رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به کانال کانون های ورزشی درشبکه شاد اضافه می شوند

به گزارش آموزشگاه ما، تهران (پانا) - مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به تشریح فعالیت های دفتر فعالیت های ورزشی در سالی که گذشت، پرداخت و از برنامه های این دفتر در سال 1400 گفت.

رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به کانال کانون های ورزشی درشبکه شاد اضافه می شوند

محمد جعفری در گفت وگو با پانا با بیان اینکه در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت و دفتر فعالیت های ورزشی هر برنامه و سیاستی را ماخوذ از اسناد بالادستی تعریف کردیم اظهار کرد: در سند برنامه درس ملی، موضوع تربیت بدنی یک جایگاه خاصی دارد و یکی از حوزه های یادگیری تحت عنوان سلامت و تربیت بدنی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین تربیت بدنی جایگاه خاصی دارد افزود: یکی از ساحت های 6 گانه ما تربیت زیستی و بدنی تعریف شده هرچند ما به عنوان کارشناسان حوزه تخصصی تربیت بدنی معتقدیم در ساحت های 6 گانه تربیت نباید به تربیت زیستی و بدنی معطوف شویم زیرا تربیت باید برای تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیبا شناختی و هنری، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناورانه و ریستی و بدنی نقش آفرینی کند و این موضوع بسیار مهم است.

سیاست ها براساس اسناد بالادستی تحت عنوان مکتب عام تعریف شده است یعنی مدرسه محور کردن، کیفیت محور بودن، فراگیری، برنامه محوری، علمی و تخصصی بودن، اخلاق محور و ارزش محور بودن، مشارکت محور بودن فعالیت ها مهم است

جعفری بیان نمود: براساس اسناد بالادستی که اهداف را اخذ کردیم و باید تربیت انسان ها براین اساس باشد بیانیه ماموریت ما نیز براین اساس تعریف شده و سیاست ها براساس اسناد بالادستی تحت عنوان مکتب عام تعریف شده است یعنی مدرسه محور کردن، کیفیت محور بودن، فراگیری، برنامه محوری، علمی و تخصصی بودن، اخلاق محور و ارزش محور بودن، مشارکت محور بودن فعالیت ها مهم است.

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست های 7 گانه را براساس سند تحول بنیادین، برنامه درس ملی و اهداف کلان طراحی و سبد پروژه های ورزشی دانش آموزان را با شعار مدرسه کانون تحول برنامه ریزی کردیم گفت: نیروی انسانی، محتوا و فضا و تجهیزات در این امر بررسی می شود؛ ما در سال 99 به دنبال بازنگری محتوا بودیم و در بحث تجهیزات، کاروان وسایل ورزشی را به مناطق مختلف ارسال کردیم، در بخش فضا نیز با راه اندازی مدرسه پویا فعالیت هایی انجام دادیم و کتابی در این راستا تولید و 24 هزار کتاب توزیع کردیم، در بحث نیرو نیز بیش از 137 هزار آموزگار پایه را آموزش دادیم.

فعالیت ها باید در مدرسه اتفاق بیفتد

وی اضافه کرد که در بحث سرانه فعالیت های ورزشی با یک ساعت و نیم درس تربیت بدنی موافق نبودیم لذا طرح های مختلفی را در این باره به سبد فعالیت ها اضافه کردیم؛ در سال 99 با توجه به کرونا بسته تحولی کنترل وزن و چاقی و اندازه گیری شاخص توده بدنی دانش آموزان را با هدف ترویج سبک زندگی سالم و فعال اجرایی کردیم همچنین 16 برنامه داشتیم که 5 مستقل و 11 مشترک بود در این تعداد 25 فعالیت تعریف شده که ذیل این فعالیت ها 3 فعالیت منطقه ای و 13 فعالیت مدرسه بود چراکه تاکید داریم فعالیت ها باید در مدرسه باشد.

جعفری ادامه داد: در سال 99 با توجه به کرونا و تعطیلی مدارس یک نگرانی داشتیم چراکه معتقد بودیم یک ساعت و نیم فعالیت ورزشی جوابگوی نیازهای دانش آموزان نیست؛ مدل مفهومی تحول نظام آموزشی ما نیز در قبل از کرونا بر حضور دانش آموزان در مدارس تاکید داشت و آموزش معلم و دانش آموز چهره به چهره و ارزشیابی معلم محور بود دانش آموزان از فضای مجازی بهره مندی محدودی داشتند و نقش خانواده در آموزش فرزندان کمرنگ بود که در کرونا این زیست بوم تغییر کرد.

در دوران پسا کرونا باید به سمت تلفیقی از دوران قبل از کرونا و دوران کرونا برویم

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به برنامه های سال 1400 اشاره و اظهار کرد: در دوران پسا کرونا باید به سمت تلفیقی از دوران قبل از کرونا و دوران کرونا برویم و مدرسه جدیدی برای آموزش داشته باشیم همچنین مدارس پسا کرونا باید زیرساخت فناوری بالایی داشته باشند محتواها باید مشارکتی و ارزشیابی چندجانبه باید ارتباطات مجازی باید رسمی شوند یعنی باید آموزش حضوری و مجازی داشته باشیم و بستر ارتباطی به منزل معطوف تا همکاری خانواده پررنگ شود.

وی با بیان اینکه درس تربیت بدنی در 3 حیطه دانشی، آمادگی جسمانی و مهارت های ورزشی دنبال می شود افزود: با برنامه ریزی معاون تربیت بدنی و سلامت، دفتر ما به سمت این رفت تا نقش تربیت بدنی را بیشتر کند لذا با همکاری همکاران در سراسر کشور سعی کردیم برنامه های خوبی را تولید کنیم.

جعفری مطرح نمود: در سالی که گذشت 80 قسمت برنامه تربیت بدنی از شبکه آموزش، 65 قسمت برنامه تربیت بدنی از رادیو ورزش، 15 قسمت بازی های آمادگی جسمانی برای دوره ابتدایی، 30 قسمت آمادگی جسمانی برای متوسطه اول و دوم، 20 قسمت برنامه خانه پویا، 13 قسمت آمادگی جسمانی در منزل، 8 قسمت آموزش والدین، 10 قسمت انیمیشن آمادگی بنیادین در سازه های ورزشی و فیلم معرفی کلاس درس تربیت بدنی تولید شد.

اضافه شدن رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به فعالیت های ورزشی

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شبکه شاد نیز کانال هایی را راه اندازی کردیم که محتواها و فعالیت های متعددی را به دانش آموزان در کرونا ارائه کرد خبر داد که رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به فعالیت های ورزشی ما اضافه خواهد شد. ما در سال 99 یکی از پروزه اصلی مان را کنترل چاقی دانش آموزان قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه های جاری ما نیز در حال انجام است گفت: به طور مثال 383 مدرسه پویا را برای کشور درنظر گرفتیم و اعتباراتش پرداخت شده است که بعد از کرونا دانش آموزان می توانند از این مدارس استفاده کنند برای فعال کردن درس تربیت بدنی 7 دبیرخانه را در کشور تشکیل دادیم.

تاکید بر آموزش والدین

جعفری مطرح نمود: یکی دیگر از برنامه های سال 99 برگزاری جشنواره مهارت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی و آموزگاران پایه بود که به صورت مجازی برگزار شد دوره آموزشی را تحت عنوان تولید محتوای آموزشی و رسانه ای برای کرونا درنظر گرفتیم که تمام معلمان تربیت بدنی در آن شرکت کنند همچنین آموزش والدین جز برنامه های ماست.

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش بیان نمود: کمک به به سازی و نوسازی مدارس و تغییر کاربری مدارس برای مکان هایی که بلااستفاده است نیز در حال انجام است؛ سال 98 حدود 380 کلاس درس را مورد بررسی قرار دادیم و در سال 99 نیز 203 کلاس درس تربیت بدنی را در کشور با تجهیزات ویژه ابتدایی با اولویت مدارس دخترانه انجام و در حال انجام داریم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 393

به "رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به کانال کانون های ورزشی درشبکه شاد اضافه می شوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به کانال کانون های ورزشی درشبکه شاد اضافه می شوند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به کانال کانون های ورزشی درشبکه شاد اضافه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید