ناسا چطور آب ایستگاه فضایی را تامین می نماید؟، تبدیل ادرار، رطوبت و عرق به آب آشامیدنی

به گزارش آموزشگاه ما، دیجیاتو نوشت: نرخ بازیافت ادرار و انواع رطوبت اعم از عرق خدمه ایستگاه فضایی بین المللی به نقطه عطف تازه 98 درصد رسیده است. حال آنکه پیشتر این نرخ بازیافت حدود 93 درصد اعلام شده بود.

ناسا چطور آب ایستگاه فضایی را تامین می نماید؟، تبدیل ادرار، رطوبت و عرق به آب آشامیدنی

ناسا به نقطه عطف بزرگی دست یافته که می تواند نقش مهمی در مأموریت های فضایی ایفا نماید. درحال حاضر سیستم کنترل محیطی و پشتیبانی حیات ایستگاه فضایی بین المللی (ECLSS) 98 درصد ادرار و حتی انواع رطوبت ها را بازیافت می نماید. یکی از بخش های ECLSS از رطوب گیرهای پیشرفته ای برای جذب رطوبت محیطی و عرق خدمه ایستگاه در هنگام انجام وظایف روزانه استفاده می نماید.

بیشتر بخوانید:

  • خرس عجیب الخلقه را غذا به کشتن داد / عکس

یکی دیگر از بخش های این سیستم، مجموعه ای برای بازیافت ادرار است که می تواند ادرار فضانوردان را با یاری تقطیر خلاء بازیافت کند. به گفته ناسا، این فرآیند تقطیر می تواند آب موجود در ادرار را آزاد کند. آژانس فضایی اخیراً آزمایش دستگاه جدیدی را شروع نموده است که می تواند آب به جای مانده در آب نمک را استخراج کند و به لطف این سیستم، ناسا به نرخ بازیافت 98 درصدی مایعات در ایستگاه فضایی بین المللی دست یافته است. این درحالی است که پیشتر امکان بازیافت 93 تا 94 درصدی میسر بود.

تبدیل ادرار، رطوبت و عرق به آب آشامیدنی در ایستگاه فضایی

کریستوفر براون، یکی از محققان ناسا که روی مدیریت و توسعه سیستم های پشتیبانی حیات ایستگاه فضایی بین المللی کار می نماید، می گوید: دستیابی به این موفقیت، یک گام بسیار مهم و رو به جلو در تکامل سیستم های پشتیبانی حیات است.

وی معتقد است دستیابی به قدرت بازیافت 98 درصدی شبیه به این است که به انداره 100 پوند آب در ایستگاه فضایی جمع آوری نموده اید. دو پوند از آن را از دست می دهید و 98 درصد دیگر دوباره قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید:

  • نقص عجیبی که باعث متلاشی شدن زیردریایی تایتان کنار تایتانیک شد

شاید این تصور به وجود بیاید که شخص دیگری درحال نوشیدن ادرار دیگری است. جیل ویلیامسون، مدیر زیرسیستم های آبی ECLSS ناسا می گوید: خدمه ادرار نمی نوشند. آنها آب آشامیدنی بازیافتی، فیلتر و تمیز شده را استفاده می نمایند که تمیزتر از هر چیزی است که تصورش را بتوان کرد.

به گفته ویلیامسون، سیستم هایی مانند ECLSS حیاتی می توانند به ناسا یاری نمایند تا مأموریت های خود را راحت تر انجام دهد. هرچقدر آب و اکسیژن کمتری برای ارسال وجود داشته باشد، پرتابگر با اضافه بار کمتری به فضا می رود.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1101

به "ناسا چطور آب ایستگاه فضایی را تامین می نماید؟، تبدیل ادرار، رطوبت و عرق به آب آشامیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا چطور آب ایستگاه فضایی را تامین می نماید؟، تبدیل ادرار، رطوبت و عرق به آب آشامیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید