مصرف موز در بدنسازی یا مصرف شیر کاکائو؟

به گزارش آموزشگاه ما، به طور کلی تغذیه و مصرف درست مواد غذایی بیشترین نقش را در رشد دارد، اگر از دید ورزشی بخواهیم به مواد غذایی بپردازیم، باید گفت 50 تا 60 درصد پیشرفت بدن یک ورزشکار به تغذیه او بر می شود. هر ورزشکار در طول روز باید از تمام گروه ویتامین ها بهره لازم را ببرد، اما کدام یک از نوشیدنی های طبیعی به سلامت ورزشکاران و تاثیرگذاری بیشتر تمرینات آنها یاری می نماید؟ مصرف موز در بدنسازی موثرتر است یا رو آوردن ورزشکاران به مصرف شیرکاکائو؟ پاسخ این سوالات را در ادامه این مطلب می توانید بخوانید.

مصرف موز در بدنسازی یا مصرف شیر کاکائو؟

چرا مصرف موز در بدنسازی نقش مهمی را بازی می نماید؟

خوردن موز یکی از ساده ترین راه های ممکن برای دسترسی ورزشکاران به منابع غذایی مورد نیاز بدن برای ورزش و تمرین است و شیر موز یک نوشیدنی ثابت در تغذیه ورزشی به شمار میرود. خوردن موز دو ساعت قبل از تمرین به پایداری سطح انرژی هنگام تمرین یاری می نماید و نیز دوره های ریکاوری بعد از تمرین را کوتاه تر می نماید.

برای اینکه تمرین موثرتری داشته باشید و دوره ریکاوری تان کوتاه تر باشد، دو ساعت قبل از تمرین شیر موز بخورید.

  • پتاسیم: این ماده معدنی باارزش در واقع اصلی ترین ماده برای حرکت ماهیچه ها و جلوگیری از گرفتگی آنها هنگام تمرین است. خوردن یک موز بزرگ در هر روز مساوی است با تامین 487 میلی گرم از پتاسیم مورد نیاز بدن برای آن روز.
  • منیزیم: این ماده به بهبود حرکت و چرخش استخوانی یاری می نماید و یکی از مواد معدنی در تنظیم متابولیسم بدن است. مصرف یک موز بزرگ در طول روز یعنی تامین 37 میلی گرم منیزیوم بدن یا به عبارت دیگر، 21 درصد منیزیوم مورد نیاز برای بدن خانم ها و 17 درصد منیزیوم برای آقایان. بنابراین ورزشکاران باید مصرف موز در بدنسازی را فراموش ننمایند.
  • کربوهیدرات: مصرف کربوهیدرات در طول روز باعث بهبود کیفیت تمرینات ورزشی می گردد و چنان که هنگام تمرینات ورزشی ماهیچه نیاز به گلیکوژن -که جزو اصلی چرخه کربوهیدرات است- داشته باشد، تامین آن موجب استقامت و پایداری ماهیچه می گردد. خوردن یک موز در طول روز یعنی تامین 31 گرم کربوهیدرات.
  • ویتامین C: یک موز 15 درصد از ویتامین سی بدن را تامین می نماید. وظایف اصلی و حیاتی ویتامین سی عبارتند از: تسریع در فرآیند رشد عضلانی، حفظ و مقاومت زردپی و رباط صلیبی، و نگهداری سیستم مقاومتی بدن در برابر امراض و ویروس ها به خصوص در دوره بدنسازی و تمرینات حرفه ای. از جمله کارهای دیگر ویتامین سی می توان به یاری به ترشح آدرنالین اشاره نمود.

نوشیدن شیرکاکائو قبل از ورزش چه فوایدی دارد؟

حتما شما هم هنگام رفتن به باشگاه همراه خود آب می برید یا یکی از انواع نوشیدنی های ورزشی را تهیه می کنید. احتمال این که چند پاکت شیر کاکائو با خود به باشگاه ببرید و در فاصله بین هر ست بنوشید بسیار کم است. شاید باور نکنید، اما نوشیدن شیرکاکائو بعد از انجام تمرین های ورزشی به شیوه های مختلف و به طرزی باور نکردنی برای سلامت فیزیکی شما مفید است.

کارشناسان ورزش و تغذیه مصرف 13 تا 25 گرم پروتئین را بعد از ورزش توصیه می نمایند، این درحالی است که یک فنجان شیر کاکائو حاوی هشت تا 11 گرم پروتئین است.

ذخایر الکترولیت بدنتان را پر می نماید

شاید با شنیدن نام الکترولیت یاد موز و نوشیدنی های انرژی زا بیفتید. این نوشیدنی ها، آب مورد نیاز بدن را هنگام ورزش تامین و از دهیدراته شدن بدن جلوگیری می نمایند و از سوی دیگر می دانید که موز هم یک منبع سرشار از پتاسیم است. پتاسیم از درد عضلات و ضعف و بی حالی کم می نماید.

آنچه ضروری است بدانید این است که شیر کاکائو حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز است و میزان کلی الکترولیت آن از یک نوشیدنی انرژی زا بیشتر است. این بار به جای نوشیدن آن نوشیدنی های سبز با طعم لیموترش، یک مخلوط شیر کاکائو و موز درست کنید و بعد از یک ورزش حسابی میل کنید. نه تنها بدنتان بلکه غدد چشایی تان هم از شما متشکر خواهند بود. پس از مصرف موز در بدنسازی غافل نشوید.

پروتئین مورد نیاز شما را تامین می نماید

کارشناسان ورزش و تغذیه مصرف 13 تا 25 گرم پروتئین را بعد از ورزش توصیه می نمایند، این درحالی است که یک فنجان شیر کاکائو حاوی هشت تا 11 گرم پروتئین است. با مصرف این نوشیدنی طبیعی، خواهید دید که بعد از انجام ورزش و در طول روز پروتئین عضلاتی را که در طی ورزش آسیب دیده اند ترمیم می نماید.

شیر کاکائو حاوی دو نوع پروتئین است؛ یک نوع پروتئین که سریع عمل می نماید و نوعی دیگر که تا روز بعد کم کم آزاد می گردد. نوشیدن شیر کاکائو بعد از ورزش، زمان لازم برای ترمیم عضلات را کوتاه تر نموده و یاری به تقویت قوای بدنی و استقامت می نماید.

شیر کاکائو انرژی شما را افزایش می دهد

هر وعده از این نوشیدنی شامل 20 تا 30 گرم کربوهیدرات می گردد که در مقایسه با میزان کربوهیدرات در نوشیدنی های انرژی زا قابل مقایسه است.

مصرف کربوهیدرات بعد از هر تمرین ورزشی ذخیره انرژی را از نو می سازد، بنابراین نوشیدن شیر کاکائو بعد از ورزش از تحلیل رفتن بدن جلوگیری می نماید. علاوه بر این کربوهیدرات موجود در شکلات، ماهیچه ها را نیز از نو ساخته و از فواید پروتئین محلول در شیر نیز بهره مند می شوید.

ذخیره ویتامین D بدنتان را احیا می نماید

شاید باورتان نگردد، اما یک فنجان شیر کاکائو حاوی یک سوم نیاز روزانه بدن شما به ویتامین D است. ویتامین D استخوان ها و دندان های شما را تقویت می نماید و شما را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون می دارد. افزایش طبیعی و سالم ویتامین D در افراد می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی، به ویژه در بچه ها گردد.

مصرف روزانه این ویتامین خطر بروز دیابت نوع یک، سفت شدن بافت ها و بعضی از انواع سرطان جلوگیری می نماید. چنانچه ویتامین D به طور منظم مصرف گردد فواید طولانی مدت خواهد داشت و بدون شک یکی از برترین و مطمئن ترین منابع دریافت این ویتامین همان چند لیوان شیر کاکائو است.

کلیسم مورد نیاز شما را تامین می نماید

علاوه بر ویتامین D، شیر کاکائو حاوی یک سوم کلسیم مورد نیاز روزانه شما است. مصرف کلسیم برای رشد استخوان ها در بچه ها و نوجوانان و همین طور ورزشکارانی که بدنشان به طور مداوم در معرض تمرینات سخت قرار گرفته است از اهمیت بالایی برخوردار است.

مصرف زیاد کلسیم ممکن است روی فشار خون تاثیر مثبت و فواید بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشد. وجود کلسیم به ماهیچه ها اجازه می دهد که بیشترین بازدهی را داشته باشند.

شیر کاکائو یا موز برای بدنسازی؛ مسئله این است

همان طور که در بالا اشاره شد، هم شیر کاکائو و هم موز خواص و نقش خاصی در بدنسازی ورزشکاران دارند بنابراین ورزشکاران برای بهره مندی از خواص هر دوی این ماده مغذی می توانند مخلوطی از موز و شیرکاکائو درست نمایند و بعد از ورزش از آن لذت ببرند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 971

به "مصرف موز در بدنسازی یا مصرف شیر کاکائو؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مصرف موز در بدنسازی یا مصرف شیر کاکائو؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف موز در بدنسازی یا مصرف شیر کاکائو؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید