مصوبه توسعه دوچرخه سواری در تهران به فوریت بازبینی گردد

به گزارش آموزشگاه ما، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه سواری در شهر تهران برای غنی سازی سرگرمی است و باید در پارک های جنگلی برای آن برنامه ریزی کرد، گفت: طرح استفاده از دوچرخه در مرکز، طرحی شکست خورده است و مسیرهای آن در خیابان ها بلا استفاده مانده و محلی برای تردد حادثه ساز موتور سواران شده است؛ لذا بازبینی این طرح از سوی شهرداری ضروری است.

مصوبه توسعه دوچرخه سواری در تهران به فوریت بازبینی گردد

به گزارش خبرنگاران، سید محمد آقا میری در بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: این تذکر ناظر بر بند هفدهم ماده 55 در مصوبه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران مورخ دوم بهمن 97 است و مصوبه برنامه راهبردی توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران مورخ 11 خرداد 1400 است که این مصوبه سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران را در دو سطح نرم افزار و سخت افزاری و با در نظر گرفتن استاندارد ملی مکلف می نماید با اجرای بستر، دوچرخه سواری را در سطح تهران عملیاتی کند.

وی اضافه نمود: بنده با آنالیز مصوبه فوق و بعلاوه چرایی و پیش فرض های در نظر گرفته شده برای رسیدن به چنین مصوبه ای و با مطالعه در خصوص 20 شهر برتر جهان در حوزه استفاده از دوچرخه که حدود 10 تا 60 درصد از سفرهای شهری خود را با دوچرخه انجام می دهند لازم می دانم ایرادات به مصوبه فوق را بیان کنم.

وی ادامه داد: از نظر زیر ساخت در کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از دوچرخه فاصله کوتاه بین خانه تا محل کار یا محل خرید است؛ به طوری که هرکس در صورت تغییر محل کار خود می تواند در اندک زمانی محل زندگی خود را تا محل رسیدن به محل شغل خود تغییر دهد حال آنکه در کلانشهر تهران چه بسیار افرادی هستند که فاصله محل زندگی تا محل کارشان حداقل 20 کیلومتر است و امکان دوچرخه سواری برای شهفرایندان در چنین جهت طولانی امکان پذری نیست که البته فاصله بین شرق و غرب تهران حدود 53 کیلومتر است.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید نمود: موضوع بعدی بحث اقلیمی است که نامساعد بودن اقلیم تهران برای دوچرخه سواری در فصل گرما و سرما و تابستان و زمستان، استفاده و سفر با دوچرخه را بسیار سخت می نماید.

وی اضافه نمود: بعلاوه از نظر توپوگرافی در شهر تهران و اختلاف 900 متری ارتفاع شمال به جنوب و وجود شیب های تند در شهر باعث می گردد امکان استفاده از دوچرخه را غیر ممکن سازد.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از نظر پزشکی در هنگام دوچرخه سواری احتیاج به تنفس عمیق است و یک ورزش هوازی است ادامه داد: این در حالی است که آلودگی هوای تهران که بیش از 250 روز در سال در مرز هشدار است، استفاده از این وسیله را غیر بهداشتی تلقی می نماید و طبق نظر پزشکان این کار بهداشتی نیست.

آقا میری تاکید نمود: از نظر مالی نیز در کشورهای پیشرفته به علت هزینه بنزین و استفاده از وسیله های بنزینی و حتی حمل و نقل عمومی هزینه بالایی دارد و خیلی از شهفرایندان و مخصوصا جوانان به سمت دوچرخه می فرایند اما در تهران چنین شرایطی وجود ندارد و رویکرد مالی ندارد و مورد استقبال قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به دلایل ارائه شده باید گفت که دوچرخه سواری در شهر تهران برای غنی سازی سرگرمی است و در پارک های جنگلی برای آن برنامه ریزی می گردد و این مصوبه طرحی شکست خورده است و جهتهای آن در خیابان ها بلا استفاده مانده و فقط فضای خیابان ها را اشغال کرده است ومحلی برای تردد حادثه ساز برای موتور سواران گشته است.

وی از شهرداری تهران خواست با قید فوریت نسبت به بازبینی این مصوبه اقدام کرده و نتیجه را به سمع و نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران برساند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 757

به "مصوبه توسعه دوچرخه سواری در تهران به فوریت بازبینی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبه توسعه دوچرخه سواری در تهران به فوریت بازبینی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید