سند ایران وچین جایگزین برجام نیست، باید سند را زودتر امضا می کردیم خبرنگاران

به گزارش آموزشگاه ما، سفیر سابق ایران در چین با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین هیچ ارتباطی به برجام ندارد، گفت: اگر این سند 6 سال پیش امضا می شد، بسیاری از مسائل مالی می توانست مرتفع گردد.

سند ایران وچین جایگزین برجام نیست، باید سند را زودتر امضا می کردیم خبرنگاران

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مهدی صفری سفیر اسبق ایران در روسیه و چین به تحلیل ابعاد مختلف همکاری ایران و چین پرداخت و گفت: این سند شش سال پیش باید امضا می شد، باید بدانیم که بسیاری از مسائل و مسائل مالی و سرمایه گذاری با این سند می توانست مرتفع گردد. باید کوششی صورت بگیرد تا این سند دنبال گردد.

صفری اظهار کرد: دنبال کردن آیتم های این سند با طرف چینی در زمینه صنعت، پتروشیمی، پالایشگاه ها و به خصوص معادن می تواند اشتغال زایی کند. کارهای زیربنایی مثل نیروگاه ها، ریل گذاری از چابهار به مشهد و از مشهد به تبریز می تواند گشایش بسیار زیادی در ترانزیت به وجود بیاورد. در مجموع جزئیات این توافق می تواند تحول بسیار خوبی در زمینه اقتصاد و اشتغال به دنبال داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در روسیه و چین توضیح داد: امضای این سند می تواند پیامی به جهان باشد که ایران پس از برجام تنها به دنبال همکاری با غرب نیست؛ حتی اگر آلمان ها، فرانسوی ها و هر کشوری از اروپا بخواهد می تواند این سند را امضا کند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی این همکاری راهبردی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه این سند چکش بسیار زیادی خورده است، اعلام کرد: البته این سند منحصر به کشور ما نیست، چینی ها این سند را با کشورهای زیادی از حاشیه خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز امضا نموده اند. محتوای این سند در همکاری چین با ایران، محتوای قوی تری نسبت به سایر کشورها دارد.

صفری اضافه کرد: این سند در حال انجام است و اگر زودتر امضا و اجرایی شده بود، الان جهت ترانزیت مدنظر شکل گرفته بود و ایجاد شغل زیادی از لحاظ بعد ترانزیت کالا می توانست ایجاد گردد.

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه سند همکاری ایران و چین از سال 94 شروع شده است، تاکید نمود: این سند کاملاً مستقل از برجام است و هیچ ارتباطی به برجام ندارد. اینکه همکاری ایران و چین جایگزینی برای برجام است تصوری نابجاست و باید بدانیم این دو، ایونت های متفاوتی با راهبردهای متفاوت هستند.

وی در خاتمه با بیان اینکه جزئیات این اسناد محرمانه است و در جهان این مسائل باز نمی گردد، گفت: مجلس در جریان این تفاهم نامه و جزئیات مطلوب آن قرار خواهد گرفت، نمایندگان مجلس محتوای برد-برد این سند را درمی یابند که به نفع هر دو کشور است.

منبع: مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 390

به "سند ایران وچین جایگزین برجام نیست، باید سند را زودتر امضا می کردیم خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند ایران وچین جایگزین برجام نیست، باید سند را زودتر امضا می کردیم خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید