هواپیمای مسافربری تک بال ؛ مشخصات و ظرفیت جایگزین بوئینگ 767
به گزارش آموزشگاه ما، شرکت JetZero میخواهد با الهام از نیروی هوایی آمریکا، هواپیمای مسافربری تک بال طراحی کند تا با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر جایگزین بوئینگ 767 گردد.
خبرنگاران - الهام زهره وند: تمامی هواپیماهای مسافربری تازه ممکن است تا سال 2050 تنها یک بال داشته باشند. این تغییرات آینده نگرانه با الهام از نیروی هوایی ایالات متحده، به وسیله شرکت JetZero طراحی شده است.
استارتاپ آمریکایی JetZero هواپیمای منحصر به فردی با بدنه تک بال طراحی نموده، که به شدت از بمب افکن های رادارگریز الهام گرفته شده است. این هواپیمای نوآورانه که Pathfinder نام دارد و اوایل سال جاری اجازه پرواز دریافت نموده است. JetZero امیدوار است که این هواپیما به شرکت های هواپیمایی یاری کند، تا سال 2050 به انتشار کربن صفر برسند.
Pathfinder یک هواپیمای نمونه نمایشی به مقیاس 1 به 8 است که به وسیله شرکت هوانوردی JetZero ساخته شده است. از بالا، این هواپیما شبیهِ به یک پرستوی دریایی به نظر می رسد که شکمی مسطح دارد و به طور صاف به بال های پهن، تبدیل می گردد.
شرکت هواپیمایی EasyJet به تازگی با JetZero برای توسعه هواپیمای تک بال آینده ، همکاری خود را شروع نموده است. این ایرلاین با بودجه کم، دانش خود درباره سیستم های پیشران هیدروژنی را به اشتراک می گذارد. ایزی جت به استفاده از بدنه تک بال برای پروازهای آینده فکر می نماید.
مشخصات هواپیمای مسافربری تک بال
این هواپیما دارای بال هایی به طول حدود 60 متر (200 فوت) است و طول بدنه اش کوتاه تر از بوئینگ 767 است؛ هواپیمایی که این طراحی میخواهد جایگزین آن گردد.
طراحی این هواپیما که با ظرفیت بیشینه 250 مسافر و صندلی هایی مشابه با صندلی های تئاتر در نظر گرفته شده است، هیچ شباهتی با هواپیماهای موجود ندارد. این طراحی به نوعی یادآور هواپیماهای نظامی مانند بمب افکن معروف B-2 است.
شرکت JetZero میخواهد پروازهای خود را با یک نمونه کامل و با مقیاس واقعی تا سال 2027 شروع کند.
برای آشنایی با انواع بال هواپیما اینجا کلیک کنید.
مارک پیج، بنیان گذار JetZero، پیش تر گفت: بدنه تک بال 50 درصد کارآمدتر است. تام اولیری، مدیرعامل JetZero، نیز به فایننشال تایمز گفت: صنعت هواپیمایی باید اقدامات لازم را انجام دهد، وگرنه با خطر مقررات شدید روبرو خواهد شد.
او افزود: این هواپیما با استفاده از همان موتورها، به نصف سوخت هواپیماهیا سنتی احتیاج دارد. بعلاوه فراوری گاز دی اکسید کربن آن نصف مدل های فعلی است. در واقع، سوخت بزرگترین هزینه برای خطوط هوایی است و کاهش این هزینه به نصف، نه تنها یک مزیت رقابتی است، بلکه در سال های آینده به معنای بقا خواهد بود.
این شکل خاص هواپیما با همکاری JetZero، ناسا و نیروی هوایی آمریکا طراحی شده، و توجه شرکت های بزرگی مانند بوئینگ و ایرباس را به خود جلب نموده است.
این هواپیما یک نوع هیبریدی است؛ ترکیبی از بال پرنده و طراحی سنتی بدنه و بال که می تواند با مصرف سوخت کمتر در ارتفاعات بالاتر پرواز کند.
هم بوئینگ و هم ایرباس متعهد شده اند که تا سال 2030 هواپیماهای شان قادر به پرواز با سوخت های هوانوردی پایدار (SAF) صد درصدی باشند.
ناسایی گفته است که بال های تک بال امکان فراوری نیروی برآر (لیفت) به وسیله تمام بدنه هواپیما را فراهم می نمایند. این ویژگی باعث کاهش مقاومت هوا می گردد و بهبود مصرف سوخت و افزایش ظرفیت بار و مسافر را به همراه دارد.
براساس اعلام JetZero، مدل Z-5 این شرکت حدود نصف وزن و نصف توان مورد احتیاج هواپیماهایی مانند 767 را خواهد داشت و این موضوع به کاهش هزینه های عملیاتی شرکت های هواپیمایی یاری خواهد نمود.
منبع: بیت ران