عکس ، منتظر 4 ابرماه در 2023 باشید

به گزارش آموزشگاه ما، همشهری آنلاین نوشت: سال 2023 می توانیم چهار بار ابر ماه (supermoon) را در آسمان شب دیدن کنیم.

عکس ، منتظر 4 ابرماه در 2023 باشید

در سال تازه میلادی، چشمان تان را به آسمان بدوزید: چهار اَبَر ماه (supermoon) در طول سال 2023 در آسمان شب پدیدار می گردد که نباید تماشای شان را از دست داد. جالب تر اینکه یکی از این چهار ابرماه، ابرماه آبی است که پدیده ای نسبتا نادر برای علاقمندان به تماشای آسمان شب و رصد ستارگان است.

ابر ماه چیست؟

ابرماه یک رویداد نادر و زیبا است که فقط چند بار در سال می توانید ببینید. وقتی این پدیده اتفاق می افتد، یک ماه بزرگ و درخشان در آسمان پدیدار می گردد که هر که را به بالا نگاه کند، شگفت زده خواهد نمود. ابرماه، ترکیبی از دو رویداد نجومی است و زمانی اتفاق می افتد که ماه نو یا ماه کامل با حضیض یعنی نزدیکترین نقطه ماه به زمین در مدار ماهانه اش، همزمان می گردد.

به طور رسمی برای اینکه پدیده ماه بزرگ در آسمان شب را ابرماه بنامیم، باید ماه در 90 درصد نزدیکترین فاصله خود از زمین قرار گرفته باشد. یعنی ماه باید در فاصله حدودا 361808 کیلومتری زمین قرار گرفته و همین طور ماه کامل باشد.

برای این که ماه کامل را ببینیم، زمین باید بین ماه و خورشید قرار گیرد تا ما تمام صورت ماه را که به وسیله خورشید روشن شده، ببینیم. اگرچه زمین بین خورشید و ماه واقع شده است، اما خسوف ایجاد نمی کند زیرا موقعیت ماه نسبت به سیاره اصلی ما کمی کج است. برای ابرماه، شما بعلاوه ضروری است که ماه در موقعیت صحیح در مدار زمین قرار گیرد.

ماه در مداری بیضوی به دور زمین می چرخد و همواره به یک میزان از زمین فاصله ندارد. نزدیک ترین فاصله آن از زمین حضیض و دورترین نقطه، اوج نامیده می گردد. با یک ماه کامل در حضیض، شما شاهد ابرماه خواهید بود و با یک ماه کامل در اوج، می توانید میکروماه را در آسمان ببینید.

تاریخ های ابرماه 2023

ابرماه ها پدیده هایی نسبتا نادر هستند و فقط سه یا چهار بار در سال رخ می دهند. در سال 2023 چهار ابرماه در تاریخ های زیر در آسمان پدیدار می گردد:

3 ژوئیه- باک مون یا ماه گوزن نر (12 تیر 1402)

1 اوت- ماه ماهی خاویاری (10 مرداد 1402)

30 اوت - ماه آبی (8 شهریور)

29 سپتامبر - ماه خرمن (7 مهر)

ابرماه 30 اوت (8 شهریور) یک ماه آبی (Blue Moon) است. ماه آبی زمانی که دومین ماه کامل را در یک ماه تقویمی داشته باشید، اتفاق نادری است. البته ماه آبی، هیچ ربطی به رنگ ماه ندارد، اما با وجود این هیجان انگیز است. معمولا فقط هر دو یا سه سال یک بار یک ماه آبی در آسمان پدیدار می گردد. اگرچه در موارد نادری (مانند سال های 2018 و 2037) دو ماه آبی در سال داریم.

بنابراین اگر به تماشای آسمان شب علاقمند هستید، اوت (از 10 مرداد تا 9 شهریور) ماه بسیار جالبی برایتان خواهد بود.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1031

به "عکس ، منتظر 4 ابرماه در 2023 باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، منتظر 4 ابرماه در 2023 باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید