فیچ: توافق ایران-چین می تواند موجب رونق صنعت مدیریت دارایی ایران گردد

به گزارش آموزشگاه ما، مؤسسه تحقیقاتی فیچ می گوید توافق همکاری ایران با چین می تواند باعث رونق سرمایه گذاری در صنعت مدیریت دارایی های ایران گردد.

فیچ: توافق ایران-چین می تواند موجب رونق صنعت مدیریت دارایی ایران گردد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، مؤسسه فیچ معتقد است توافق همکاری ایران با چین می تواند باعث رونق سرمایه گذاری در صنعت مدیریت دارایی های ایران گردد، گرچه بحران کرونا و تحریم آمریکا موجب کاهش جذابیت این بخش برای شرکت های خارجی شده است.

مؤسسه فیچ سولوشنز (Fitch Solutions) این نکته را در جدیدترین نسخه گزارش خود از شرایط بخش بانکی و خدمات اقتصادی ایران و چشم انداز ده ساله آن (نسخه سه ماهه سوم سال 2020) مطرح نموده است.

این گزارش که چشم انداز بخش بانکی و خدمات اقتصادی ایران طی سال های 2019 تا 2029 آنالیز می نماید در چند قسمت منتشر خواهد نمود. پیش تر دو قسمت از این گزارش منتشر شده بود.

در قسمت سوم، ارزیابی فیچ از شرایط بخش مدیریت دارایی ها در ایران ارائه شده است.

در این قسمت آمده که حوزه املاک به دلیل بالا بودن نرخ تورم، پایین بودن نرخ بهره و عدم وجود اقتصادیات بر مسکن در ایران حوزه سرمایه گذاری مطلوبی به حساب می آید.

در قسمت سوم این گزارش آمده است:

بخش مدیریت دارایی ها در ایران به دلیل تحمل سال ها تحریم و محدودیت سرمایه گذاری خارجی در بخش های کلیدی اقتصاد، در مقیاس استانداردهای جهانی توسعه نیافته باقی خواهد ماند. اگر چه بعد از برطرف تحریم های هسته ای در سال 2016 توجه به این بخش جلب شد، اما اوضاع پس از بازگشت تحریم ها در سال 2018 بدتر شده است. تشدید تنش با آمریکا و تأثیر بیماری کرونا همچنان باعث عدم علاقه سرمایه گذاران به ورود به این بازار خواهد شد. سرمایه گذاری داخلی تحت تأثیر سیاست خصوصی سازی دولت که در فروش سهام آن در چند بانک نمود یافته در حال رونق است.

جریانات و تحولات اخیر

فشار تورمی جاری با محدودکردن توان سرمایه گذاری جمعیت کشور مانع رشد این حوزه خواهد شد.

آثار منفی بیماری کرونا بر اقتصاد مانع دیگری در راستا رشد خواهد بود.

عملکرد قوی بورس همچنان باعث جذب سرمایه شده و فعالیت در حوزه مدیریت دارایی را با رونق روبرو خواهد نمود.

دورنمای رقابتی

سرمایه گذاری پایین در اقتصاد ایران و پایین بودن سطح درآمد عمومی در دهه های اخیر موجب شده که بخش مدیریت دارایی در این کشور همچنان توسعه نیافته بماند. شرکت های داخلی بر این بخش تسلط دارند و انتظار داریم این غلبه در میان مدت ادامه یابد، چرا که شرکت های خارجی تمایلی برای ورود به بازار ندارند، خصوصاً حالا که بیماری کرونا بر اقتصاد اثر گذاشته و تحریم ها نیز ادامه دارند. با این حال، امضای توافق همکاری با چین می تواند باعث رونق سرمایه گذاری در این بخش گردد.

بنا بر اطلاعات بانک مرکزی ایران، املاک و خصوصاً واحدهای مسکونی یک منبع بسیار مهم دارایی برای ایرانی ها قلمداد شده و 40 درصد دارایی ها را در سی سال گذشته شامل شده و 81 درصد ایرانی ها نیز صاحب خانه هستند. حوزه املاک به دلیل بالا بودن نرخ تورم، پایین بودن نرخ بهره و عدم وجود اقتصادیات بر مسکن در ایران حوزه سرمایه گذاری مطلوبی به حساب می آید. سرمایه گذاری در این بخش راحت تر از سایر حوزه های سرمایه ای است، عمدتاً به دلیل محدود بودن دسترسی به بازارهای اقتصادی و اموال بین المللی، ضعیف بودن پول ملی و تحریم های بین المللی.

بسته به مقیم یا غیر مقیم بودن سرمایه گذار، محدودیت هایی برای سرمایه گذاری خارجی در بخش املاک ایران وجود دارد و مالکیت خارجی بر زمین نیز مطلقاً امکان پذیر نیست. انتظار داریم این حالت در سال های پیش رو نیز ادامه داشته باشد، چرا که تحریم های آمریکا توسعه کسب و کارهای مرتبط با بخش اقتصادی را محدود خواهد نمود.

بانک های سرمایه گذار که خدمات مدیریت دارایی ارائه می دهند عبارت اند از بانک سرمایه گذاری امین، بانک سرمایه گذاری کاردان، بانک سرمایه گذاری نوین و بانک سرمایه گذاری لوتوس پارسیان. سایر بازیگران قابل ذکر در بخش مدیریت دارایی ها عبارت اند از:

شرکت سرمایه گذاری فیروزه: در سال 2005 تأسیس شده در تهران واقع شده است و طیفی از خدمات و محصولات را در بخش مدیریت دارایی، واسطه گری و مشاوره ارائه می دهد و مدیریت بیش از 200 میلیون دلار دارایی را در اختیار دارد. این شرکت اولین صندوق سهام ایران را در سال 2006 تأسیس کرد و در سال 2020 نیز صندوق سرمایه خطرپذیر فیروزه را ایجاد نمود.

سبدگردان کاریزما: از سال 2011 فعال است و در مدیریت دارایی و ارائه راهکارهای سرمایه گذاری در تمام بخش ها تخصص دارد.

سرمایه گریفون: این شرکت در جزایر کایمن مستقر است و با سرمایه گذاری منابع داخلی و خارجی در شعبه خود با نام گریفون ایران در این کشور فعالیت می نماید. این شرکت در سال 2016 صندوق GIF را راه اندازی نموده که هدف از آن سرمایه گذاری در بورس تهران و فرابورس ایران به عنوان ابزار اقتصادی باز و قابل مشارکت با دیگران است. شرکت سرمایه خطرپذیر پومگراناته سوئد در سال 2020 گفت که در حال سرمایه گذاری در گریفون کاپیتال است.

محیط قانون گذاری

شرکت های مدیریت دارایی در ایران از قوانین و نظارت های سازمان بورس و اوراق بهادار تبعیت می نمایند. این سازمان به شرکت های مدیریت دارایی با حداقل سرمایه 100 میلیون دلار مجوز فعالیت می دهد و آنهایی نیز که این میزان سرمایه را ندارند می توانند مجوز مشاوره ای کسب نموده و بسیاری از فعالیت ها را انجام دهند.

در زمینه سرمایه گذاری در اموال، چند قانون برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد:

خارجی ها می توانند در اموال سرمایه گذاری نمایند، در صورتی که آن مال برای اهداف تجاری و صنعتی و یا سکونت شخصی استفاده گردد. اگر آن مال برای سکونت شخصی باشد سرمایه گذار معمولاً باید در ایران مقیم گردد.

در زمینه افراد غیر مقیم، شورای وزیران می تواند مجوز تملک محل سکونت را به آن دسته از افراد خارجی بدهد که فاقد مجوز اقامت دائم هستند، اما با هدف گردشگری یا اقامت فصلی به صورت منظم به ایران سفر می نمایند.

خارجی ها نمی توانند صاحب زمین کشاورزی شوند.

قوانین اصلی

در حوزه نظارت قانونی، مهم ترین متن قانونی، قانون جدید اوراق بهادار مصوب سال 2005 است.

ناظران

شرکت های مدیریت دارایی در ایران تحت نظر سازمان اوراق بهادار فعالیت می نمایند و قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 2005 تضمین نماینده فعالیت های این سازمان است. سازمان اوراق بهادار مسئولیت راهنمایی سیاست ها و راهبردهای بازار، اجرای قوانین بازار سرمایه و تنظیم فعالیت نهادهای اقتصادی و بورسی و طیف وسیعی از بازارها (نظیر شقوق، سکوک، بازار فرعی و کالای پایه) را بر عهده دارد.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 85

به "فیچ: توافق ایران-چین می تواند موجب رونق صنعت مدیریت دارایی ایران گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیچ: توافق ایران-چین می تواند موجب رونق صنعت مدیریت دارایی ایران گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید