برگزاری جشن نوروز در سفارت ایران در تاجیکستان

به گزارش آموزشگاه ما، مراسم جشن نوروز 1401 با حضور سفیر جمهوری اسلامی، دیپلمات ها و خانواده های اعضای سفارت، شخصیت های فرهنگی تاجیک و جمع کثیری از ایرانیان مقیم تاجیکستان در یک فضای بسیار صمیمانه و محبت آمیز برگزار گردید.

برگزاری جشن نوروز در سفارت ایران در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان مراسم جشن نوروز 1401 با حضور سفیر ایران، دیپلمات ها و خانواده های اعضای سفارت، شخصیت های فرهنگی تاجیک، تیم های ملی مردان و بانوان کوراش کشورمان و جمع کثیری از ایرانیان مقیم تاجیکستان در یک فضای بسیار صمیمانه و محبت آمیز برگزار گردید.

این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید به وسیله علیرضا آراسته کنسول سفارت ایران در تاجیکستان آغاز و به وسیله مجری آرتیق قادر هنرمند سرشناس تئاتر و سینمای تاجیک ادامه یافت.

قادر در طول برنامه اشعار فراوانی از آثار شاعران ایرانی و تاجیک در وصف نوروز و بهار طبیعت، فلسفه و ماهیت این جشن باستانی ایرانی تباران را قرائت و بر این نکته تاکید نمود که نوروز کهن ترین، باشکوه ترین، طبیعی ترین و مردمی ترین جشن دنیا است.

این هنرمند تاجیک علت محبت ورزیدن ملت های دنیا به ایران را مربوط به نقش بی بدیل فرهنگی و تمدنی ایران در تعالی بشریت دانست و از این ابیات نظامی گنجوی یاد کرد:

همه عالم تن است و ایران دل نیست گوینده زین قیاس خجل

چون که ایران دل زمین باشد دل ز تن به بود یقین باشد

سپس با فرا رسیدن لحظه تحویل سال نو همه شرکت کنندگان با خواندن دعای یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ و تبریک سال نو بر یکدیگر، بر شادی و نشاط معنوی این مراسم اضافه نمودند.

در بخش دیگری از این برنامه پیغام ویدیویی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به مناسبت نوروز خطاب به ایرانیان مقیم خارج از کشور پخش شد.

در ادامه دانش آموزان مجتمع آموزشی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه و بعلاوه تعدادی از بچه ها خانواده های حاضر در مراسم اشعاری در ستایش نوروز و بهار قرائت کردند.

بعلاوه در این مراسم خوشنویسان که یک تن از فرهنگیان ایرانی مقیم تاجیکستان می باشد، در حالی که شرکت کنندگان سوره فاتحه بر لب و آرزویی بر دل داشتند، با دیوان حافظ فال گرفت و آغاز به قرائت این غزل کرد:

مژده ای دل که دگر باد صبا بازآمد هدهد خوش خبر از طرف سبا بازآمد

برکش ای مرغ سحر نغمه داوودی باز که سلیمان گل از باد هوا بازآمد

در بخش سرانجامی برنامه، محمد تقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان طی سخنانی فرا رسیدن نوروز باستانی و آغاز سال نو 1401 خورشیدی و تقارن آن با ایام شعبانیه را به همه حضار، ایرانیان، تاجیک ها و تمامی مردمان قلمرو نوروز تبریک و تهنیت گفت.

وی نوروز را دارای جایگاه بسیار رفیعی در حافظه تاریخی ایرانی تباران دانست و اصلی ترین ویژگی این جشن را پیغام آوری مهر، صلح و دوستی به دنیایان توصیف کرد.

صابری با استقبال و ابراز خوشحالی از حضور تیم های مردان و بانوان ایران در این مراسم، پیروزی تیم مردان و مقام سوم تیم بانوان در رقابت های کوراش قهرمانی آسیا 2022 که در آستانه سال نو در مرکز تاجیکستان برگزار گردید، تبریک گفت.

سفیر ایران به دانش آموزان و بچه ها شرکت کننده در این مراسم هدایایی تقدیم کرد و از تعدادی از شخصیت های فرهنگی نیز قدردانی به عمل آورد.

حضور گروه موسیقی عبدالله نذری تاجیکستان و اجرای آهنگ های بر اشعار نوروزی و عرفانی بر معنویت این مراسم اضافه نمود.

در سرانجام برنامه از شرکت کنندگان پذیرایی به عمل آمد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 931

به "برگزاری جشن نوروز در سفارت ایران در تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری جشن نوروز در سفارت ایران در تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید