غیرسیگاری ها در معرض دود سیگار

به گزارش آموزشگاه ما، مطالب و مسائل متعددی در باره اثر پیچیده دود سیگار در ایجاد سرطان و دیگر بیماری های ریوی در بین افراد غیرسیگاری کشف شده است. بنا بر پژوهشی که در بریستول صورت گرفت معلوم شد که مقدار کاتینین (نیکوتین

غیرسیگاری ها در معرض دود سیگار

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

مطالب و مسائل متعددی در باره اثر پیچیده دود سیگار در ایجاد سرطان و دیگر بیماری های ریوی در بین افراد غیرسیگاری کشف شده است. بنا بر پژوهشی که در بریستول صورت گرفت معلوم شد که مقدار کاتینین (نیکوتین متابولیت) در بزاق بچه های افراد سیگاری، به مراتب بیش تر است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بچه هایی که پدر و مادر آنان - هر دو - سیگاری هستند، گویی خود آن ها سیگاری هستند و به میزان کشیدن هشتاد سیگار در سال نیکوتین وارد ریه آن ها می گردد. در یک آنالیز اجرا شده به وسیله برخی از پژوهشگران، که در باره شرایط استعمال سیگار در میان بچه های مدرسه ای انجام گرفت، از بزاق بچه های یازده تا شانزده ساله نمونه برداری شد. این پژوهشگران که نتایج آنالیز خود را در مجله بریتیش مدیکال به چاپ رساندند بر این باورند که ممکن است این شرایط ناخواسته در تمام دوران کودکی ادامه داشته باشد و بدیهی است که سلامت کودک را به خطر می اندازد. در زمینه تأثیر دود سیگار، دو رشته پژوهش اجرا شده است: 1- مطالعات در زمینه اپیدمولوژیِ مقدار افزایش خطر سلامتی کودک 2- پژوهش در خصوص اثر ذره های شیمیایی دود تنباکوی موجود در هوای دم بر روی بر روی مایعات بدن.

حقایق مربوط به اپیدمولوژی درباره به خطر افتادن سلامت بچه ها در طی چندین سال کسب شده است. اما از کوشش برای اثبات اثرهای شیمیایی آن موقع خیلی زیادی نمی گذرد

در یک آنالیز ملی که درباره طول قد بچه ها و عادت سیگار کشیدن پدران و مادران آن ها انجام گرفت معلوم شد که طول قد بچه های هفت تا یازده ساله سیگاری ها یک سانتیمتر کوتاه تر از بچه های غیرسیگاری هاست.

بنا بر پژوهشی دیگر که در مجله پزشکی نیواینگلند به چاپ رسید گفته شده است که بچه ها مادرهای سیگاری، اشکال هایی از لحاظ تنفس دارند. نویسندگان این مقاله که از دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون بودند نتیجه گرفتند که قرار گرفتن اجباری کودک در برابر دود سیگار مادر، ممکن است اثرهای مهمی بر تکمیل کار ریه در آنان داشته باشد. پژوهش های دیگر نشان می دهد که بچه های پدر و مادرهای سیگاری دو برابر بچه های افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به بیماری های ریوی هستند.

چندین سال پیش، دال ساندلر از مؤسسه ملی مطالعات بهداشت محیط در امریکا، گزارش داد که در صورت سیگار کشیدن برخی از افراد خانواده، احتمال وقوع سرطان برای اعضای غیرسیگاری خانواده وجود دارد. ساندلر گفت که این احتمال برای کسانی که در طفولیت در معرض دود سیگار بوده اند تا شصت درصد هم می رسد. یک کشف مهم این است که احتمالاً مواد شیمیایی موجود در یک اتاق پر از دود سیگار، کشنده تر از دودی است که شخص سیگاری استنشاق می نماید.

جراحان عمومی در امریکا می گویند که دود سیگار دارای سه برابر بنزوپیرین (= یک عامل سمی و سرطان زا) یا شش برابر تولوئن (یک نوع کارینوژن دیگر) و بیش از پنجاه برابر دی متیل نیتروسامین است. به عقیده ساندلر، ممکن است آسیبی که از دود سیگار ناشی می گردد بیش از مقداری باشد که پیش از این شناخته شده بود. قبلاً مطالعات گسترده ای که در باره تأثیر دود سیگار انجام شده بود، به دلیل نبودن اطلاعات مفید درباره در معرض دود سیگار بودن افراد، ناتمام بود. بچه ها و کدبانوان، اطلاعات مفیدی را دراختیار می گذارند. برخی از مطالعات اجرا شده بر روی بهداشت خانم هایی که همسرانشان سیگاری اند، به دلیل نبودن تمایزی بین خانم های شاغل و خانه دار بی نتیجه ماند.

اما طبق آنالیز اجرا شده در پنسیلوانیا که در یک کنفرانس بین المللی که در خصوص بهداشت و سیگار برگزار گردید اعلام شد، در خصوص خانم های غیرسیگاری و خانه دار که همسرانشان سیگاری اند احتمال فوت در اثر سرطان، دو برابر خانم های غیرسیگاری است که شوهرانشان سیگاری نیستند. در ژاپن خانم های بسیاری شاغلند، اما به دلیل سیگاری بودن بسیاری از مردان نتایج مشابهی به دست آمده است. گزارشی در باره ژاپن در مجله پزشکی نیواینگلند به چاپ رسید که آشکار می ساخت که گاهی مقدار کاتینین در ادرار افرادی که در معرض دود سیگارند معادل کشیدن سه سیگار در روز است. خطرِ قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است به جنین هم سرایت کند.

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 660

به "غیرسیگاری ها در معرض دود سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیرسیگاری ها در معرض دود سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید