تور ارزان استرالیا: هزاران فسیل کمیاب چند ده میلیون ساله در استرالیا کشف شد

به گزارش آموزشگاه ما، دانشمندان در منطقه ای که به قلب مرده استرالیا معروف است، فسیل های حفظ شده هزاران گیاه، عنکبوت و حشره را پیدا کردند که قدمت آن ها به دوران میوسن می رسد و از گذشته کاملا متفاوت این قاره حکایت دارد.

تور ارزان استرالیا: هزاران فسیل کمیاب چند ده میلیون ساله در استرالیا کشف شد

با تور ارزان استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

مجموعه ای از فسیل های استثنایی از جمله فسیل های عنکبوت های دریچه ساز، زنجره واران غول پیکر، ماهی های ریز و بعلاوه یک پر از یک پرنده باستانی، تصویری منحصربه فرد از زمانی را نشان می دهد که جنگل های بارانی، قاره ای را که اکنون در بیشتر منطقه ها عمدتا خشک است، دربر گرفته بودند.

دیرینه شناسان این گنجینه فسیلی را که با نام لاگارشتته (Lagerstätte) به معنای انبار در زبان آلمانی شناخته می گردد، در منطقه ای از نیو ساوت ولز کشف کردند که به علت خشکی بسیار جان والتر گرگوری (John Walter Gregory) زمین شناسی بریتانیایی، بیش از 100 سال پیش آن را قلب مرده استرالیا نامید.

منطقه Lagerstätte که در زمینی خصوصی قرار گرفته از زمان کشف، مخفی نگه داشته شد تا از آن در برابر حفاران غیرمجاز محافظت گردد. اما دانشمندان فرصت یافتند تا یقایای گیاهان و حیواناتی را که بین 16 تا 11 میلیون سال پیش در آنجا زندگی می کردند، شناسایی نمایند.

آن ها در یک مطالعه تازه که آدینه 7 ژانویه (17 دی) در نشریه ساینس ادونسز (Science Advances) منتشر شد، اعلام کردند که این بقایای کشف شده متعلق به دوران میوسن (23 تا 5.3 میلیون سال پیش) در پرونده فسیلی استرالیا منحصربه فرد است.

بیشتر یافته های متعلق به دوران میوسن قبلی که دانشمندان دیگر در استرالیا کشف نموده اند، استخوان ها و دندان های حیوانات بزرگ تر هستند که معمولا در منطقه ها خشک استرالیا سالم باقی می مانند. با این وجود، انبار تازه کشف شده، فسیل هایی از موجودات کوچک و ظریف مانند عنکبوت ها، حشرات و بعلاوه گیاهان جنگل های بارانی میوسن را به خوبی در خود جای داده است.

با آنالیز این فسیل های به خوبی حفظ شده به وسیله میکروسکوپ های الکترونی روبشی (SEM) نویسندگان این مطالعه توانستند جزئیات آن ها را تا میزان سلول ها و ساختارهای درونی به تصویر بکشند. بعضی از این تصاویر حتی آخرین وعده های غذایی حیوانات، مانند ماهی، لارو و بال سنجاقک نیمه هضم شده را هم که داخل شکم ماهی ها به جای مانده اند، نشان می دهند. از دیگر نمونه های فسیل شده، می توان به یک صدف آب شیرین اشاره نمود که به باله یک ماهی چسبیده بود و دانه های گرده که روی بدن حشرات دیده می شوند.

متیو مک کوری (Matthew McCurry) سرپرست این مطالعه و مسؤول بخش دیرینه شناسی موزه استرالیا گفت: این منطقه بینش بی مانندی درباره گذشته این اکوسیستم ها به ما می دهد. ما اکنون می دانیم که این اکوسیستم ها چقدر متنوع بودند، کدام گونه ها در آن ها زندگی می کردند و این گونه ها چگونه با هم تعامل داشتند.

دیرینه شناسان از این منطقه که اکنون دشت مک گرتس (McGraths Flat) نامیده می شوند، برای نخستین بار در سال 2017 و پس از گزارش یک کشاورز از یافتن برگ های فسیل شده در یکی از مزارع خود، بازدید کردند.

به گفته مک کوری پس از بازدید و تحقیقات دانشمندان تعیین شد که این مکان طیف گسترده تری از فسیل ها از جمله بقایای حشرات، عنکبوت ها و ماهی ها را در خود جای داده است. این لایه سنگی فسیلی بین 1000 تا 2000 مترمربع وسعت دارد و دیرینه شناسان تا به امروز تنها کمی بیش از 50 متر مربع از آن را کاوش نموده اند.

ماتریسی از سنگ غنی از آهن به نام گوتیت، فسیل ها را در بالای لایه ای از ماسه سنگ احاطه نموده است. بقایای گیاهان و حیوانات در یک استخر ساکن که احتمالا پس از تخلیه آب از صخره های بازالت مجاور به داخل استخر، در آهن و دیگر مواد معدنی محصور شده است و در استرالیا به عنوان بیلابنگ (Billabong) یا دریاچه گاوچران شناخته می گردد، به جای مانده اند.

اکنون میلیون ها سال بعد، پژوهشگران شروع به گردآوری فسیل ها برای ساختن تصویری از یک جنگل بارانی منقرض شده استرالیا نموده اند. نویسندگان این مطالعه، برگ هایی از گیاهان گلدار، گرده ها، هاگ های قارچ، بیش از دوازده نمونه ماهی، تنوع گسترده ای از حشرات و عنکبوتیان فسیل شده و یک پر از پرنده ای که به میزان یک گنجشک امروزی بود را پیدا کردند. تجزیه وتحلیل برگ های حفظ شده نشان می دهد که دمای میانه در آن موقع حدود 17 درجه سانتی گراد بوده است.

مک کوری اما فسیل های عنکبوت را مجذوب کننده ترین کشف می داند. او گفت که تا به امروز تنها چهار عنکبوت فسیلی در استرالیا شناخته شده بود اما اکنون پژوهشگران 13 فسیل عنکبوت را در مک گرتس پیدا نموده اند.

بافت های نرم حفظ شده در پر و چشم و پوست ماهی ها، هم جزئیات هیجان انگیز دیگری را در خود جای داده اند؛ ساختارهای سلولی ذخیره نماینده رنگدانه به نام ملانوزوم. اگرچه خود رنگ حفظ نشده است اما دانشمندان می توانند شکل، میزان و الگوهای روی هم قرار گرفتن ملانوزوم های فسیلی را با حیوانات امروزی مقایسه نمایند و به رنگ آن ها دست پیدا نمایند.

به گفته مایکل فرس (Michael Frese) استادیار علوم دانشگاه کانبرا استرالیا و نویسنده همکار این پژوهش، با انجام این کار دیرینه شناسان اغلب می توانند رنگ ها و الگوهای گونه های منقرض شده را بازسازی نمایند.

مک کوری هم اعلام کرد که در حالی که چیزهای زیادی در دشت مک گرتس کشف شده اما این در واقع تنها شروع کار روی این سایت فسیلی است. او گفت: ما اکنون درباره قدمت ذخایر و اینکه فسیل ها تا چه حد به خوبی حفظ شده اند، اطلاع داریم اما برای توصیف و نام گذاری همه گونه هایی که در حال یافتن آن ها هستیم، سال های زیادی در پیش داریم. من فکر می کنم که پهنه مک گرتس در ساخت تصویری دقیق تر درباره اینکه استرالیا چگونه در طول زمان تغییر نموده است، اهمیت زیادی خواهد داشت.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از منطقه مک گرتس در میلیون ها سال پیش

Credit: Alex Boermsa

منبع: Live Science

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 760

به "تور ارزان استرالیا: هزاران فسیل کمیاب چند ده میلیون ساله در استرالیا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان استرالیا: هزاران فسیل کمیاب چند ده میلیون ساله در استرالیا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید