روابط بی سابقه چین و روسیه شروع دوره جدیدی از روابط بین الملل است

به گزارش آموزشگاه ما، به گزارش خبرنگاران، روزنامه چینی گلوبال تایمز امروز شنبه در گزارشی با موضوع ملاقات شی جینپینگ رئیس جمهور چین با ولادیمیر پوتینهمتای روس خود، نوشت که روابط برقرار شده بین مسکو و پکن تسهیل کننده شروع دوره جدیدی در روابط بین الملل است که در آن نقش ایالات متحده انحصاری یا مشخص کننده نخواهد بود.

روابط بی سابقه چین و روسیه شروع دوره جدیدی از روابط بین الملل است

روزنامه یاد شده به ملاقات روسای جمهور دو کشور در روز آدینه و بعلاوه بیانیه مشترکی که با عنوان اعلامیه مشترک درباره ورود به دوران تازه روابط بین الملل و توسعه پایدار صادر کردند، اشاره نمود.

لو شیانگ محقق آموزشگاه علوم اجتماعی چین در این باره گفت: این اولین بار است که چین و روسیه پس از ملاقات سران دو کشور بیانیه ای به این طولانی منتشر می نمایند که شامل تمام مسائل مهم و سوالات راهبردی است و نشان می دهد که روابط چین و روسیه به سطح بی سابقه ای رسیده است.

وی در ادامه و با اشاره به اینکه نظم دنیای وارد دوران تازهی شده است، اضافه نمود: همبستگی بین چین و روسیه تعریف تازهی از نظم دنیای می دهد زیرا این دو کشور فهم و شناختی مشترک را درباره منشاء تهدیدات اصلی برای ثبات دنیای، به اشتراک می گذارند.

لو ادامه داد: در مواجهه با هژمونی ایالات متحده، چین و روسیه تنها کشورهایی هستند که توانایی حفاظت از منافع اصلی و حاکمیت خود را دارند.

وی بعلاوه گفت که کشورهای در حال توسعه مانند چین و روسیه به تدریج پس از جنگ سرد، یک مدل توسعه مناسب با شرایط ملی خود پیدا کردند و این در حالی بود که اجماع غرب تحت رهبری واشنگتن را رها کردند زیرا نقایص ذاتی آن را دیدند. همین مسئله چین و روسیه را وادار کرد تا بیشتر در خصوص یک نظم دنیای کثرت گرایانه صحبت نمایند.

محقق آموزشگاه علوم اجتماعی چین در این باره شرح داد: آمریکا اکنون ذهنیت جنگ سرد و به اصطلاح نظریه تهدید چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه و بعلاوه نظریه به اصطلاح تهدید روسیه در اروپا را در بوق و کرنا نموده است که همین مسئله پکن و مسکو را بر آن داشت تا در برابر چنین ذهنیتی با حاصل جمع صفر، قد علم نمایند.

روز گذشته و در بیانیه مشترک صادر شده بین چین و روسیه، دو کشور تأکید کردند که دنیا دستخوش تحولات گسترده ای بوده و بشریت در حال ورود به دوران تازه توسعه سریع و تحولات بزرگ است که از آن جمله می توان به چند قطبی شدن مدیریت دنیای، دنیای شدن اقتصاد، ایجاد جامعه اطلاعاتی، تنوع فرهنگی، تغییر و تحول در سیستم حکمرانی دنیای و نظام بین الملل اشاره نمود.

دو طرف در این بیانیه به افزایش سطح ارتباط کشورهای دنیا با یکدیگر و تبلور یافتن گرایشی تازه اشاره نمودند که توزیع مجدد توازن قوا در سطح دنیای را اقتضا می نماید. آنها در عین حال اذعان کردند که وضع امنیت بین المللی و منطقه ای هر روز پیچیده تر می گردد به طوری که در پی شیوع ویروس کرونا، چالش ها و تهدیدات بین المللی تازه بروز یافته است.

روسیه و چین در بخش دیگری از این بیانیه مشترک تأکید کردند: بعضی نیروها که در سطح بین المللی در اقلیت هستند، به حمایت از روینمودهای یکجانبه گرایانه ادامه می دهند و سیاست استفاده از قدرت نظامی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها را اتخاذ می نمایند. این اقلیت اندک، باعث تشدید اختلافات و تقابل می شوند و از توسعه و پیشرفت بشریت جلوگیری می نمایند که اقتضا می نماید جامعه دنیای با آن مخالفت کند.

دو کشور در ادامه از همه کشورهای دنیا خواستند به تقویت مصاحبه، اعتماد متقابل، تحکیم تفاهمات و دفاع از ارزش های عمومی انسانی مثل صلح، توسعه، مساوات، عدالت، دموکراسی، آزادی و احترام به حق ملت ها برای مشخص راه های ایجاد تحول در کشورهایشان پایبند باشند، به حاکمیت و منافع کشورها در عرصه امنیت و توسعه احترام بگذارند و بر نقش آفرینی سازمان ملل با هدف ایجاد چند جانبه گرایی واقعی و تضمین برقراری صلح، ثبات و توسعه پایدار در دنیا تمرکز داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 831

به "روابط بی سابقه چین و روسیه شروع دوره جدیدی از روابط بین الملل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط بی سابقه چین و روسیه شروع دوره جدیدی از روابط بین الملل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید