10 آسیبی که هر روز به خواب مان می زنیم

به گزارش آموزشگاه ما، اندازه و کیفیت خواب به طور مستقیم بر سلامتی شما تاثیر دارد. علاوه بر غذای خوب و ورزش، خواب هم یکی از عوامل ضروری برای حفظ شادابی شما است.

10 آسیبی که هر روز به خواب مان می زنیم

اگر به خواب تان اهمیت ندهید، شرایط جسمی و روحی خوبی نخواهید داشت. افراد بالغ روزانه به 7 تا 8 ساعت خواب احتیاج دارند.

اگر برای تان سخت است که به خواب بروید و یا در طول خواب چند بار از جای خود می پرید، مشکل خواب دارید. خواب کم و ناکافی ممکن است موجب بروز مسائلی مانند سکته، آسم، تضعیف سیستم ایمنی بدن، حساسیت به درد، التهابات، چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی گردد.

خواب کم می تواند سلامت ذهنی شما را هم بهم بریزد. مثلا موجب بروز افسردگی و یا دیگر مسائل روانی گردد.

اگر عواملی که اثر سو بر خواب تان دارند را بشناسید، می توانید با کنترل این عوامل خوابی خوب و با کیفیت داشته باشید:

1- دمای اتاق

دمای اتاق خواب تان می تواند بر کیفیت خواب شما اثر داشته باشد. با تمام شدن روز درجه حرارت بدن کمتر می گردد که این نشانه ای برای مغز است که به آن می گوید زمان خواب فرا رسیده. پس اگر در اتاقی خوابیده اید که خیلی گرم است، دمای بدن تان بالا خواهد رفت و خواب شما را به هم می ریزد.

پس بهتر است دمای اتاق خواب تان را اندکی سردتر نگه دارید تا خواب تان بهتر گردد.

2- تشک بد کیفیت

تشکی که روی آن می خوابید نقشی اساسی در کیفیت خواب شما بازی می نماید. برای مثال اگر تشک تان قدیمی و دست دوم است ممکن است خواب خوب و راحتی نروید. خوابیدن روی این نوع تشک می تواند خواب تان را بهم بریزد و باعث گردد صبح روز بعد احساس خستگی داشته باشید. تشک تان باید تمیز و بهداشتی هم باشد.

به علاوه این تشک نباید خیلی سفت یا خیلی نرم هم باشد. اگر تشک تان خیلی نرم است، وسط آن به تدریج فرو خواهد رفت. بعلاوه اگر تشک بیش از حد سفت باشد ممکن است دچار انواع دردها شوید.

3- مصرف دخانیات

اگر عادت دارید درست قبل از رفتن به رختخواب سیگاری بکشید، تاثیر بسیار بدی روی خواب خود می گذارید. نیکوتین موجود در سیگار نه تنها افسرده تان می نماید، بلکه می تواند محرک هم باشد و خوابیدن را برای شما سخت کند.

4- استفاده از تلفن همراه در رختخواب (قبل از خواب)

اگر عادت دارید درست قبل از خواب به گوشی همراه خود آخرین نگاه را بیاندازید، باید به شما بگویم که این عادت شما یکی از معمول ترین دلایل بی خوابی و بد خوابی است. نوری که از صفحه تلفن همراه به چشم شما می خورد، ریتم شبانه روزی بدن تان را دچار اختلال می نماید و ترشح هورمون هایی که موجب هشیاری می شوند را افزایش می دهد.

5- شستشو با آب سرد

پاک کردن آرایش تان در هنگام خواب عادت خوبی است. بسیاری از ما عادت داریم صورت مان را با آب سرد بشوییم تا منافذ صورت بسته شوند. اما شستن صورت با آب سرد می تواند خواب تان را تحت تاثیر قرار دهد. آب سرد مانند یک محرک عمل نموده و فرد را هوشیار و سرحال می نماید.

پس به جای آب سرد از آب ولرم بهره ببرید و شستشو با آب سرد را برای صبح بگذارید.

6- خوردن قهوه دیر هنگام

بعد از اینکه شام تان را خوردید، از خودتان با یک فنجان قهوه داغ پذیرایی نکنید! خوردن قهوه دیر هنگام باعث بهم ریختن خواب فرد می گردد. کافئین موجود در قهوه یک محرک است که بدن را هوشیار نگه می دارد و خواب را بهم می ریزد. کافئین مرحله RAM خواب را بهم می ریزد و باعث می گردد صبح روز بعد هم احساس خستگی داشته باشید. پس برای داشتن خوابی با کیفیت، قهوه تان را در طول روز بخورید.

7- خمیر دندان نعنایی

مسواک زدن دندان ها قبل از خواب عادت خوبی است اما اگر می خواهید خوابی خوب داشته باشید، بهتر است از خمیر دندانی با طعم نعنایی استفاده نکنید. عصاره نعنا احساسی خنک، تازه و سرحال نماینده به انسان می دهد. اما در هنگام خواب این ماده با خاصیت محرک خود، سیستم عصبی را تحریک نموده و بدن را هوشیار می نماید و خوابیدن واقعا سخت خواهد شد.

8- خوابیدن به همراه حیوانات خانگی

اگر اجازه می دهید حیوان خانگی تان با شما در تخت بخوابد، ممکن است علت بد خوابی تان همین باشد. درست است که نگه داشتن حیوان خانگی فواید فیزیکی و ذهنی زیادی دارد، اما خوابیدن با آنها در یک تخت باعث بد شدن کیفیت خواب تان می گردد. این به آن علت است که چرخه خواب انسان ها و حیوانات فرق دارد.

9- شیفت شب بودن

اگر در شیفت شب کار می کنید اندازه و کیفیت خواب تان مناسب نخواهد بود. در این حالت اندازه ترشح هورمون سرتونین در بدن هم پایین می آید و حال روحی تان هم بهم می ریزد. به علاوه معلوم نیست که بتوانید در طول روز خواب کافی داشته باشید یا خیر.

10- تنهایی

تنهایی یکی دیگر از عوامل بد خوابی است. اگر افسرده باشید تنهایی را بیشتر احساس می کنید. به علاوه همین افسردگی هم می تواند تاثیر مضری بر روی خواب تان داشته باشد.

به علاوه افراد تنها اغلب بدون اینکه احساس خستگی نمایند به رختخواب می فرایند که همین هم می تواند بر خواب آنها اثر بگذارد.

منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 954

به "10 آسیبی که هر روز به خواب مان می زنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 آسیبی که هر روز به خواب مان می زنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید