همه چیزهایی که می خواهید درباره غذاهای اسپانیایی بدانید

به گزارش آموزشگاه ما، از سال 62 به صورت حرفه ای مشغول آموزش آشپزی در ایران است. آموزشگاهش پر است از مدارک بین المللی مدرک آشپزی درجه یک، غذای فست فودی، سنتی، کافی شاپ، نان های حجیم و نیمه حجیم، غذاهای روز، مدرک Haccp از موسسه Rwtuw از آلمان، هتل داری از دانشگاه مودول ونی اتریش و...

همه چیزهایی که می خواهید درباره غذاهای اسپانیایی بدانید

آن قدر کارنامه کاری اش پربار است که باورت نمی گردد، متولد سال 1336 باشد. پوراندخت نمیرانیان این روزها مشغول تدریس هتلداری و آشپزی در دانشگاه هاست.

برای سفر به اسپانیا با او همراه می شویم هر چند که می دانیم تجربه اش در طبخ غذاهای اتریشی، تونسی و عربی بیشتر است، اما جالب است بدانید او یکی از معدود سرآشپزهایی است که با رسم و رسوم و آشپزی اسپانیایی ها آشنایی کامل دارد.

اولین غذا یش را در 11 سالگی پخت که خوراک عدس بود اما چون نمی دانست باید عدس را پاک کرد عدسی را با سنگ هایش پخت و مورد سرزنش نهاده شد. به پخت غذاهای بین المللی علاقه مند بود. اما آشنایی اش به غذاهای اسپانیای به خاطر شباهت های رسم و رسومی بین ایرانی ها و اسپانیایی ها بود.

وجه تشابه غذای اسپانیایی مانند دلمه و کباب و نزدیک بودن سرو غذاهای ایرانی با غذاهای شمال آفریقا و کشورهای اسلامی و البته برخی غذاهای آمریکای جنوبی که پیش از آن مستعمره اسپانیا بودند، دلیلی شد محکم که این بانوی ایرانی دوره کامل پخت غذاهای اسپانیایی را ببیند. 25 سال می گردد که آشپز حرفه ای است و 17 سال است سمت سرآشپز را دارد. با پوراندخت نمیرانیان سفری می کنیم به مادرید.

طعم دهنده های اسپانیایی

روغن زیتون یکی از طعم دهنده هاست که جهت پخت انواع غذاها و سس سالادها برای طعم دهی بهتر استفاده می گردد. سیر و پیاز در بیشتر غذاها موجود است. استفاده از سس سالسا (salsa) که سس تندی است و با غذا خورده می گردد عادت اسپانیایی هاست. استفاده از انواع فلفل تند چیلی که به بیش از صد نوع تقسیم می گردد نیز جزو فرهنگ آنهاست. استفاده از آووکادو در سالاد و تهیه سس آووکادو و بعلاوه استفاده از پاپریکای تند یا شیرین که با آن سس های مختلفی تهیه و با غذاها سرو می گردد نیز از عادات مردم اسپانیاست.

ادویه های اسپانیایی

اسپانیایی ها از زعفران، پاپریکا(فلفل و ادویه رنگی)، چیلی، فلفل، زیره و دارچین زیاد استفاده می نمایند که البته پاپریکا و کیپر (caper) اسپانیایی ها معروفیت جهانی دارد.

بیشتر ادویه جات اسپانیایی خصوصا زعفران با غذاهای ما ایرانی ها وجه تشابه دارد. غذاهای منطقه آندالوسیا در جنوب اسپانیا با ذائقه مردم جنوب ایران بسیار هماهنگ و سازگار است. از ادویه جات در بیشتر غذاهای اسپانیایی استفاده می گردد که به آن طعم و عطر مطبوعی می دهد. اسپانیایی ها مانند ایرانی ها شام را دیروقت صرف نموده و همراه بیشتر غذاها نان سرو می نمایند. استفاده از بورانی که در اسپانیا به آن آلبرانیا می گویند (Alborania) در سر سفره رایج است.

این سبزی ها...

جعفری، گشنیز، رازیانه تازه، نعنا

تره فرنگی، فلفل قرمز، فلفل دلمه ای های رنگی، گوجه فرنگی، سیر و پیاز و کاهو جزو سبزی های پرطرفدار اسپانیایی هاست که زیاد استفاده می گردد.

بفرمایید نوشیدنی...

اسپانیایی ها به همراه غذا از انواع نوشیدنی ها استفاده می نمایند. نوشیدنی های گازدار و آب معدنی در این کشور زیاد استفاده می گردد. اسپانیایی ها در فصل گرم از انواع آبمیوه ها مانند آب آناناس و آبمیوه های ترکیبی استفاده می نمایند و در صبح و عصر از انواع قهوه کافی سولو (cafe solo) که قهوه ای تیره است و در فنجان های کوچک سرو می گردد و بسیار غلیظ و قوی است استفاده می نمایند.

قهوه کافی کن لیچ cafe con leche یا شیرقهوه نیز از نوشیدنی های مورد علاقه اسپانیایی هاست.

ساعت به وقت اسپانیا چند است؟

اسپانیایی ها وعده صبحانه را بین ساعت هفت الی نه می خورند که بیشتر برای صبحانه از انواع نان، لبنیات و قهوه استفاده می گردد.

ناهار را بین ساعت 13:30 الی 15:30 تا 16 میل می نمایند که تشکیل شده از سوپ، سالاد، غذاهای اصلی؛ ضمناً دسر و شام را هم بین ساعت 21 الی 23 صرف می نمایند.

عصرانه راهم اسپانیایی ها بین ساعت 17 الی 18 از غذای سبکی مانند مریندا (Merineda) یا یک نوع ساندویچ به نام بکودیلو becodillo به همراه یک نوشیدنی گرم استفاده می نمایند.

صبحانه سبک اسپانیایی ها از قهوه، شکلات داغ، نان، مربا یا چورو (churro) که تکه های خمیر سرخ شده مخلوط با شکر است تشکیل می گردد (چورو یک غذای سنتی آماده است که از خمیر نان شیرینی سرخ شده استفاده می گردد).

از غذاهای اشتهاآور اسپانیایی می توان به تاپاس (tapos) که به صورت سرد و گرم سرو می گردد یاد کرد. خوراک های گوشتی مانند سرانو(Serrano) و غذاهای دریایی مانند پائلا (paella) جزو پرطرفدارترین غذاهای اسپانیایی هستند.

تارت و ژله دسر اصلی

دسر اسپانیایی ها پر است از انواع میوه های تازه یا برخی پنیرهای خاص. تارت ها و دسرهای خامه ای و ژله ای جزو دسرهای مخصوصی است که در رستوران های اسپانیا سرو می گردد.

اگر در اسپانیا به رستوران رفتید!

اگر در اسپانیا به رستوران رفتید دلمه اسپانیایی، آلبرانیا (بورانی)، کباب ها و غذاهای گریل شده، سالادها و بعلاوه غذاهای جنوب اسپانیا(آندالوسیا) را سفارش دهید و با لذت بخورید چون این غذاها با ذائقه شما همخوانی دارد. غذاهای مکزیکی رایج در اسپانیا مانند تورتیلا (Tortilla)، سس سالسا (salsa)، تاکو (taco)، چورو (churro) برای صبحانه و تاپاس (Tapos) و املت اسپانیایی نیز می تواند نظر مثبت شما را جلب کند. اگر غذای تند نمی خورید حتما به گارسون بگویید فلفل غذا را کم کند.

از کجا می توان خرید؟

در برخی از سوپرمارکت های خاص می توان مواد لازم غذای اسپانیایی را خرید. البته از یک فروشگاه نمی توان همه مواد را خریداری کرد. در شمال شهر تهران، محله تجریش، هایپرمارکت و بهجت آباد تقریبا 50 تا 60 درصد مواد لازم پخت غذاهای اسپانیایی را می توان تهیه کرد.

و این شباهت ها

سوپ های سرد مانند گاسپاچو که معروفیت جهانی پیدا کرد در تابستان داغ سرو می گردد این سوپ شباهت زیادی به آبدوغ خیاری که در تابستان می خوریم، دارد. در منطقه کاتالونیای اسپانیا جهت طبخ بیشتر غذاها پیازداغ تهیه می گردد سپس به آن رب اضافه می نمایند مانند تهیه بیشتر غذاهای ایرانی.

از رسوم اسپانیایی تا رسوم ایرانی

در مهمانی های رسمی در اسپانیا میزبان محل نشستن مهمانان را تعیین می نماید. ابتدا خانم های مسن تر بعد آقایان مسن تر، خانم های جوان و در آخر آقایان جوان تر سر میز می نشینند. در طول زمان سرو غذا دست های مهمانان باید روی میز باشد و نه روی لباس و زیر میز و بعد از اتمام غذا کارد و چنگال و قاشق را در بشقاب کنار هم می گذارند و این یکی از مهم ترین رسم و رسومات اسپانیایی هاست که باید به آن توجه داشت. شباهت های بورانی ایرانی با آربرانیای اسپانیایی جالب ترین وجه تشابه غذای این دو فرهنگ است.

بعلاوه طبخ دلمه ایرانی با دلمه اسپانیایی زیاد تفاوتی ندارد. پس می توانید زمانی که میهمان اسپانیایی دارید، دلمه بپزید. روش پخت کباب های تیکه ای ایرانی با کباب های تیکه ای اسپانیایی یکی است و فقط در نوع و اندازه ادویه تفاوت دارند. استفاده از پیازداغ و رب گوجه فرنگی هم در هر دو فرهنگ جا افتاده است.

بعلاوه جالب است بدانید شیرینی بامیه ایرانی مشابه چوروی اسپانیایی (شیرینی اسپانیای) سرو می گردد. در این کشور استفاده از زعفران و خیلی از چاشنی های مشابه ایرانی ها عادت آشپزی آنهاست. اگر توجه کنید می بینید غذاهای تند جنوب ایران و غذاهای تند جنوب اسپانیا در موارد لازم پخت زیاد تفاوت ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1402 بروزرسانی: 20 مرداد 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1117

به "همه چیزهایی که می خواهید درباره غذاهای اسپانیایی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیزهایی که می خواهید درباره غذاهای اسپانیایی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید