز قابل توجهی از کوشش برای اجبار کاربران به نصب نسخه های تازه ویندوز دست کشیده است. ویندوز 11 هنوز هم به عنوان یک به روزرسانی اختیاری برای کاربران ویندوز 10 وجود دارد و بسیار محتمل است که این رویکرد با انتشار های آینده ادامه یابد.

ارتقاء به نسخه های تازه ویندوز ممکن است الزامی باشد؛ اگر نسخه ویندوز شما به سرانجام دوره پشتیبانی خود نزدیک گردد.

به عنوان مثال، نسخه اصلی ویندوز 11 برای کسانی که نسخه Home یا Pro ویندوز دارند، به مدت 24 ماه پشتیبانی خواهد شد.

بنابراین، در حالی که نصب ویندوز 11 نسخه 22H2 اجباری نیست، احتمالاً در سال 2023 به صورت اتوماتیک نصب خواهد شد تا بتوانید به تاریخ به روزرسانی های امنیتی ادامه دهید.

اگر به شرایط ویندوز 10 نگاه کنید، متوجه خواهید شد که مایکروسافت همچنان به ارائه به روزرسانی های امنیتی برای این سیستم عامل می پردازد و هر سال به روزرسانی های ویژگی تازهی عرضه می نماید.

این به روزرسانی ها ویژگی های بزرگ تازهی به ویندوز اضافه نمی نمایند، اما دوره پشتیبانی از کامپیوتر شما را تمدید می نمایند. ویندوز 10 به طور کلی تا اکتبر 2025 پشتیبانی می گردد و به جای اینکه کاربران را به ویندوز 11 وادار به ارتقاء کند، مایکروسافت به وسیله این به روزرسانی های کوچک آن ها را در ویندوز 10 نگه می دارد.

احتمالاً وقتی ویندوز 12 عرضه گردد، ویندوز 11 نیز به همین شکل پشتیبانی خواهد شد، بنابراین شما مجبور به ارتقاء نخواهید بود.

آیا کامپیوتر من می تواند ویندوز 12 را اجرا کند؟

بعد از اینکه ویندوز 11 به طور قابل توجهی احتیاجمندی های سیستم حداقل را نسبت به ویندوز 10 افزایش داد، این یک سوال مهم دیگر برای تفکر است.

آیا ویندوز 12 نیز دوباره کامپیوترهای قدیمی تر را پشت سر خواهد گذاشت؟ اکنون برای اظهارنظر زود است، اما قطعاً احتمالی وجود دارد که بعضی از کامپیوترها به دلایل مختلف سازگار نخواهند بود.

ویندوز 11 در حال حاضر احتیاج به پردازنده هایی از حدود سال 2018 به بالا دارد و در حالی که در حال حاضر دلیلی برای اینکه نسخه بعدی ویندوز احتیاج به چیزی بیشتر از این نداشته باشیم، اما امکان این اتفاق وجود دارد.

در خصوص سایر احتیاجمندی ها، سخت است بخواهیم الان اظهارنظر کنیم. ویندوز 11 احتیاجمند 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی است؛ بنابراین ویندوز 12 احتمالا احتیاج به اندازه مشابهی دارد. بعلاوه نباید انتظار داشته باشید که مایکروسافت ازپیش احتیاجهایی مانند TPM عقب نشینی کند.

ویندوز 12 چه ویژگی های تازهی دارد؟

هنوز خیلی زود است که بگوییم ویندوز 12 به عنوان آپدیت و ویژگی های تازه چه چیزی را در بر می گیرد. بااین حال، بعضی گزارش ها و درزها به ما نگاهی به آنچه ممکن است بخشی از این به روزرسانی بزرگ باشد، داده است.

رابط کاربری دسکتاپ تازه

هر چند مایکروسافت ویندوز 12 را به طور رسمی معرفی ننموده است، اما اخیراً نگاهی زودهنگام به یک نمونه آزمایشی آن داشتیم. مایکروسافت به طور ناخودآگاه یک مفهوم برای ویندوز 12 را در طول مراسم اصلی مایکروسافت Ignite که به وسیله مدیرعاملش، ساتیا نادلا، برگزار گردید، نشان داد.

این مفهوم تغییرات جالبی را نشان می دهد، شامل نوار وظایف شناور و بعضی آیکون های سیستمی که اکنون در بالای صفحه نمایش نمایش داده می شوند، مانند نمایشگر Wi-Fi و شرایط باتری، همراه با یک ابزارک آب وهوا. این تغییرات باعث می گردد ویندوز شبیه تر به macOS یا بعضی توزیع های لینوکس گردد.

البته، ما هنوز دو سال از تاریخ مورد انتظار عرضه فاصله داریم، بنابراین این احتمالاً یک نمونه طراحی بسیار کانسپت محور است. ممکن است قبل از عرضه واقعی ویندوز 12، تغییرات قابل توجهی ایجاد گردد یا این طرح به طور کلی لغو گردد.

ویندوز 11 برای اولین بار در چندین سال تغییرات بزرگی را در نوار وظیفه ایجاد کرد و اگر این مفهوم چیزی باشد که ما از آن صحبت می کنیم، ویندوز 12 تغییرات بسیار بزرگتری در تجربه ای که به آن عادت نموده ایم ایجاد خواهد نمود.

تغییرات دیگری که گزارش شده، شامل صفحه قفل تازه و رابط کاربری لاگین بهتر برای دستگاه های لمسی بهینه شده و یک مرکز نوار نوتیفیکیشن تازه که می تواند اعلان ها را بر اساس تماس دهنده دسته بندی کند، و نه فقط بر اساس برنامه.

انتظار می رود بعلاوه به شما اجازه داده گردد ویجت ها را به دسکتاپ سنجاق کنید؛ به جای اینکه بخواهید از پنل ویجت اختصاصی بهره ببرید. یک قابلیت دیگری که اشاره شده، امکان ایجاد والپیپرهای متحرک با افکت پارالاکس بر اساس تصاویر 2D است.

یک رویکرد ماژولار

بر اساس گزارش اخیر، به نظر می آید که ویندوز 12 به رویکرد تازهی در طراحی اصلی سیستم عامل پرداخته باشد.

مایکروسافت میخواهد ویندوز 12 را بیشتر به صورت ماژولار طراحی کند، به معنای اینکه بعضی اجزای سیستم عامل برای دستگاه های خاص فعال یا غیرفعال شوند.

این ایده با نام CorePC، امکان تجربیات شخصی سازی بیشتری برای دستگاه های با اشکال و قابلیت های مختلف را فراهم می نماید.

به عنوان مثال، یک تبلت یا کامپیوتر تاشو با سخت افزار ضعیف ممکن است پشتیبانی از برنامه های Win32 سنتی را نداشته باشد تا سیستم عامل سبک تری داشته باشد.

بااین حال، این ویژگی همچنان برای کامپیوترهای رایانه ای دسکتاپ در دسترس خواهد بود، بنابراین کاربران قدیمی و متعصب ویندوز همچنان می توانند از کامپیوترهای خود به همان روشی که همواره داشته اند، استفاده نمایند.

این کمی به یادآوری آنچه که مایکروسافت با ویندوز 10X در کوشش برای طراحی نسخه ای از ویندوز 10 برای دستگاه های مدرن تر و قابل تاشو بود، یاری می نماید.

اما در حالی که ویندوز 10X تمامی عناصر ممکن را حذف کرد و از پایه برای این دستگاه ها ساخته شد، هدف با ورود ویندوز 12 این است که مجموعه کاملی از ویژگی ها را داشته باشد و سپس قطعاتی که برای یک دستگاه یا شکل فاکتور خاص معنی ندارند را حذف کند.

این منجر به نصب های سبک تر ویندوز می گردد که به سیستم عامل اجازه می دهد تا حتی روی سخت افزارهای با سختی کمتر اجرا گردد و با ChromeOS رقابت کند.

به روزرسانی های سریع تر ویندوز 12

همان گزارشی که درباره طراحی مدولار حاوی اطلاعاتی بود نیز در خصوص یک تغییر دیگر در ساختار ویندوز 12 با معرفی اصل جداسازی شرایط صحبت کرد.

این به اصطلاح به معنای جلوگیری از دسترسی کاربر به بخش های معینی از سیستم عامل و جداگانه کردن آن ها است. این به ویندوز اجازه می دهد که به صورت بی درنگ به روزرسانی گردد، زیرا سیستم می تواند این بخش های اصلی را بدون احتیاج به مداخله کاربر به روزرسانی کند.

به روزرسانی ها سریع تر نصب می شوند و احتیاج به زمان بیشتری برای قطع اتصال ندارند، چیزی که مدتی است منتظر تماشا آن بوده ایم.

آنجا که کاربران نمی توانند به پارتیشن های حاوی فایل های سیستم دسترسی پیدا نمایند، احتمال خرابی کمتری در این فایل ها وجود دارد و آپدیت کامپیوتر شما باید بهتر کار کند.

قابلیت های هوش مصنوعی ویندوز 12

یک بخش که احتمالاً دیگر به عنوان یک آپدیت شگفت آور نیست، این است که به نظر می آید مایکروسافت میخواهد ویژگی های بیشتری از هوش مصنوعی را در ویندوز 12 گنجانده و ادغام کند.

یکی از این ویژگی ها ممکن است شامل قابلیت تشخیص محتوای نمایش داده شده در صفحه باشد و اقدامات مختلفی را بر اساس محتوا نمایش داده شده پیشنهاد دهد.

ویندوز 12 بعلاوه ممکن است قادر به تشخیص اشیاء در یک عکس و ساده تر کردن کپی کردن آن اشیاء و جابه جا کردن آنها به مکان دیگر باشد.

هوش مصنوعی اکنون بخش مهمی از ویندوز 11 است؛ به سبب به روزرسانی اخیر به نسخه 23H2. این به ویندوز 11 منتقل می نماید ویژگی های تازهی مانند منشی هوش مصنوعی Copilot را اضافه می نماید، همراه با ویژگی هایی برای نرم افزار پینت که به شما اجازه می دهد پس زمینه یک عکس را حذف کنید یا تصویری با ورودی های متنی ایجاد کنید.

نرم افزارهای دیگر مانند ابزار برش و عکس ها نیز در ویندوز 11 ویژگی های تازهی که به وسیله هوش مصنوعی پشتیبانی می شوند دارند.

این ابهام است که چقدر این قابلیت ها در ویندوز 12 توسعه پیدا خواهند کرد، اما به نظر می رسد که مایکروسافت میخواهد بیشتر در قدرت هوش مصنوعی خود سرمایه گذاری کند، بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که چیزها به مرور زمان تکامل نمایند.

عدم پشتیبانی از برنامه های 32 بیتی Arm

اگرچه این یک ویژگی تازه نیست، اخیراً تأیید شده است که نسخه بعدی ویندوز از برنامه های 32 بیتی Arm پشتیبانی نخواهد نمود؛ در ادامه سایر پلتفرم های مبتنی بر Arm.

به طور رسمی، مایکروسافت می گوید که این تغییر با یک نسخه آینده از ویندوز 11 اتفاق می افتد، اما باید صبر کنیم و ببینیم کی این اتفاق رخ می دهد.

ویندوز 12 مرموز

ویندوز 12، نسخه تازهی از سیستم عامل مایکروسافت است که به انتظار می رود در سال 2024 عرضه گردد. این نسخه باعث تغییرات و بهبودهای مختلفی در ویندوز 11 ایجاد خواهد نمود.

از جمله این تغییرات می توان به افزودن ویژگی های هوش مصنوعی به سیستم، بهبود Snap Layouts برای برترین مدیریت پنجره ها، ادغام بهتر قابلیت های FancyZones به سیستم و تجربه حذف یکپارچه تر اشاره نمود.

بعلاوه، ویندوز 12 قرار است بیشترین امکان های موجود در Control Panel و Settings را تلفیق کند و تجربه تنظیمات را یکپارچه تر کند.

اما از نظر توسعه دهندگان و انعطاف پذیری سیستم، هنوز سوالاتی وجود دارد که زمان نشان خواهد داد چگونه ویندوز 12 توانسته است تجربه کاربری ویندوز را بهبود بخشد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1134

به "همه چیز درباره ویندوز 12: از تاریخ انتشار تا برترین ویژگی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ویندوز 12: از تاریخ انتشار تا برترین ویژگی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید