صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت بنیان ماست

به گزارش آموزشگاه ما، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده و خبرهای منتشر گشته، صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت بنیان ماست.

صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت بنیان ماست

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در آیین افتتاح پردیس فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در مجتمع دکتر شریعتی برگزار گردید، اظهار کرد: این هنرمندان هستند که هنر این سرزمین را زنده نگه داشته اند، امروز اگر از پردیس فناوری نرم، نوآوری، خلاقیت، اقتصاد دانش بنیان و خلق منش می گوییم، اینها همه واژه هایی هستند که رویکرد عملی ما باید معطوف به آنها باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد هویت بنیان ما از خلال صنایع دستی پیدا است، هر جایی در دنیا از خاتم ایران، فرش، سفال، چرم، چوب و... صحبت به میان می آید، این انسان هنرمند ایرانی است که از مواد اطراف اکوسیستم خود و تدبیر اندیشه برای فراوری کالا استفاده نموده که این عین دانش محوری است.

دانش بنیان تر و هویت بنیان تر از صنایع دستی نداریم

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی بیان نمود: دانش بنیان تر و هویت بنیان تر از صنایع دستی نداریم که البته این نیز مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است. وقتی از فناوری صحبت می گردد، در اذهان الکترونیک و آزمایشگاه های بزرگ شکل می گیرد و کمتر یادمان می افتد معرق، منبت و فرش ما برخاسته از دانش است و ما نیز نیاز داریم به شیمیدانانی که سفالمان، به معدن شناسانی که گوهر سنگ ها، به رنگ شناسانی که پارچه ها و دست بافته هایمان را بروز نمایند و این اتصال باید برقرار گردد.

جلالی اضافه نمود: برای مردمی سازی و شبکه سازی نگرش و بینش باید باشد. بینش انسان ایرانی باعث شده نقش بر سفره، لباس، چوب و... درآورد. این پیوست های فرهنگی صنایع خلاق ایرانی است و این صنعت خلاق منجر به فراوری مالی می گردد و ارزش آفرین، هویت بنیان و اشتغال آفرین است، اما ما نباید به فکر اشتغال باشیم، مشغول بودن بدون مولد بودن فایده ندارد، ما به نام اشتغال فراوری را از بین برده ایم.

وی توضیح داد: سیاست وزارت میراث فرهنگی و کوشش ما این است که صدای فرهنگ و اجتماع و اقتصاد به همجوشی برسد، اگر میراث فرهنگی تجلی فرهنگ و گردشگری حوزه مراودات اجتماعی ماست، باید صنایع دستی ما رویکرد مالی داشته باشد و به زنجیره ارزش متصل گردد و ارزش آفرین باشد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی اضافه نمود: امید است با ایجاد مراکزی مانند پردیس فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، تنها نام آن را یدک نکشیم و به رسم جدیدی برسیم. سبک زندگی ایرانی هیچگاه از چیزی فراقت نداشته است و همه این موارد را مدیون مادران و زنان ایرانی هستیم و به همین علت گزاره زنان پیشرفت و پیشران را در صنایع دستی پیگیری می کنیم، چرا که روح زنانه بر هنر ایرانی غالب است و زن و زندگی می تواند در کنار هم پیشرفت را در پی داشته باشد.

جلالی بیان نمود: نوآوران ما باید نان آور باشند، چرا که این موضوع تجلی دانش، حکمت و هنر ایرانی است. امیدوار هستیم با همت جهاد دانشگاهی بتوانیم هنر را از ویترین های پر زرق و برق به متن زندگی بیاوریم و در سبد خانواده قرار دهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1044

به "صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت بنیان ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت بنیان ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید