آشنایی با خواص آب پنیر

به گزارش آموزشگاه ما، در این مطلب به آنالیز خواص آب پنیر، محدودیت های مصرف آن و طرز تهیه آن می پردازیم، همراه ما باشید.

آشنایی با خواص آب پنیر
- آب پنیر یا پروتئین وی چیست؟ شیر از دونوع پروتئین وی و کازئین تشکیل شده است، آب پنیر یا پروتئین وی قسمت مایعی است که در طی فرآیند تهیه پنیر بدست می آید. بسیاری از افراد تصور می نمایند مصرف این مکمل تنها برای بدنسازی در ورزشکاران مفید است، اما مصرف این مکمل می تواند پروتئین مورد احتیاج بدن را تامین کند و از مسائلی که به دلیل کمبود پروتئین در بدن به وجود می آید پیشگیری کند.

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت جسمی

1. کاهش وزنیکی از خواص آب پنیر کاهش وزن بدون از دست دادن عضلات است، بسیاری از افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند، در ابتدا به جای از دست دادن چربی ممکن است از دست دادن عضلات را تجربه نمایند. گفته می گردد آب پنیر به از دست دادن چربی بدون کاهش عضلات یاری می نماید. آب پنیر دارای پروتئین بالا و کالری کم است؛ بنابراین پروتئین مورد احتیاج بدن را تامین می نماید و با افزایش متابولیسم چربی بیش از حد بدن را می سوزاند. پروتئین موجود در آب پنیر می تواند اشتها را تا 2 ساعت کنترل کند. آب پنیر دارای چربی پایین، کلسترول کم و لاکتوز است و یک گزینه عالی برای افرادی است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند.

2. تنظیم هورمونیکی دیگر از خواص آب پنیر تنظیم هورمون هاست. بیشتر پروتئین ها باعث نوسان در سطح هورمون ها می شوند، اما آب پنیر اینگونه نیست. بعلاوه پروتئین موجود در آب پنیر بسیار مغذی تر از پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ، سویا و گوشت است.

3. غنی از اسید آمینهاسید های آمینه واحد های شیمیایی هستند که معمولا به طور طبیعی در بدن فراوری نمی شوند و باید به وسیله مصرف مواد غذایی دریافت شوند. اسید آمینه برای ترمیم استخوان ها، عضلات و سایر بافت های بدن لازم است. آب پنیر بعلاوه دارای نوعی از اسید آمینه به نام لوسین است که باعث افزایش پروتئین سازی می گردد و با فرستادن سیگنال هایی به بدن باعث ذخیره اسیدآمینه می گردد.

4. کاهش علائم پیریآب پنیر حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام گلوتاتیون است که رادیکال های آزاد را خنثی می نماید و تاخیر در بروز علائم پیری از خواص آب پنیر به شمار می آید. گلوتاتیون از سه اسید آمینه اصلی به نام سیستئین، اسید گلوماتیک و گلیسین تشکیل شده است. بعلاوه پروتئین موجود در آب پنیر از انحطاط عضلات در طی دوران سالخوردگی پیشگیری می نماید و آن ها را قوی نگه می دارد.

5. درمان سرطانسرطان سینه و سرطان رحم دومین دلیل مرگ و میر در زنان به شمار می آید. آب پنیر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد. مصرف آب پنیر در طی شیمی درمانی رشد سلول های سرطانی را مهار می نماید. بعلاوه آب پنیر به دلیل هضم آسان یک غذای عالی برای بیماران سرطانی است. آب پنیر به راحتی در بدن جذب می گردد و انرژی بدن را تامین می نماید.

6. حفظ سلامت قلبپروتئین موجود در آب پنیر کلسترول بد یا LDL را کاهش می دهد و در کاهش فشار خون نیز موثر است، از اینرو خطر بیماری های قلبی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

7. تقویت سیستم ایمنیگلوتاتیون موجود در آب پنیر سیستم ایمنی را تقویت و به مبارزه با عفونت یاری می نماید. بعلاوه خاصیت آنتی اکسیدنی آب پنیر به دفع سموم از بدن یاری می نماید.

8. تقویت عضلاتتقویت عضلات از دیگر خواص آب پنیر است. پروتئین آب پنیر برای بهبود و تقویت عضلات لازم است. فعالیت و ورزش های روزانه سطح انرژی بدن را کاهش می دهد و منجر به کاهش عضلات می گردد. آب پنیر از شیر گاو به دست می آید و یک پروتئین طبیعی برای ساخت و ترمیم عضلات است.

9. تنظیم قند خونتنظیم قند خون یکی از مهم ترین خواص آب پنیراست. آب پنیر از نوسانات قند خون پیشگیری می نماید و برای مدیریت سطح گلوکز مفید است. بعلاوه آب پنیر مقاومت به انسولین در بدن را کاهش داده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

10. تقویت استخوان هابسیاری از افراد به خصوص زنان از مشکل پوکی استخوان رنج می برند، پوکی استخوان باعث کاهش تراکم استخوان ها و افزایش شنمایندگی آن ها می گردد. مواد غذایی غنی از کلسیم به ساخت و تقویت استخوان ها یاری می نماید. آب پنیر حاوی اندازه زیادی کلسیم است که از پوکی استخوان پیشگیری نموده و به استحکام آن ها یاری می نماید.

11. بهبود عملکرد کبدمصرف میانه آب پنیر به بهبود عملکرد کبد یاری می نماید. کبد دارای 500 عملکرد در بدن است که بدون حضور اسیدآمینه ها انجام آن ها غیر ممکن است. آب پنیر می تواند اسید آمینه مورد احتیاج کبد را فراهم کند.

12. بهبود زخم هاآب پنیر برای کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند گزینه عالی است، این مکمل به راحتی جذب بدن می گردد و به بهبود زخم ها یاری می نماید.

خواص آب پنیر برای پوست و مو

1. افزایش رشد موپروتئین ها برای سلامت مو ها لازم است و بخش عمده ای از مو از پروتئین ساخته شده است. کمبود پروتئین می تواند باعث ریزش مو گردد و اضافه کردن آب پنیر به رژیم غذایی یک راه چاره مناسب برای تامین پروتئین مورد احتیاج بدن است.

2. تقویت پوستکلاژن به الاستیسیته پوست یاری می نماید. کلاژن برای بهبود سلامت پوست، رگ های خونی، استخوان ها و دندان ها مفید است. مصرف آب پنیر می تواند کلاژن فراوانی برای بدن فراهم کند و به حفظ سلامت پوست یاری کند.

3. سلامت پوست سرمصرف منظم آب پنیر باعث تغذیه مو ها می گردد و باعث می گردد مو ها ضخیم، سالم و براق شوند. بعلاوه خواص اسیدی آب پنیر به درمان شوره سر و پسوریازیس پوست سر یاری می نماید.

4. تونر پوستاز آب پنیر برای پوست می توان به عنوان یک پاک نماینده، تونر و مرطوب نماینده استفاده کرد. اندازهی از پنبه را به آب پنیر آغشته کنید و با ضربه های ملایم روی پوست بمالید، سپس بشویید. آب پنیر یک تونر طبیعی شگفت انگیر برای پاکسازی پوست است.

5. درمان آکنهآب پنیر به دلیل خواص ضدمیکروبی که دارد تاثیر شگفت انگیزی در درمان آکنه و جوش دارد و به برطرف لکه های پوستی و روشن شدن پوست یاری می نماید.

6. تنظیم PH پوستیکی از برترین خواص آب پنیر برای پوست تنظیم PH است. اضافه کردن 2 فنجان آب پنیر به وان حمام و 20 دقیقه ماندن در آن PH پوست را تنظیم می نماید. حمام آب پنیر برای جوانسازی سلول های پوست و بازسازی سلول های پوستی مفید است.

7. برطرف پف چشمقرار دادن یک کیسه چای در آب پنیر و قرار دادن آن بر روی چشم به مدت 20 دقیقه به برطرف پف چشم یاری می نماید.

عوارض جانبی و محدودیت هامصرف روزانه از 25-50 گرم مفید است و مصرف بیش از حد آب پنیر همانند سایر مکمل ها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد که در ادامه آورده شده اند.

عوارض جانبی بر دستگاه گوارش. بیشتر عوارض جانبی آب پنیر مربط به دستگاه گوارش است و ممکن است باعث ورم معده، التهاب، کاهش اشتها و حالت تهوع گردد.

مشلات کلیوی. مصرف بیش از حد آب پنیر ممکن است مسائل کلیوی را تشدید کند.

شنمایندگی استخوان ها. مصرف بیش از حد ذخیره کلسیم بدن را کاهش می دهد و باعث شنمایندگی استخوان ها و دندان ها می گردد.

افزایش آمونیاک در بدن. مصرف بیش از حد آب پنیر در زنان باعث افزایش آمونیاک در بدن آن ها می گردد، زنان نباید روزانه بیش از دو وعده از این مکمل استفاده نمایند.

تداخل با بعضی داروها. از مصرف آب پنیر همزمان با دارو های درمان پارکینسون، پوکی استخوان و آنتی بیوتیک ها باید اجتناب گردد. بعلاوه کسانیکه به لاکتوز حساسیت دارند و یا دچار مسائل روده ای مانند کولیت روده هستند باید از مصرف آب پنیر اجتناب نمایند.

انواع آب پنیرسه نوع آب پنیر وجود دارد که تفاوت عمده آن ها در نحوه تهیه آن هاست.

کنسانتره: این نوع آب پنیر نسبت به انواع دیگر به دلیل دارا بودن لاکتوز طعم بهتری دارد و بسیاری از افراد مصرف آن را ترجیح می دهند. آب پنیر کنسانتره دارای 70-80 درصد پروتئین است.

ایزوله: نوع ایزوله دارای لاکتوز و مواد مغذی کمتری نسبت به نوع کنسانتره است، اما اندازه پروتئین آن بیشتر و در حدود 90 درصد است.

هیدرولیزات: نوع هیدرولیزات نسبت به آب پنیر کنسانتره و ایزوله سریعتر جذب می گردد و انسولین را در حدود 24-42 درصد بیشتر از نوع ایزوله آن افزایش می دهد.

طرز تهیه آب پنیر خانگیبرای تهیه آب پنیر در خانه کافی است، یک لیتر شیر را 20 دقیقه بجوشانید، سپس کمی صبر کنید تا ولرم گردد. بعد از خنک شدن شیر یک استکان سرکه خرما یا سرکه انگور یا آب لیمو به آن اضافه کنید. 1 تا 2 ساعت صبر کنید تا شیر ببرد و دلمه دلمه گردد. بعد از بریده شدن شیر آن را از داخل یک پارچه نازک عبور دهید تا آب آن جدا گردد. آب جدا شده را در یک ظرف شیشه ای نگه داری کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 689

به "آشنایی با خواص آب پنیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص آب پنیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید