با این روش ها سن خود را کاهش دهید!

به گزارش آموزشگاه ما، پیری زودرس و پیرترشدن از سن واقعی، هشداری برای افزایش سن بدن است؛ اما با راه هایی می توان سن بیولوژیکی بدن را کاهش داد.

با این روش ها سن خود را کاهش دهید!

سن تقویمی، تنها یک عدد است و معیار درستی برای اثبات پیری و جوانی افراد نخواهد بود، زیرا بدن ما با سرعت های متفاوتی پیر می گردد. برای مثال، 70 سالگی هر فردی با فرد دیگر می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد. بعضی افراد ممکن است در دهه 70 سالگی سالم و سرپا به نظر برسند، درحالی که بعضی دیگر احتیاج به یاری داشته باشند.

ازنظر علمی ثابت شده که هر فردی، دو سن دارد؛ سن تقویمی و سن بیولوژیکی. سن بیولوژیکی مهم تر از سن تقویمی افراد است، زیرا سن بیولوژیکی با توجه به سبک زندگی، تغذیه و بیماری های افراد نشان می دهد که بدن ازنظر سلامتی در مقایسه با سن تقویمی چگونه پیر شده است؛ بعلاوه دانستن سن بیولوژیکی می تواند به ما یاری کند تا درک دقیق تری از شرایط سلامتی خود داشته باشیم.

برابر بودن سن بیولوژیکی با سن واقعی، می تواند به این معنی باشد که بدن با سرعت مناسبی پیر می گردد. اگر سن بیولوژیکی کمتر از سن واقعی باشد، به این معنی است که بدن کندتر از سن واقعی پیر می گردد. اگر سن بیولوژیکی بیشتر از سن واقعی باشد، ممکن است به این معنی باشد که آسیب زیادی به سلول ها واردشده است و بدن سریع تر از سن واقعی پیر می گردد.

بااین حال، باید توجه داشت که عوامل مختلف می تواند تأثیر نامطلوبی بر سن بیولوژیکی داشته باشد؛ ازجمله: فقدان فعالیت بدنی و ورزش، رژیم غذایی ناسالم که سرشار از قند است و منجر به افزایش وزن می گردد و بیماری هایی مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری های روانی.

بیماری روانی باعث پیری زودرس می گردد

تحقیقات تازه نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری روانی ازنظر جسمی بزرگ تر از سن خود هستند. پیری زودرس ممکن است ناشی از انزوای اجتماعی، سبک زندگی ناسالم و استرس مزمن باشد. از این رو، درمان بیماری های روانی و حفظ عادات سالم می تواند روند پیری را کُند کند.

بر اساس تحقیقات ارائه شده در کنگره روان پزشکی اروپا در سال 2023، افراد دارای سابقه بیماری های روانی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی، دارای نشانگر های زیستی بودند که نشان می داد آن ها از سن واقعی خود پیرتر هستند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دارای نشانگر های خونی بودند که نشان می داد آن ها حدود دو سال از سن تقویمی خود بزرگ تر بودند.

محققان برای مشخص سن بیولوژیکی، متابولیت های خون بیش از صد هزار ساکن بریتانیا را تجزیه وتحلیل کردند. متابولیت ها، ترکیبات آلی کوچکی هستند که به وسیله متابولیسم انسان مانند گلوکز، کلسترول و اسید های آمینه ایجاد می شوند. غلظت بعضی از متابولیت ها در جریان خون باگذشت زمان افزایش می یابد، درحالی که بعضی دیگر کاهش می یابد و محققان را قادر می سازد از آن ها به عنوان معیار سن استفاده نمایند. با این روند، محققان دریافتند افرادی که ازنظر روانی بیمار هستند دارای مشخصات متابولیتی فراتر از سال های زندگی خود هستند.

چرا افراد مبتلا به بیماری روانی زودتر پیر می شوند؟

بیماری روانی از راه های مختلفی می تواند بر بدن تأثیر بگذارد. مثلاً افراد مبتلا به اختلالات روانی اغلب به علت شرایط زندگی نامطمئن دچار کاهش امید به زندگی می شوند. انگ پیرامون بیماری روانی نیز می تواند منجر به انزوای اجتماعی و حتی خشونت گردد که این مسئله بر سلامت کلی تأثیر منفی می گذارد.

علائم بیماری روانی بعلاوه می تواند در توانایی فرد برای حفظ عادات سالم اختلال ایجاد کند. افرادی که بیمار روانی هستند، بیشتر سیگار می کشند و کمتر از رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم استفاده می نمایند.

درنهایت، خود بیماری تأثیر فیزیکی دارد. اضطراب و افسردگی، گردش هورمون های استرس را در جریان خون افزایش می دهد و منجر به التهاب مزمن می گردد و به بیماری های مرتبط با افزایش سن یاری می نماید.

پیری زودرس، نتیجه قطعی بیماری روانی نیست

افراد مبتلا به اختلالات روانی می توانند برای سالم ماندن و کند کردن روند پیری اقداماتی انجام دهند. اولین و مهم ترین مسئله، درمان سلامت روان است. تشخیص، درمان و در صورت لزوم، دارو می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری های روانی را بهبود بخشد و فشاری را که بیماری روانی بر بدن وارد می نماید، کاهش دهد.

نشان داده شده است که مدیتیشن و فکر آگاهی منظم نیز علائم روانی اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. علاوه بر این ها، گاهی علائم تحت کنترل را می توان با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی، ترک سیگار و ایجاد سبک زندگی سالم کاهش داد. همه این تمرینات هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی مفید است.

چطور سن بیولوژیکی خود را کاهش دهیم؟

سن بیولوژیکی به نوعی مشخص نماینده مقدار سلامتی بدن شماست؛ بنابراین، فارغ از اینکه مبتلا به اختلال روانی یا بیماری خاصی باشید یا خیر، ضروری است تا اقداماتی را در جهت بهبود سن بیولوژیکی خود انجام دهید. بعلاوه اگر با محاسبه سن بیولوژیکی خود به وسیله آزمایش خون یا سایر روش های خانگی، متوجه شدید که سن بدنتان بالاتر از سن واقعیتان است، نگران نشوید. عدد بیولوژیکی بدنتان در نوسان است و با انجام اقدامات زیر می توانید آن را کاهش دهید:

ورزش کنید

حرکت منظم روزانه و ورزش حتی فقط 15 تا 20 دقیقه در روز می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

از عادات غذایی سالم پیروی کنید

سعی کنید غذا هایی مانند میوه ها و سبزیجات، لوبیا، لبنیات کم چرب و غلات پر فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بعلاوه سعی کنید با برنامه ریزی و رعایت آن، وعده های غذایی خود را در زمان مناسب میل کنید.

پرهیز از غذا های حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی، مواد غذایی بسته بندی شده، غذا های روغنی و سرخ شده، غذا های پر کربوهیدرات و غذا های شیرین و نمکی بسیار مهم است، زیرا مواد مغذی بسیار کمی دارند و برای سلامت ما مضر هستند. آن ها بعلاوه منجر به بسیاری از بیماری های مزمن می شوند که می توانند تأثیر منفی بر سن بیولوژیکی ما داشته باشند.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن می تواند تا 3 سال، سن بدن شما را افزایش دهد. سعی کنید مصرف روزانه خود را کاهش دهید و از کشیدن سیگار خودداری کنید.

خواب و استراحت کافی داشته باشید

کمبود خواب با شرایط سبک زندگی مانند دیابت، فشارخون بالا و حتی بیماری های سلامت روان مانند افسردگی مرتبط است و می تواند منجر به احساس خستگی دائمی گردد. کمبود خواب و بی خوابی بعلاوه می تواند یک تا دو سال سن بیولوژیکی را افزایش دهد.

استرس را از خودتان دور کنید

یکی دیگر از عوامل مهم در سن بیولوژیکی، سطح استرس است. استرس مزمن، پیری زودرس را تسریع می نماید. استرس، تلومر های DNA که نقش حیاتی در طول عمر انسان دارند را کوتاه می نماید و خطر ابتلا به سیستم ایمنی ضعیف و بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می دهد.

کاهش استفاده از ابزار هایی که EMF تابش می نمایند

ابزار هایی مانند تلفن همراه، هدفون، کامپیوتر یا لپ تاپ و سایر دستگاه ها مانند ماکروویو، تلویزیون های هوشمند، وای فای و غیره، تشعشعاتی را منتشر می نمایند که می تواند برای بدن ما مضر باشد. خوابیدن با تلفن همراه یا استفاده از هدفون می تواند تأثیر مخربی بر سن بیولوژیکی شما داشته باشد؛ بنابراین، استفاده خود را از چنین ابزار هایی محدود کنید.

در نهایت اگر به خوبی از بدن خود مراقبت کنید، غذای خوب بخورید، روزانه ورزش کنید، از اعتیاد های غیرضروری اجتناب کنید و سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید، ممکن است شانس افزایش سن بیولوژیکی خود را داشته باشید.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1402 بروزرسانی: 10 تیر 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1103

به "با این روش ها سن خود را کاهش دهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش ها سن خود را کاهش دهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید