درمان سکته قلبی با استفاده از mRNA: نتایج امیدوارکننده

به گزارش آموزشگاه ما، محققان دانشگاه هیوستون روی روش جدیدی را برای یاری به بازسازی سلول های قلب پس از حمله قلبی با استفاده از mRNA کار می نمایند. با این روش سلول های قلبی به حالتی شبیه سلول های بنیادی بازمی گردند. آزمایش روی موش ها نشان داده که عملکرد قلب یک ماه پس از حمله قلبی، بهبود قابل توجهی دارد.

درمان سکته قلبی با استفاده از mRNA: نتایج امیدوارکننده

برخلاف بیشتر بافت های بدن، سلول های قلب توانایی محدودی برای بازسازی پس از آسیب دارند.پس از حمله قلبی بافت آسیب دیده به صورت بافت جوشگاه یا اسکار درمی آید و عملکرد قلب را کاهش می دهد و می تواند منجر به فوت زودهنگام یا نارسایی قلبی و دیگر عوارض قلبی گردد.

در سال های اخیر، دانشمندان روش ترمیم با استفاده از سلول های بنیادی جفت را آزمایش نموده اند و بعضی دیگر فاکتورهای رونویسی را شناسایی نموده اند که می توانند سلول های قلب را وادار به آغاز دوباره ازدیاد نمایند.

در تحقیق نو، محققان هیوستون دو فاکتور رونویسی جهش یافته به نام Stemin و YAP5SA را شناسایی کردند که می توانند سرعت تکثیر سلول های قلبی یا اصطلاحا کاردیومیوسیت ها را افزایش دهند.

آزمایش ها روی سلول های موش کشت داده شده نشان داده اند که Stemin خواص سلول های بنیادی را در کاردیومیوسیت ها فعال می نماید، در حالی که YAP5SA این فرآیند را با القای رشد تقویت می نماید.

این دو فاکتور رونویسی با استفاده از mRNA مصنوعی وارد سلول های قلب می شوند. این همان فناوری ای است که به طور گسترده برای ساخت واکسن های کووید-19 استفاده می گردد. mRNA به ریبوزوم های سلولی دستور فراوری Stemin و YAP5SA را می دهد.

در آزمایش های دیگر، گروه تحقیق mRNA حاوی فاکتورهای رونویسی را پس از حمله قلبی به قلب موش های زنده تزریق کردند. در عرض 24 ساعت، تکثیر سلول های قلب حداقل 15 برابر افزایش یافت که به طور قابل توجهی عملکرد قلب را بهبود داد.

مقایسه ترمیم قلب موش چهار هفته پس از حمله قلبی سمت چپ: موشی که درمان دریافت ننموده. سمت راست: قلب یک موش آزمایشی که درمان mRNA دریافت نموده:

مانند هر مطالعه دیگری بر روی حیوانات، نتایج ممکن است لزوماً برای انسان قابل تعمیم نباشند.

این تحقیق در The Journal of Cardiovascular Aging منتشر شده است.

توصیه می کنیم

فیلم بچه اشتباهی - معرفی، آنالیز و تحلیل - Changeling

سریال در چشم باد : معرفی و آنالیز و تحلیل

آیا وقتی هوس غذا می کنیم به آن احتیاج داریم؟ چرا کالری خوش مزه است

نگاهی به زندگی و لیست آثار گلی ترقی به همراه داستان کوتاه پدر

فیلم هزارتوی پن : معرفی، تحلیل و آنالیز

کم هوش، اما دوست داشتنی: سندرم ویلیامز

منبع: یک پزشک
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 935

به "درمان سکته قلبی با استفاده از mRNA: نتایج امیدوارکننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سکته قلبی با استفاده از mRNA: نتایج امیدوارکننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید