گزارش تصویری، دنیای رنگارنگ کبوترها؛ تا به حال کبوتر 100 میلیارد تومانی دیده اید؟

به گزارش آموزشگاه ما، مردم معمولا برخورد بدی با کبوترها دارند، علت آن هم تعیین است؛ اول از همه بدنه ماشین های تازه از کارواش درآمده از آسیب آن ها در امان نیست، دوما هر لحظه ممکن است زیر گرفته شوند، اما با وجود بیش از 300 گونه کبوتر وحشی روی زمین، دیگر زمان آن رسیده است که با دیده حقارت به این پرندگان باشکوه نگاه نشود.

گزارش تصویری، دنیای رنگارنگ کبوترها؛ تا به حال کبوتر 100 میلیارد تومانی دیده اید؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، کبوترها پرندگانی هستند که بدون دورخیز به صورت عمودی از زمین بلند می شوند؛ رنگ هایی را می بینند که ما نمی توانیم ببینیم، صداهایی را می شنوند که ما نمی شنویم و با مکانیسم هایی که به پدیده های کوانتومی، میدان مغناطیسی زمین و شرایط ستارگان در آسمان شب بستگی دارد، راه خود را تا صدها کیلومتر دورتر از خانه پیدا می نمایند.

علاوه بر این، کبوترها در شهرهای سراسر دنیا یافت می شوند و نسل آن ها از پرنده ای به نام کبوتر چاهی که مردم مدت ها پیش آن را اهلی کردند، سرچشمه می گیرد.

کبوتر سبز بروس (Treron waalia) در یک نوار باریک در سراسر آفریقای مرکزی و بخش هایی از خاورمیانه زندگی می نماید و در خوردن انجیر تخصص دارد.

بعلاوه شواهدی وجود دارد که کبوترهای وحشی از 67 هزار سال پیش منبع غذای اصلی نئاندرتال ها و انسان های مدرن بودند. کبوترهای اهلی در تمدن های مختلف، از رومیان باستان گرفته تا چنگیز خان مغول، خدمات ارزشمندی به انسان ها ارائه می کردند و حتی در برهه ای نماد ثروت و قدرت بودند.

در بعضی از نقاط دنیا، سریع ترین کبوترها هنوز در مسابقات شرکت می نمایند و جایزه می برند؛ سال 2020، یک کبوتر مسابقه ای به نام نیو کیم با قیمت حدود 1.9 میلیون دلار در یک حراجی در بلژیک به فروش رفت.

با توجه به آنکه هرلحظه با کبوترها چشم تو چشم می شویم، تصور دنیایی بدون آن ها ممکن است سخت باشد؛ اما حتی این پرندگان سازگار نیز از انقراض مصون نیستند.

سال 1800، کبوتر مهاجر (Ectopistes migratorius) با جمعیت 3 میلیاردی یکی از پرتعدادترین پرندگان دنیا بود، اما پس از آن در کمتر از یک قرن، به لطف گرسنگی سیری ناپذیر انسان ها برای گوشت مقرون به صرفه قیمت پرنده همراه با جنگل زدایی گسترده، این گونه از حیات وحش ریشه کن شد؛ به طوری که آخرین کبوتر مهاجر به نام مارتا سال 1914 در اسارت در باغ وحش سین سیناتی جان سپرد.

کبوتر شاهی چشم سفید (Ducula perspicillata) که بومی منطقه ها گرمسیری اندونزی است، به ظاهر عینک زده است.

این پرنده طوطی نیست، بلکه کبوتر سبز فیلیپینی (Treron axillaris) است که در باغ وحش آویلون در فیلیپین عکاسی شده است.

کبوتر سبز فیلیپینی

با چشمی مانند یاقوت، این کبوتر شاهنشاهی (Ducula pinon) بومی گینه نو است اما در پارک پرندگان جورونگ در سنگاپور دیده می گردد.

کبوتر نیوزلندی (Hemiphaga novaeseelandiae) که به عنوان گنجینه ای فرهنگی در نظر گرفته می گردد.

کبوترهای چشم برهنه (Patagioenas corensis) به علت حلقه های شبیه عینک های خلبانی که اطراف چشم آن ها قرار گرفته است، مشهوراند. این گونه که در عکس می بینید، در زیستگاه بومی خود در کلمبیا، ونزوئلا و آنتیل هلند به شدت برای غذا شکار می گردد.

کبوتر چشم برهنه

کبوتر نیکوبار (Caloenas nicobarica) نزدیکترین کبوتر زنده به دودو است. این پرندگان که در باغ وحش هنری دولی و آکواریوم اوماها عکاسی شده اند، از جزایر آندامان و نیکوبار هند گرفته تا مجمع الجزایر مالایی، جزایر سلیمان و پالائو یافت می شوند.

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، کبوتر کاکلی جنوبی (Goura scheepmakeri) را به علت تقاضا برای گوشت و پر در معرض خطر انقراض قرار داده است. این عکس در باغ جانورشناسی در احمدآباد هند گرفته شده است.

کبوتر شاه بلوطی (Ducula aenea paulina) زیرگونه ای از کبوتر شاهنشاهی سبز است که از اندونزی می آید. این یکی در پارک پرندگان در آلمان عکاسی شده است.

کبوتر قرقاولی (Otidiphaps nobilis aruensis) روزهای خود را مانند همنام خود، قرقاول، بر روی زمین می گذراند. در حالی که این گونه بومی گینه نو و جزایر مجاور است، در باغ وحش سینسیناتی عکس گرفته شده است.

کبوتر شاهنشاهی شکم صورتی (Ducula poliocephala) از بعضی جزایر فیلیپین ناپدید شده است، جایی که با از دست دادن زیستگاه و فشار شدید شکار تهدید می گردد. IUCN گونه هایی را که در اینجا در باغ وحش آویلون عکس گرفته شده است، به عنوان تقریباً در معرض خطر طبقه بندی می نماید.

کبوتر ونگا (Leucosarcia melanoleuca) در باغ وحش هیوستون به تصویر کشیده شده است.

کبوتر زیتونی آفریقایی (Columba arquatrix) در پارک پرندگان فرانسه عکس گرفته شده است. این گونه در محدوده بومی خود در آفریقا و خاورمیانه مشاهده می گردد.

کبوتر زیتونی آفریقایی

کبوتر سبز آفریقایی (Treron calva) یکی از پنج کبوتر زمردی در این قاره است. این گونه که در آکواریوم دنیای دالاس عکاسی شده است صدایی شبیه سوت دارد.

کبوتر کاکل دار (Ocyphaps lophotes) در باغ وحش پارک بلنک در د موین، آیووا تصویر شده است.

منبع: nationalgeographic

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 خرداد 1403 بروزرسانی: 23 خرداد 1403 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1149

به "گزارش تصویری، دنیای رنگارنگ کبوترها؛ تا به حال کبوتر 100 میلیارد تومانی دیده اید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش تصویری، دنیای رنگارنگ کبوترها؛ تا به حال کبوتر 100 میلیارد تومانی دیده اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید