هماهنگی مغز بچه ها و بزرگسالان هنگام بازی
به گزارش آموزشگاه ما، آیا تا به حال با یک کودک بازی نموده اید و حتی اگر آنها هنوز نمی توانستند با شما صحبت نمایند ، احساس ارتباط می کنید؟ تحقیقات جدید نشان می دهد که شما به معنای واقعی کلمه ممکن است در یک طول موج یکسان باشید و فعالیت مغزی مشابهی را در همان مناطق مغزی تجربه کنید.
به گزارش خبرنگاران ،تیمی از محققان پرینستون اولین مطالعه را در خصوص نحوه تعامل مغز کودک و بزرگسال در هنگام بازی طبیعی انجام داده اند و آنها شباهت های قابل اندازه گیری را در فعالیت عصبی خود یافته اند. به عبارت دیگر ، فعالیت مغز کودک و بزرگسال هنگام تقسیم اسباب بازی ها و تماس چشمی ، با هم بالا و پایین می رود. این تحقیق در آزمایشگاه کودک پرینستون انجام شد ، جایی که محققان دانشگاه چگونگی یادگیری ، تبادل نظر و درک دنیا را برای نوزادان آنالیز می نمایند.
الیز پیازا ، دانشمند تحقیق در این زمینه گفت: تحقیقات قبلی نشان داده است که مغز بزرگسالان هنگام تماشای فیلم و گوش دادن به داستان ها همگام سازی می گردد ، اما اطلاعات کمی در خصوص چگونگی ایجاد این همزمانی عصبی در سالهای اول زندگی وجود دارد.
Piazza و همکارانش ، یک دانشمند تحقیقاتی وابسته در PNI ؛ اوری هاسون ، استاد روانشناسی و علوم اعصاب ؛ و کیسی لو ویلیامز ، استادیار روانشناسی - اظهار داشتند که همزمانی عصبی پیامدهای مهمی در رشد اجتماعی و یادگیری زبان دارد.
مطالعه ارتباط واقعی و رو در رو بین نوزادان و بزرگسالان بسیار سخت است. بیشتر مطالعات گذشته در خصوص اتصال عصبی ، که بسیاری از آنها در آزمایشگاه هاسون صورت گرفته بود ، شامل اسکن مغز بزرگسالان با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) ، در جلسات جداگانه بود ، در حالی که بزرگسالان دراز کشیده و فیلم تماشا می کردند یا به داستان گوش می دادند.
اما برای مطالعه ارتباطات در زمان واقعی ، محققان احتیاج به ایجاد یک روش دوستدار کودک برای ثبت فعالیت مغز به طور همزمان از مغز کودک و بزرگسال داشتند. محققان با یاری اقتصادی به وسیله یاری هزینه انتقال فناوری اریک و وندی اشمیت ، یک سیستم جدید تصویربرداری عصبی دو مغزی ایجاد کردند که از طیف سنجی مادون قرمز عملکردی (fNIRS) استفاده می نماید ، که بسیار ایمن است و اکسیژن رسانی در خون را به عنوان پروکسی برای فعالیت عصبی ثبت می نماید. این تنظیمات به محققان امکان می دهد هماهنگی عصبی بین نوزادان و بزرگسالان را در حالی که با اسباب بازی بازی می نمایند ، آواز می خوانند و کتاب می خوانند ، ضبط نمایند.
همین بزرگسال با همه 42 نوزاد و کودک نوپا که در این مطالعه شرکت نموده بودند ارتباط برقرار کرد. از این تعداد ، 21 نفر باید کنار گذاشته شوند زیرا بیش از حد چرخیدند و سه نفر دیگر از پوشیدن کلاه خودداری کردند و 18 کودک را از 9 ماهگی تا 15 ماهه ترک کردند.
این آزمایش دو بخش داشت. در یکی ، آزمایشگر بزرگسال پنج دقیقه را صرف تعامل مستقیم با کودک کرد - با اسباب بازی بازی ، آواز قافیه های بچگانه در حالی که کودک در دامان والدین خود نشسته بود. در دیگری ، آزمایشگر به طرف خود برگشت و برای بزرگتر دیگری قصه ای تعریف کرد در حالی که کودک بی سر و صدا با والدین خود بازی می کرد.
این اطلاعات داده ها را از 57 کانال مغز جمع آوری نموده است که در پیش بینی ، پردازش زبان و درک دیدگاه های دیگران نقش دارند.
هنگامی که آنها داده ها را آنالیز کردند ، محققان دریافتند که در جلسات رو در رو ، مغز نوزادان با مغز بزرگسالان در چندین منطقه هماهنگ شده است که شناخته شده است در درک سطح بالایی از دنیا نقش دارند - شاید یاری به بچه ها معنای کلی یک داستان را رمزگشایی می نمایند و یا انگیزه های بزرگسال را برای آنها می خوانند.
هنگامی که بزرگسال و نوزاد از یکدیگر روگرداندند و با افراد دیگر درگیر شدند ، اتصال بین آنها از بین رفت.
این مورد با انتظارات محققان مطابقت داشت ، اما این داده ها همچنین غافلگیرنماینده بودند. به عنوان مثال ، قوی ترین اتصال در قشر جلوی مغز اتفاق افتاده است ، که در یادگیری ، برنامه ریزی و عملکرد اجرایی دخیل است و قبلا تصور می شد که در دوران نوزادی کاملاً توسعه نیافته است.
ما همچنین متعجب شدیم که متوجه شدیم مغز نوزاد اغلب چند ثانیه مغز بزرگسالان را هدایت می نماید ، این امر نشان می دهد که نوزادان نه تنها منفعلانه ورودی دریافت نمی نمایند بلکه ممکن است بزرگسالان را به سمت مورد بعدی که قرار است تمرکز نمایند هدایت کند: اسباب بازی برای برداشتن ، کدام کلمات را می توان گفت
منبع: جام جم آنلاین