بدون کدام اعضای بدن زنده می مانیم؟

به گزارش آموزشگاه ما، صدا و سیما/ آیا می دانستید که افراد در شرایط خاص می توانند با نیمی از مغز، زندگی نسبتا طبیعی داشته باشند. علاوه بر مغز، بعضی اعضای دیگر از بدن وجود دارند که بدون آن ها هم می توان زنده ماند. این دسته از اعضای بدن، اندام غیر حیاتی (non vital organs) نامیده می شوند. در ادامه مطلب، به این موارد اشاره شده است.

بدون کدام اعضای بدن زنده می مانیم؟

معده

معده، چهار عمل اصلی، هضم مکانیکی، هضم شیمیایی، جذب و ترشح را انجام می دهد؛ اما در برخی مواقع به دلایلی مانند تروما یا ابتلا به سرطان مجبور به خارج کردن معده می شویم. زمانی که معده برداشته می گردد، جراحان مستقیم مری را به روده کوچک پیوند می زنند. به مرور، این افراد می توانند رژیم غذایی طبیعی همراه با مکمل های ویتامین داشته باشند.

طحال

از آن جا که طحال در نزدیکی دنده ها قرار گرفته است، بیشتر در معرض ترومای (ضربه) شکمی قرار می گیرد که تشخیص ندادن و درمان نکردن به موقع، به مرگ فرد منجر می گردد. امکان ادامه حیات بدون طحال وجود دارد؛ به این علت که کبد هم نقش مهمی در بازیافت گلبول های قرمز و اجزای آن ایفا می نماید. به طور مشابه، بافت های لنفوئیدی در بدن به عملکرد ایمنی طحال، یاری می نماید.

اندام های فراوری مثل

در مردان، سرطان، ترومای ناشی از درگیری، ضربات در ورزش یا تصادفات رانندگی، علل اصلی برداشتن بیضه محسوب می شوند. در زنان، انجام عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم و تخمدان بر اثر ابتلا به سرطان) باعث توقف چرخه قاعدگی پیش از دوره یائسگی می گردد.

آپاندیس

زمان ورود محتوای روده به آپاندیس، التهاب آپاندیس ایجاد می گردد که به آن، آپاندیسیت گفته می گردد. در موارد حاد، با انجام جراحی، زائده آپاندیس خارج می گردد.

روده بزرگ

روده بزرگ یا کولون، وظیفه جذب آب و آماده سازی مدفوع از راه فشرده سازی را بر عهده دارد. ابتلا به سرطان یا دیگر بیماری ها می تواند به برداشتن بخشی یا همه روده بزرگ، منجر گردد.

کیسه صفرا

صفرا به طور مداوم، جهت یاری به تجزیه چربی، فراوری می گردد. کیسه صفرا هنگامی که چربی را تشخیص می دهد، هورمونی آزاد می نماید که باعث منقبض شدن کیسه و رها شدن صفرا درون روده، جهت یاری به هضم چربی، می گردد. کلسترول اضافی در صفرا باعث ایجاد سنگ صفرا می گردد. سنگ های صفراوی با عمل جراحی موسوم به کولسیستکتومی، جهت خارج کردن کیسه صفرا درمان می گردد.

چشم ها

با این که چشم ها نقش مهمی در برقراری ارتباط فرد با محیط اطراف دارند، اما بسیاری از افراد به علت حادثه یا بیماری، چشم خود را از دست می دهند و بدون داشتن چشم، همچنان زنده اند.

تیروئید

غده تیروئید، یکی از مهم ترین غددها در اعضای بدن است که باعث ترشح هورمون های مورد احتیاج بدن می گردد، اما ممکن است به علت بیماری، پزشک تصمیم به برداشتن آن بگیرد؛ اما به یاری داروهای هورمونی می توان به زندگی ادامه داد.

یک کلیه و یک ریه

فردی که یک کلیه خود را از دست داده است، می تواند تا سال ها با یک کلیه دیگر زنده بماند. در بلندمدت، ممکن است در عملکرد کلیه کمی مشکل ایجاد یا فرد، مبتلا به فشار خون بالا گردد، اما در مجموع، یک کلیه سالم می تواند مانند دو کلیه هم به خوبی کار کند.

بعلاوه، زندگی تنها با یک ریه یا یک و نیم ریه، تفاوت چندانی با زندگی با دو ریه ندارد. دیده ها نشان می دهند افرادی که با عمل جراحی، یک ریه خود را برداشته اند، توانسته اند 70 تا 80 درصد عملکرد تنفس خود را حفظ نمایند.

لوزه ها

لوزه ها، غدد لنفاوی هستند که در سلامت ما بسیار اهمیت دارند. لوزه ها اغلب ملتهب و عفونی می شوند و در مواردی، پزشک تصمیم می گیرد که لوزه ها را بردارد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 675

به "بدون کدام اعضای بدن زنده می مانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون کدام اعضای بدن زنده می مانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید